Bågjakt !

Med ditt synsätt så skall all jakt ske med cylinder repet bara för att man kan utföra all jakt med dessa vapen. Att det sen finns en hel massa andra vapen som utför arbetet lika bra så länge man använder dem som de är ämnade för spelar ingen roll för dig, alla ska jaga som du jagar för det är det enda rätta.



1. Pilbåge ser jag inte som obskyrt vapen.
2. Vad är det som är oansvarigt och inhumant med bågjakt?
3. Tror inte att bågjägare ser skogen och naturen mer som ett nöjesfält än vad du gör.
4. Man vinner samma saker som man vinner med jakt med andra vapen.
5. Det är en otrolig skillnad på jägare och jägare oavsett vapen och om du inte ser den skillnaden själv så finns det inget nån annan kan göra för att hjälpa dig.

Du missförstod återigen min fråga. Efter att ha upprepat den så många gånger får jag väl acceptera att du inte kan svara. All heder för att u försökt.

1. Det jag menar är att bågjakt öppnar dörren för andra mer obskyra vapen som tex revolver, spjut mm.
2. Det jag skrev var att fokus för jakten flyttas från att eftersträva en ansvarig och human jakt till att maximera nöjet. (se punkten nean)
3. Anledningen till att börja jaga med båge var väl att öka nöjet i jakten?
4. Således inget argument FÖR bågjakt.
5. Självklart inser jag att det finns stora individuella skillnader mellan personer. Men en eventuell lagändring måste gälla lika för alla personer. Och som grupp tycker jag ännu inte att jägarna har uppvisat en tillräcklig professionalism med kulvapen för att tycka att det är försvarbart att höja svårighetsgraden ytterliggare.
 
Du missförstod återigen min fråga. Efter att ha upprepat den så många gånger får jag väl acceptera att du inte kan svara. All heder för att u försökt.

1. Det jag menar är att bågjakt öppnar dörren för andra mer obskyra vapen som tex revolver, spjut mm.
2. Det jag skrev var att fokus för jakten flyttas från att eftersträva en ansvarig och human jakt till att maximera nöjet. (se punkten nean)
3. Anledningen till att börja jaga med båge var väl att öka nöjet i jakten?
4. Således inget argument FÖR bågjakt.
5. Självklart inser jag att det finns stora individuella skillnader mellan personer. Men en eventuell lagändring måste gälla lika för alla personer. Och som grupp tycker jag ännu inte att jägarna har uppvisat en tillräcklig professionalism med kulvapen för att tycka att det är försvarbart att höja svårighetsgraden ytterliggare.

1. Revolver är ett ypperligt jaktvapen så länge man har rätt vapen och rätt ammunition för syftet samt använder den på rätt sätt. Alla vapen kan användas som jaktvapen om de används på rätt sätt. Sen är det en annan fråga om jag skulle göra det och gällande revolver så är svaret nej, jag är för dålig pistolskytt för det.
2. Du har fortfarande inte förklarat vad som är oansvarigt och inhumant i att jaga med båge.
3. För mig är jakt nöje, naturupplevelse och avkoppling så då måste jag ju ställa mig frågan vad är det som är fel i öka denna upplevelse?
5. Jag önskar bara att bilisterna var tvungna att uppvisa samma professionalism ute på vägarna som de jägare jag känner gör i sin jakt. Problemen på vägarna skulle minska drastiskt då och många olämpliga förare skulle försvinna, både de som är bromsklossar och de som kör galet fort.
 
1. Revolver är ett ypperligt jaktvapen så länge man har rätt vapen och rätt ammunition för syftet samt använder den på rätt sätt.
2. Du har fortfarande inte förklarat vad som är oansvarigt och inhumant i att jaga med båge.
3. För mig är jakt nöje, naturupplevelse och avkoppling så då måste jag ju ställa mig frågan vad är det som är fel i öka denna upplevelse?
5. Jag önskar bara att bilisterna var tvungna att uppvisa samma professionalism ute på vägarna som de jägare jag känner gör i sin jakt. Problemen på vägarna skulle minska drastiskt då och många olämpliga förare skulle försvinna, både de som är bromsklossar och de som kör galet fort.

1. Själv ser jag inte vitsen med att införa en massa nya obskyra jaktformer om det inte innebär nån förbättring för djuren/naturen
2. Jag ser mig inte skyldig att förklara saker jag inte skrivit. Läs vad jag skrivit.
3. Om du fokuserar på att öka nöjet flyttar du fokus från det som borde vara centralt i jakten
5. Trodde inte jag nämnde billisterna? Men anta att mc inte var uppfunnen och att någon idag hade kommit med förslaget att tillåta tvåhjuliga bilar. Då hade jag varit emot det med, med motiveringen att billisterna som grupp inte kan hantera en lätthanterlig fyrhjulig bil varför det inte är rimligt att öka svårighetsgraden. Pss välkomnar jag hjälpmedel som antisladd och abs-bromsar detta trots att en förare med omdöme säkert kan sänka farten så att han kör lika säkert utan abs.
 
2. Det jag skrev var att fokus för jakten flyttas från att eftersträva en ansvarig och human jakt till att maximera nöjet.

Detta tolkar jag som att du tycker att bågjägare och bågjakt är mindre ansvarstagande och humana än vad andra jägare är eller har jag då missförstått det?

Tycker det verkar mer och mer som att du nog inte är jägare, är du jaktmotståndare så kan jag förstå dina argument eftersom det då inte finns nåt som skulle göra det värt att jaga. Då är det inte heller någon idé att fortsätta diskussionen eftersom det då inte är bågjaktens vara eller inte vara vi diskuterar.
 
Det kan hända att du lekte indian med en hemmasnickrad pilbåde som barn Consono men det här är något annat. En 70 pundsbåge orkar du inte spänna. De här har sikte och skjuter lika bra som du gör på fri hand med bössan. Pilarna går rakt igenom en älg. Att du hänvisar till indianjakt visar bara att du inte fattar ett skit ! Testa och läs på lite.....
 
Jag är själv småviltjägare och ser nog bågjakt som ett slags jaktens flugfiske. Det är nog inget för alla och kräver säkert sin man och tålamod för att klara av. Risken att "alla" jägare ska konvertera till bågjakt och ränna runt så att pilar regnar kors och tvärs i skogen, som jaktmotståndarna (?) här gör gällande, ser jag som minimal till obefintlig.
 
lilla gumman, var i mitt inlägg skrev jag något om att tro?

Hör Du sötnos, du skulle behöva komma till min skog och träffa Sture med blodhunden så skulle du inte tro så mycket om kapaciteten på våra eftersöksekipage. Om jag är på väg ut på älgpasset på måndag morgon och råkar trampa på en myra så den bryter benet, så hittar Sture med blodhunden den på fredag eftermiddag. Så kom inte och snacka och tro en massa som Du inte vet nåt om!
 
Hör Du sötnos, du skulle behöva komma till min skog och träffa Sture med blodhunden så skulle du inte tro så mycket om kapaciteten på våra eftersöksekipage. Om jag är på väg ut på älgpasset på måndag morgon och råkar trampa på en myra så den bryter benet, så hittar Sture med blodhunden den på fredag eftermiddag. Så kom inte och snacka och tro en massa som Du inte vet nåt om!

Frân mândag till fredag för att spâra ikapp en myra med brutet ben?
Uj Uj och jag som tycker 25min pâ ett 1500m spâr är segt.
 
Detta tolkar jag som att du tycker att bågjägare och bågjakt är mindre ansvarstagande och humana än vad andra jägare är eller har jag då missförstått det?

Tycker det verkar mer och mer som att du nog inte är jägare, är du jaktmotståndare så kan jag förstå dina argument eftersom det då inte finns nåt som skulle göra det värt att jaga. Då är det inte heller någon idé att fortsätta diskussionen eftersom det då inte är bågjaktens vara eller inte vara vi diskuterar.

Ja du har missförstått mig och Nej jag är inte jaktmotståndare.
 
Det kan hända att du lekte indian med en hemmasnickrad pilbåde som barn Consono men det här är något annat. En 70 pundsbåge orkar du inte spänna. De här har sikte och skjuter lika bra som du gör på fri hand med bössan. Pilarna går rakt igenom en älg. Att du hänvisar till indianjakt visar bara att du inte fattar ett skit ! Testa och läs på lite.....

Det har ingen betydelse hur bra leksaker det finns att köpa nu, du ska inte skjuta på djur med din pilbåge i alla fall!

Förr i världen jonken så jagade man storvilt med stenyxa, nuförtiden har utvecklingen gått vidare. Nu finns det klyvyxor med kompositskaft, dom är så tunga så du orkar inte lyfta dom. Jag tycker inte att man ska få jaga men en sån heller. Jag håller helt med Anders262, djuren ska inte vara objekt för att någon ska kunna få utlopp för sitt behov av att leka "indian i mockasiner och med pilbåge".
Jag ser inte varför jakt med pilbåge skulle vara jämförbar med flugfiske. Om man ska jämföra med nåt så är det med ljusterfiske, en anrik fiskemetod där man med ett hullingförsett spjut skulle spetsa fisken. Av förklariga skäl är detta förbjudet i modern tid. En mer relevant jämförelse är väl jakt med kamera eftersom många flugfiskare inte har fokus på att avliva fisken. Tvärtom så fiskar man hullinlöst och sätter tillbaka fisken. Om man då skulle dra en parallell till pilbågsjakt så skulle väl konstgjorda mål räcka för att uppfylla behovet av att få hålla på med sin hobby.

Jonken, för tredje gången, det handlar inte om hur många leksakskataloger man har läst. Det handlar om respekt för det man gör. Jag har aldrig i hela mitt liv skjutit på ett djur på "fri hand" med gevär, jag har alltid funnit skjutstöd innan jag avlossar ett skott. Det handlar inte om att tänja gränser för vare sig min eller vapnets kapacitet, det handlar om att ha goda marginaler och inte göra lek av det som faktiskt handlar om liv eller död. Att du försöker göra frågan till en jämförelser mellan gevär och pilbåge visar för mig att Du inte fattar ett skit. Det handlar om viktigare saker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.