Bågjakt !

Det finns redan en lag som fastställer att det ska finnas tillgång till eftersökshund inom två timmar efter en skadeskjutning. Det är dock ingen tröst för djuret som blivit skadat, därför vill jag inte se jakt men pilbåge.

jo, jag vet nog kvaliten på eftersökshundarna och eftersöksjägarna i sverige..
 
För att jag anser att en båge är minst lika lämpligt jaktvapen som ett gevär så länge det används som det ska. Vapnet som sådant är fullt kapabelt att på ett bra sätt avliva viltet.

Att lobba in en pil på 80-90 meter är lika förkastligt som att skjuta på 300 meter med kula i mina ögon. Allt kommer tillbaks till användaren och hur seriös denne är.

Det är ju inte direkt så att vi talar om de tavelpilar och bågar som man sköt när man var barn.

Jag är tydligen lite otydlig, men om nu jakt med båge är lika spännande som att smyga nära med gevär. Vad är det isf du vill få ut av bågjakten som du inte kan få från jakt med gevär? Varför är denna fråga så viktig för dig?
 
Jag är tydligen lite otydlig, men om nu jakt med båge är lika spännande som att smyga nära med gevär. Vad är det isf du vill få ut av bågjakten som du inte kan få från jakt med gevär? Varför är denna fråga så viktig för dig?

Denna fråga fick igång mig när jag läste tidigare inlägg i tråden där skrivarna tycker att moderna jaktbågar inte har nåt i skogen att göra på grund av kort räckvidd, skadeskjutningsrisk och allt mest vad de "svamlade" om.

En modern båge som används som den ska är lika bra som ett gevär.
Det är skyttens ansvar att se till att inte skjuta om man inte har ett tillräckligt bra läge oavsett om skyttet sker med båge eller gevär.
 
Denna fråga fick igång mig när jag läste tidigare inlägg i tråden där skrivarna tycker att moderna jaktbågar inte har nåt i skogen att göra på grund av kort räckvidd, skadeskjutningsrisk och allt mest vad de "svamlade" om.

En modern båge som används som den ska är lika bra som ett gevär.
Det är skyttens ansvar att se till att inte skjuta om man inte har ett tillräckligt bra läge oavsett om skyttet sker med båge eller gevär.

Ok, ska försöka vara ännu tydligare i min fråga. Min fråga gäller inte om bågen eller geväret är effektivast, skonsammast eller säkrast. Det finns redan tillräckligt med inlägg om det. Det jag vill veta är vad du tror bågjakten kan erbjuda dig som du inte redan kan få av smygjakt med gevär? Detta i ljuset av ditt tidigare uttalande om att det var lika spännande att bedriva smygjakt med gevär som med båge.
 
Ok, ska försöka vara ännu tydligare i min fråga. Min fråga gäller inte om bågen eller geväret är effektivast, skonsammast eller säkrast. Det finns redan tillräckligt med inlägg om det. Det jag vill veta är vad du tror bågjakten kan erbjuda dig som du inte redan kan få av smygjakt med gevär? Detta i ljuset av ditt tidigare uttalande om att det var lika spännande att bedriva smygjakt med gevär som med båge.

Vapnet är ett verktyg för mig.
En pilbåge tvingar mig att komma nära djuret vilket inte ett gevär gör. Det gör det hela ännu mer utmanande och spännande.
 
Vapnet är ett verktyg för mig.
En pilbåge tvingar mig att komma nära djuret vilket inte ett gevär gör. Det gör det hela ännu mer utmanande och spännande.

Ok, jag uppfattade dina tidigare inlägg som att du kunde uppleva samma spänning genom att smyga lika nära viltet med ett gevär i handen istället för båge. Tydligen blir detta alltså inte lika spännande för dig? Eller är problemet med det att du inte mentalt klarar sätta en skottgräns som är avsevärt kortare än gevärets?

Menar du även att utmaningen är större med att smyga fram till viltet (till samma avstånd) med en båge än ett gevär? Varför är det svårare att smyga med båge än gevär?
 
Jag har aldrig sagt att ett gevär inte klarar allt en pilbåge klarar och att man inte kan jaga på samma sätt med ett gevär men det är inte vad jag har argumenterat mot. Jag har argumenterat mot dem som försöker säga att modern bågjaktsutrustning är oetisk att använda och inte klarar jobbet.

Jag har hittills svarat på alla dina frågor Anders262 men jag måste nu ställa dig en fråga, varför anser du att det inte ska vara tillåtet med småviltsjakt med pilbåge?

Anser du att moderna jaktspetsar inte gör sitt jobb?
Är det för att du är rädd att du ska få se en drös med Rambotyper som skjuter på allt som rör sig oavsett avstånd?
Vill du inte ha konkurrens om viltet med (i vissa fall) nya jägare?
Är det av någon annan orsak?

Någon orsak måste det ju finnas varför du är så negativ till det hela.
 
Jag har aldrig sagt att ett gevär inte klarar allt en pilbåge klarar och att man inte kan jaga på samma sätt med ett gevär men det är inte vad jag har argumenterat mot. Jag har argumenterat mot dem som försöker säga att modern bågjaktsutrustning är oetisk att använda och inte klarar jobbet.

Jag har hittills svarat på alla dina frågor Anders262 men jag måste nu ställa dig en fråga, varför anser du att det inte ska vara tillåtet med småviltsjakt med pilbåge?

Anser du att moderna jaktspetsar inte gör sitt jobb?
Är det för att du är rädd att du ska få se en drös med Rambotyper som skjuter på allt som rör sig oavsett avstånd?
Vill du inte ha konkurrens om viltet med (i vissa fall) nya jägare?
Är det av någon annan orsak?

Någon orsak måste det ju finnas varför du är så negativ till det hela.

Du har fortfarande inte svarat på varför man inte kan uppleva samma jakt med ett gevär i handen?

Ingen vapenexpert själv så det tekniska lämnar jag därhän.
1. Jag noterar att man med samma argument öppnar för jakt med alla sorters obskyra vapen.
2. Fokus ändras från att eftersträva en så ansvarsfull och human jakt som möjligt till att maximera nöjet i jakten.
3. Jag ser inte skogen och djuren som ett nöjesfält
4. Jag begriper inte vad man vinner på bågjakt ur en naturvårdande synvinkel.
5. Så länge jägarna som grupp inte bättre kan hantera ett enkelt vapen som gevär så ser jag ingen anledning att höja svårighetsgraden ytterliggare.
 
Du har fortfarande inte svarat på varför man inte kan uppleva samma jakt med ett gevär i handen?

Med ditt synsätt så skall all jakt ske med cylinder repet bara för att man kan utföra all jakt med dessa vapen. Att det sen finns en hel massa andra vapen som utför arbetet lika bra så länge man använder dem som de är ämnade för spelar ingen roll för dig, alla ska jaga som du jagar för det är det enda rätta.

Ingen vapenexpert själv så det tekniska lämnar jag därhän.
1. Jag noterar att man med samma argument öppnar för jakt med alla sorters obskyra vapen.
2. Fokus ändras från att eftersträva en så ansvarsfull och human jakt som möjligt till att maximera nöjet i jakten.
3. Jag ser inte skogen och djuren som ett nöjesfält
4. Jag begriper inte vad man vinner på bågjakt ur en naturvårdande synvinkel.
5. Så länge jägarna som grupp inte bättre kan hantera ett enkelt vapen som gevär så ser jag ingen anledning att höja svårighetsgraden ytterliggare.

1. Pilbåge ser jag inte som obskyrt vapen.
2. Vad är det som är oansvarigt och inhumant med bågjakt?
3. Tror inte att bågjägare ser skogen och naturen mer som ett nöjesfält än vad du gör.
4. Man vinner samma saker som man vinner med jakt med andra vapen.
5. Det är en otrolig skillnad på jägare och jägare oavsett vapen och om du inte ser den skillnaden själv så finns det inget nån annan kan göra för att hjälpa dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.