Bakhalt som sjutton. Varje gång, trots valla

Har lite problem med mina skidor. Har ett par klassiska längdskidor från Fischer, LS Classic heter de. Inga värstingar utan ett par billiga skidor.

Köpte dem för 3-4 år sedan och har ju växt en del sen dess.

Men varje gång jag ska ut och åka och vallar med "rätt" valla för förhållandena så blir det grymt bakhalt. Det är lika halt framåt som bakåt. och i uppförsbackarna är det endast skating eller stavtag som gäller. Och det går inte att skjuta ifrån med fötterna som man ska göra.

Är det så att jag är för tung (lång) för skidorna, för jag har ju knappast gått ner i vikt sen jag köpte dem. Eller är det skidorna som kanske inte är bra?

Vad tror ni det kan vara, är det bara att köpa nya eller?
 
Om du vore för tung skule ju hela spannet ligga emot för mycket av tiden, och du skule få ett omvänt problem.

Men lägg skidan på golvet. Ställ dig på dem och se om du kan föra ett papper in mellan skidan och golvet, precis under foten. Det skall du kunna, men inte mera än så. Om du inte får in pappret är du för tung, om det finns mera luft så har du för hårt spann.

mvh Christian
 
Har du kollat spannet??? Du skrev att du hade gått upp i vikt men kolla det ändå. Det är dock viktigt.

Gå in till ngn lokal skidaffär... Där finns det säker duktigt folk. Om man har dålig teknik (som jag) så är det en fördel att dra fram spannet lite extra.
 
Det kan finnas många förklaringar till dåligt fäste.

1. Spannet. Om du har köpt skidorna i en seriös affär borde spannet vara anpassat till din vikt. Om du inte vet hur långt det är kan du prova ut det på ett plant golv (kan vara svårt att hitta, ta det planaste du hittar).

2. Vallan. Jag använder generellt ett snäpp (iblant två snäpp) mjukare valla än vad som rekommenderas på burkarna. Har man rätt spann påverkar det inte glidet så mycket, men ger bättre fäste. Räcker det inte med mjukare valla kan man prova att lägga tjockare lager. I sista hand kan man lägga på fästvalla längre fram, men har du provat ut spannets längd skall det inte behövas.

3. Tekniken. Dålig teknik i frånskjutet gör att man inte trycker ner spannet och därmed får man bakhalt. Det är bara att fila på tekniken

Och så mitt sista råd: Kör skejt så slipper du problemet!

Peter
 
Inte skidornas fel...

Om du ALLTID har bakhalt har du helt uppenbarligen köpt helt käpprätt fel skidor..

Ett tips som många gör fel på, ta inte alltid bort all fästvalla efter varje träningspass utan skrapa bara bort med spackel och sandpappra ovanför vallan då fungerar det bra.

PASK> Hur går det med träningen iår? Blir det sekundstrid mellan oss i år också?
 
Spannet

Handlade dem på Intersport där de kollade upp spannet då. De gjorde markeringar på skidan vart spannet var och de är kvar ännu, dock så märks det att jag har ökat lite eftersom jag kan dra papperet lite längre än deras dåvarande spannmätningar. Det tog stopp på papperet ungefär där bakre delen av bindningen slutar. där fram tog stannade papperet ca 25cm framför början på bindningen.
Ungefär 50cm total spannlängd

Hur ska spannet vara och hur ändrar man det??? Flytta på bindningen kanske?
 
Re: Spannet

Mathew; sa:
Handlade dem på Intersport där de kollade upp spannet då. De gjorde markeringar på skidan vart spannet var och de är kvar ännu, dock så märks det att jag har ökat lite eftersom jag kan dra papperet lite längre än deras dåvarande spannmätningar. Det tog stopp på papperet ungefär där bakre delen av bindningen slutar. där fram tog stannade papperet ca 25cm framför början på bindningen.
Ungefär 50cm total spannlängd

Hur ska spannet vara och hur ändrar man det??? Flytta på bindningen kanske?

Konstigt. Om du ökat borde ju spannet minska. Eller missförstod jag det? Du kan iaf inte ändra spannet. Kollade du om skidan går helt ned i golvet när du stod på en fot? Jag får anta att det gjorde det, eftersom du fick hjälp i affären.

Då är det punkt 2 och 3 från Peter Ask inlägg som är problemet. Om du har bakhalt när det är kallare än -5 och relativt ny snö och du använder blå-valla så är det definitivt tekniken som måste förbättras. För i det föret brukar alla lyckas med vallningen.

Använd kloss för att gnida ut vallan och gör den jämn utan klumpar. Ett tjockt lager utan att gnida ut ger inte så bra fäste och snö fastnar lätt. Gör hellre många tunna lager som du gnider ut. Sätt på vallan inomhus så inte vallan är så hård och inte på plats (om du inte upptäcker att du vallat fel och måste ändra förstås).

Angående teknik är mitt råd är att försöka åka ofta och tänka på att trycka ner skidan ordentligt vid diagonalåkning. Alla har lite sämre teknik i början av säsongen men det brukar snabbt bli bättre om man åker regelbundet. Åker du bara då och då kommer du inte att förbättra tekniken.

Hoppas att det hjälpte något.
/Jonas U
 
Re: Inte skidornas fel...

cjonsson; sa:
PASK> Hur går det med träningen iår? Blir det sekundstrid mellan oss i år också?

Hade vi en sekundstrid i fjor? Hm...

Träningen går bra, jag hoppas vara i bättre form än i fjor. Dock missade jag att anmäla mig, så jag siktar på att köpa mig en plats eller i värsta fall åka ÖS.

Peter
 
Jag såg en norsk uppfinning för vallningsfria skidor. Det var fiskfjäll unde spannet, men bara i ytterkanten av skidorna, så de tog bara i om man vinklade skidorna något utåt (man får alltså gå något hjulbent i uppförsbackarna). Meningen var att fjällen (av metall) inte skulle påverka glidet som fjällen på "traditionella" vallningsfria skidor gör.
 
Mer tips

Här får du mer tips om hur du kollar fästzonen.

Kolla om vallan sitter kvar och var. Det ser du lätt om du vallar som vanligt utan att rugga ytan och kör typ 5km. Där den är intakt har du din fäszon som gäller idag. Är den borta eller utsmetad på baksidan har du följande aletrnativ att ta ställning till:

- Skidan är för mjuk (byt skidor)
- Du överskattar din fästzon (korta den och gör om)

När jag börjar åka igen vid varje säsongstart har jag svårt att trycka ner spannet på det paret som har hårdast spann. Det går över på ett par mil. Vidare brukar jag underskatta antalet lager valla som ska på just det paret. Det paret ska helst ha minst 7 lager (burk) för att gå bra i branta backar. Tyvärr minns man vid säsongstarten bara när man stod på topp. Med det vill jag säga att fäste är en kombination av rätt spann, valla efter före och spann samt teknik.

Kör så hårt att det är njutbart.

/Tommy
 
Re: Re: Spannet

utter; sa:
Mathew; sa:
Handlade dem på Intersport där de kollade upp spannet då. De gjorde markeringar på skidan vart spannet var och de är kvar ännu, dock så märks det att jag har ...Hur ska spannet vara och hur ändrar man det??? Flytta på bindningen kanske?

Konstigt. Om du ökat borde ...
...
...
...Åker du bara då och då kommer du inte att förbättra tekniken.

Hoppas att det hjälpte något.
/Jonas U


Blev visst lite fel där. Jag har lite mindre längd på spannet nu, men inte så mycket. Då jag köpte skidorna kanske vi antog att jag skulle öka i vikt mer än jag nu gjort och tog därför en hårdare skida.

Men när jag lägger hela kroppstyngden på ena skidan så kan jag föra in ett papper 10-15cm omkring där bindningen börjar.

Hur många lager valla brukar ni lägga på?
Kanske låter dumt när jag säger att jag brukar lägga på 1-3 lager, beroende på hur bråttom jag har och hur jag orkar stå där och dra fram och tillbaka :-|
Har en frigolitbit att smeta ut med.
Kan vallan bli sämre för att den har många år på nacken?

Det där med tekniken gör nog sin del av problemet det också.
Måste lära mig att pressa mer nedåt i frånskjutet. När jag tänker efter så åker jag ju nästan bara på stavtagen.
 
Lager

Det är nog rätt individuellt hur många lager folk lägger. På mina mjukare skidor lägger jag minst 5 lager inklusive grundvax. De hårdare 7-14 (!) lager beroende på före, åklängd och risk för ifysning. Alla lager täcker förstås inte hela fästzonen utan läggs där spannet är som störst.

Nog kan vallor säkert åldras men jag har åkt på gamla hederliga SWIX-vallor med mer än 10 år på nacken i byrålåder utan att drabbas så hårt av bakhalka som du verkar ha. Jag tror inte att det är där som problemet ligger.

Notera att jag inte är expert på området utan en glad motionär som åker ca 7 mil/vecka. Det finns säkert mer drivna vallaexperter än jag.

/Tommy
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.