Bakhalt som sjutton. Varje gång, trots valla

Re: Lager

Tommy E; sa:
Det är nog rätt individuellt hur många lager folk lägger. På mina mjukare skidor lägger jag minst 5 lager inklusive grundvax. De hårdare 7-14 (!) lager beroende på före, åklängd och risk för ifysning. Alla lager täcker förstås inte hela fästzonen utan läggs där spannet är som störst.

Nog kan vallor säkert åldras men jag har åkt på gamla hederliga SWIX-vallor med mer än 10 år på nacken i byrålåder utan att drabbas så hårt av bakhalka som du verkar ha. Jag tror inte att det är där som problemet ligger.

Notera att jag inte är expert på området utan en glad motionär som åker ca 7 mil/vecka. Det finns säkert mer drivna vallaexperter än jag.

/Tommy

Min valla (pappas) är väl minst 10 år den med, SWIX. Får prova nån dag framöver att lägga på många lager valla och det mesta under spannområdet. Vad gör det för skillnad med grundvalla? Någe sånt har inte jag
 
Re: Re: Re: Spannet

Mathew; sa:
Men när jag lägger hela kroppstyngden på ena skidan så kan jag föra in ett papper 10-15cm omkring där bindningen börjar.

Hur många lager valla brukar ni lägga på?
Kanske låter dumt när jag säger att jag brukar lägga på 1-3 lager, beroende på hur bråttom jag har och hur jag orkar stå där och dra fram och tillbaka :-|
Har en frigolitbit att smeta ut med.

Om du ställer dig på tå och gungar lite så ska den sista glipan försvinna, annars är spannet för hårt.
Det är då en tekniksak att trampa till så att man får fäste.

Själv ids jag inte heller gno på mer än en 2-3 lager de gånger jag åker. (Jag skejtar mest)
Men mitt spann är inte så hårt.

/BAX
 
Re: Re: Lager

Mathew; sa:
Min valla (pappas) är väl minst 10 år den med, SWIX. Får prova nån dag framöver att lägga på många lager valla och det mesta under spannområdet. Vad gör det för skillnad med grundvalla? Någe sånt har inte jag
Syftet med grundvax är att få vallan att sitta kvar (hålla) längre. Ett förstalager med Blå extra eller liknande funkar hyfsat i brist på grundvax.
Första lagret (grundvax el. motsv.) skall helst värmas in med vallajärn för optimalt resultat.
 
Re: Re: Re: Re: Spannet

BAX; sa:
Mathew; sa:
Men när jag lägger hela kroppstyngden på ena skidan så kan jag föra in ett papper 10-15cm omkring där bindningen börjar.

Hur många lager valla brukar ni lägga på?
Kanske låter dumt när jag säger att jag brukar lägga på 1-3 lager, beroende på hur bråttom jag har och hur jag orkar stå där och dra fram och tillbaka :-|
Har en frigolitbit att smeta ut med.

Om du ställer dig på tå och gungar lite så ska den sista glipan försvinna, annars är spannet för hårt.
Det är då en tekniksak att trampa till så att man får fäste.

Själv ids jag inte heller gno på mer än en 2-3 lager de gånger jag åker. (Jag skejtar mest)
Men mitt spann är inte så hårt.

/BAX


Du menar då att stå på tå på endast ena skidan (alltså kroppstyngden på den skidan) och gunga så, eller hur?

Utan att ha provat så kan jag nästan säkert säga att den borde gå ner helt då.

Men tack för alla tips och funderingar, nu återstår bara för mig att ut och prova nån dag framöver när jag har tid. (Går man sista året på Naturprogrammet och har en massa prov är det inte så lätt)

Men fortsätt gärna skriv!!

/Mattias
 
Re: Re: Re: Lager

haskell; sa:
Syftet med grundvax är att få vallan att sitta kvar (hålla) längre. Ett förstalager med Blå extra eller liknande funkar hyfsat i brist på grundvax.
Första lagret (grundvax el. motsv.) skall helst värmas in med vallajärn för optimalt resultat.
Grön Swix sitter bättre än Blå Extra. Det är dock värt investeringen att köpa grundvax, Toko är bra (om jag minns rätt).

/Håkan
 
Re: Re: Re: Re: Lager

Håkan K; sa:
haskell; sa:
Syftet med grundvax är att få vallan att sitta kvar (hålla) längre. Ett förstalager med Blå extra eller liknande funkar hyfsat i brist på grundvax.
Första lagret (grundvax el. motsv.) skall helst värmas in med vallajärn för optimalt resultat.
Grön Swix sitter bättre än Blå Extra. Det är dock värt investeringen att köpa grundvax, Toko är bra (om jag minns rätt).
Det stämmer bra. Jag föreslog Blå Extra mest eftersom alla brukar ha det... :)
Jag hade förresten Swix VR40 i botten med gott resultat på Vasaloppet 2002.
Tokos grundvax anses väl av många vara det bästa grundvaxet men jag tycker inte att det spelar så stor roll. Själv kör jag med Ski-gos grundvax eftersom jag fick några burkar till ett bra pris. Ovanpå det så blir det ofta Racing Universal (smidigt och bra fäste men dyrt) om det är "kallföre" och ingen nysnö... ;)

[Ändrat av haskell 2004-01-19 kl 14:02]
 
Här var det full fart på alla... Men det är ju inge fel me det. Det är så det ska vara :)

Tack för länken ollefisk, verkar vara väldigt bra tips på den sidan!
 
Tog en provtur idag på platten. -4 grader och finkornig snö.
Strök på 3 lager blåvalla och ett extra på spannet.

Fick ganska bra glid men inget perfekt. Det duger väl på platten, men inte när det börjar luta uppförs.

Vet inte ifall jag kanske skulle lagt på lite mjukare valla som vissa brukar göra.
Lägger ni på mjukare valla endast under spannet eller?

Tänkte lite på tekniken att lägga så mycket vikt på ena skidan när man skjuter ifrån med den och jämn vikt på båda annars. Svårt att säga om det blev bättre. Men min teknik måste tränas upp iallafall.
 
Mathew; sa:
Tog en provtur idag på platten. -4 grader och finkornig snö.
Strök på 3 lager blåvalla och ett extra på spannet.
Menar du att du la på fästvalla över hela skidan???
Då blir glidet inte bra...
Vet inte ifall jag kanske skulle lagt på lite mjukare valla som vissa brukar göra.
Lägger ni på mjukare valla endast under spannet eller?
Om man ska lägga på mjukare valla så är ett tips att lägga på det bara i främre halvan av fästzonen. Om den mjukare vallan egentligen är "för mjuk" för föret så är det en god idé att täcka den med ett lager av en hårdare, mer lagom valla.
 
Om jag la på fästvalla över hela skidan:
Jag lade på blå SWIX-valla för 0 - -10 grader över hela skidan. Har ett gammalt papper från swix där det står att när det är torr snö så ska man valla hela skidan.
Är det inte rätt.

Hur vallar ni om det är typ -5 grader???


Varför ska man lägga på mjukare valla bara på främre delen av fästzonen? är det för att den kan "smetas ut" och glida längre bak på skidan, till glidytan?
 
Mathew; sa:
Om jag la på fästvalla över hela skidan:
Jag lade på blå SWIX-valla för 0 - -10 grader över hela skidan. Har ett gammalt papper från swix där det står att när det är torr snö så ska man valla hela skidan.
Är det inte rätt?

För att citera Robert Gustafssons festprisse:
"...Börjar ana oråd..."

Du lägger väl inte burk(fäst)valla på glidzonen?
Utan dit smälter du väl bara paraffin??

/BAX
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.