barn med naturkontakt utvecklas bättre

Här två teckningar som barn ritat och en text om barns utveckling och naturkontakt. Längst ner, "Nature-Deficit Disorder and Social Integration in Children".

http://www.carfree.com/cft/i046.html

Artikeln säger att barn som själva promenerar till skolan utvecklas bättre än såna som körs i bil. Samma sak med barn som kan leka utomhus själva jämfört med barn som måste ha vuxna med sig.

Kanske inte så nytt, men jag tyckte ändå det är en frapperande artikel.

Att det finns möjlghet till "fri" lek är jätte viktigt, inte minst på våra förskolegårdar och skolgårdar, något som tyvärr inte finns alltid.

Jag studerar till landskapsarkitekt och kommit i kontakt med frågan när vi skulle gestalta en utemiljö för förskolebarn. Vi hade övningar och föreläsningar med en miljöpsykolog som doktorerat på hur barn leker på förskolegårdar. En av hennes viktigaste punkter (som jag lade på minnet iaf) var att många lekar som hon iakttog krävde en frihet som var beroende av dels en tillräckligt stor yta men också fri från styrning och inblandning av vuxna. Idag så har många förskolor, framförallat i staden, minimala gårdar och istället så är barnen hänvisade till utflykter till en park i närheten el dylikt. På en sådan plats kan aldrig leken bli lika spontan eftersom personalen hela tiden måste ha direkt uppsikt över barnen.

Många förskolor och en del grundskolor saknar helt egen skolgård idag, vilket är skrämmande tycker jag. Utemiljön är väldigt viktig för hur barn utvecklas och därför borde också alla barn ha lika rätt att ha tillgång till en stimulerande utemiljö.

/Kalle

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips