Bakväxelöra

Har investerat i en Specialized Stumpjumper med XTR bakväxel. Min fråga till er är: Är det nödvändigt att köpa ett bakväxelöra?
Är det rätt uppfattat att växelörat ger med sig istället för bakväxeln ifall man smäller i något hårt. Någon som har växelöra monterat på cykeln som kan delge lite erfarenhet ?
Evalds MTB säljer växelöron till de flesta ramar (Sintesi,Scott, Specialized etc.).

/Jan
 
najp; sa:
Är det nödvändigt att köpa ett bakväxelöra?

Är det rätt uppfattat att växelörat ger med sig istället för bakväxeln ifall man smäller i något hårt. Någon som har växelöra monterat på cykeln som kan delge lite erfarenhet ?

Det är inte "nödvändigt" att ha ett extra. Men det kan bespara en en lång promenad. Växelörat på min Switchblade gick långt ut i skogen en gång p g a att en gren kom in i det. Det tog mig timmar att ta mig hem. De funkar precis som du beskriver. Vanligast är nog att något fastnar, och det är en bra reservdel att ha med i ryggan.

Per
 
Väntetid

ipg289h; sa:
najp; sa:
Är det nödvändigt att köpa ett bakväxelöra?

Är det rätt uppfattat att växelörat ger med sig istället för bakväxeln ifall man smäller i något hårt. Någon som har växelöra monterat på cykeln som kan delge lite erfarenhet ?

Det är inte "nödvändigt" att ha ett extra. Men det kan bespara en en lång promenad. Växelörat på min Switchblade gick långt ut i skogen en gång p g a att en gren kom in i det. Det tog mig timmar att ta mig hem. De funkar precis som du beskriver. Vanligast är nog att något fastnar, och det är en bra reservdel att ha med i ryggan.

Per

Utöver en eventuell lång promenad hem, kan det dessutom bli en del väntetid med postgång och dyligt ifall din LBS inte råkar ha rätt växelöra hemma.... Med tanke på att ett växelöra kostar ca 100-150 kr så kan det vara bra att ha minst en med sig plus ev ytterligare en hemma ifall oturligheterna duggar tätt...

/Niklas
 
Rservöra

Jag har en gammal Cycle Pro med alu-öra. Jag lyckats böja det ett par gånger men ändå lyckats bocka rätt det. Vad jag är orolig för är när jag kör av det helt, var får man tag på ett nytt om cykelmodellen ej tillverkas längre, eller ännu värre om tillverkaren läggs ner eller köps upp?
Köp ett extra, du kan behöva ett om fem år.

Niklas
 
Skaffa ett i reserv.

Jag rekomenderar starkt att du skaffar ett i reserv. Jag körde av mitt växelöra och fick tack vare det ett två månader långt ofrivilligt uppehåll i träningen då förtst Sportson inte lyckades fixa fram växelörat och sedan Crescent strulade när jag väl gått till en annan affär.
I normala fall ska växelörat gå sönder före växeln men jag har varit med när folk kört av bakväxeln också.
 
Re: Skaffa ett i reserv.

phorsell; sa:
fall ska växelörat gå sönder före växeln men jag har varit med när folk kört av bakväxeln också.

En liten fråga bara. Jag trodde att växelörat var till för att inte bakgaffeln ska böja sig när man får en smäll på bakväxeln. Men jag´kan ha missuppfattat det. Det är iofs inte relöevant i tråden men jag frågar ändå.

/ Niclas
 
Om du har ett fastsvetsat växelöra och bryter av det så blir det svårt att reparera. Ett som du skruvar fast, skruvar du fast, enkelt va.
Oberoende om det är svetsat eller skruvat så kan du skada växel eller ram.

Niklas
[Ändrat av niki 2004-03-08 kl 16:48]
 
Växelörat skall ta smällen (som en buffert) så att den går sönder innan ramen blir skev.

Fast ofta så ryker både växel och växelöra, beroende på hur man slår i förståss. Det är billigare och går snabbare med ett nytt växelöra än att rikta ramen (eller i värsta fall köpa ny ram)

/Mattias
 
Re: Re: Skaffa ett i reserv.

Niclas; sa:
phorsell; sa:
fall ska växelörat gå sönder före växeln men jag har varit med när folk kört av bakväxeln också.

En liten fråga bara. Jag trodde att växelörat var till för att inte bakgaffeln ska böja sig när man får en smäll på bakväxeln. Men jag´kan ha missuppfattat det. Det är iofs inte relöevant i tråden men jag frågar ändå.

/ Niclas

Det är enligt min uppfattning en kombination av båda. Växelörat räddar både bakväxeln och ramen. Min erfarenhet är dock att innan dom lösa växelöronens tid så gick bakväxeln åt fanders. Jag har faktiskt aldrig varit med om att ramen har böjts eller gått av men det är min personliga erfarenhet. Hur som helst så är det en lysande uppfinning inte sant?
/Patrik
 
Re: Väntetid

niking; sa:
Utöver en eventuell lång promenad hem, kan det dessutom bli en del väntetid med postgång och dyligt ifall din LBS inte råkar ha rätt växelöra hemma.... Med tanke på att ett växelöra kostar ca 100-150 kr så kan det vara bra att ha minst en med sig plus ev ytterligare en hemma ifall oturligheterna duggar tätt...

Kan bara instämma. Var ute o åkte Västra Upplandsleden från Enköping mot Siggefora och hade hunnit en bra bit norr om Skattmansö när det small till. Fick åka sparkcykel till Vittinge, o vänta i timmar på en buss, som först sa att den inte tog cyklar. Lyckligtvis var föraren juste o sa att det var OK när han insåg vår belägenhet. Tack o lov hade jag ett extra växelöra hemma. Så ingen cykeltid gick förlorad. Köpte för övrigt ett nytt till min Fischer förra året, det var stukat men fungerade, och det var viss väntetid, som du skriver, en vecka el två, köpte från Cykloteket som tidigare sålde modellen jag har.

Kan f ö rekommendera Västra Upplandsleden, mil efter mil med rolig slingrande stig. Härlig sommartur.

Per
 
Pratar alla om samma sak?

Växelöra har man alltid på en cykel med "utanpåliggande" växelförare. Det är inte ett alternativ. Däremot kan det mycket riktigt vara utbytbart eller inte.

Jag har kört sönder både och. Men för den skull har jag aldrig känt behov av att ha ett extra. Tycker det är en lite konstig diskussion.

Får intrycket av att någon pratar om växelöraskydd, ni vet de där bågarna man satte för att skydda sitt icke-utbytbara växelöra någon gång på 80-talet...

Aldrig när jag stukat örat har jag behövt reparera i skogen. Det går inte att växla bak, men man kommer ju hem...

/föhl
 
Re: Pratar alla om samma sak?

föhl; sa:
Växelöra har man alltid på en cykel med "utanpåliggande" växelförare. Det är inte ett alternativ. Däremot kan det mycket riktigt vara utbytbart eller inte.

Jag har kört sönder både och. Men för den skull har jag aldrig känt behov av att ha ett extra. Tycker det är en lite konstig diskussion.

Får intrycket av att någon pratar om växelöraskydd, ni vet de där bågarna man satte för att skydda sitt icke-utbytbara växelöra någon gång på 80-talet...

Aldrig när jag stukat örat har jag behövt reparera i skogen. Det går inte att växla bak, men man kommer ju hem...

/föhl

Vad gör du när du kört sönder den och butiken inte kan få fram en på under tre veckor? Slutar cykla? För mig (och många andra) så är det inte ett alternativ så man har ett extra hemma istället.

Växelöraskydd hoppas jag verkligen inte att _någon_ pratar om. Dom är nämligen dubbelt värdelösa.
1. Dom hakar tag i saker och leder ofrånkomligen in dom mot bakväxeln
2. När dom tar smällen (mao skyddar bakväxeln/öra) så skadar dom ramen. Dom såg "coola" ut, men gissa varför dom försvann?

/Mattias
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.