Bågdrill - hjälp!

Hej!
Jag har försökt att göra upp eld med en bågdrill, men det verkar omöjligt. har börjat fundera på om det är fel träslag som jag använder mig av. Vad brukar ni använda för träslag till de olika delarna? Vilken typ av snöre? Fungerar paracord? Vad använder ni för tände för att få fyr på den lilla glöden?

Tack på förhand!
 
Jag har heller aldrig lyckats! Vedsort spelar säkert stor roll för att lyckas men även övning, övning och övning är det som krävs! Det finns ett youtubeklipp där överlevnadsexperten Les Stroud försökte sig på att göra upp eld med bågdrill. Han gjorde allt rätt men misslyckades gång på gång. Jag kommer inte ihåg om han höll på i 6 eller 9 timmar, slet båda ut skosnörena innan han lyckades få det att ryka lite.
 
Har själv kört med bågdrill.
Kommer ihåg att jag hade torkat furu i botten och som pinnen sälg torr, och torr tall som handtag.
bågen kan vara av vilket träslag som helst.
Till att få det att brinna så är fnöskesvamp "eldticka" om har kokas i vatten med fin aska och sen låta det torka.
eller så går det med gummislang.
istället för nylonsnören så är läderremmar bättre.
 
Min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll vilket träslag man väljer. Det viktiga är att ha så torrt som möjligt samt att lägga tid och noggrannhet på förarbetet (utformningen av de olika delarna + tändmaterial till brasan).
Det viktigaste med snöret är att det håller. Och viktigast av allt...Låt allt ta sin tid, ha tålamod och öva mycket! =)

Här är ett exempel: http://www.jonasvildmark.se/2014/04/bagdrilleld-en-fuktig-aprilmorgon.html

Vänligen
 
Torrt, tort och åter tort material, annars blir det svårare.
Borren hård och borrplattan mjukare trä, övergången från rök o glöd till eld är ett annat kapitel.
Som vanligt vid eldstart : ha allt förberett, all ved 3x så mycket som du tror du behöver, små torra kvistar/gräs/björknäverfjun,
upp till stora vedbitar som brinner länge, klyver man veden I för små bitar så brinner den upp fort, man får sitta hela tiden o ladda på mer vedpinnar....
 
Efter att ha sett de flesta avsnitt av serien Naked and afraid och även Ed Staffords Naked and marooned så är det rätt lätt att konstatera att inte ens kunniga och vältränade överlevnadsexperter alltid har så lätt att få upp eld med bågdrill och liknande metoder.

Jag misstänker att det man behöver veta är hur man "felsöker". Man måste förstå "varför fungerar det inte med material jag har nu" så man kan fixa till "felet". Att snöret går av verkar förvisso vara väldigt vanligt, men anledningen till att det går av verkar bero på att borr och bräda är av fel material så de får hålla på för länge.

Att det ska vara torrt är ju på sätt och vis uppenbart, men i en överlevnadssituation så har man ju kanske inte så mycket att välja på.

(Den andra saken som de flesta har problem med i Naked and afraid är att ordna drickbart vatten. Sen är det klart att de svälter också, men det är ju främst ett problem för dem eftersom varje uppdrag avslutas med en lång förflyttning. I de flesta skarpa överlevnadssituationer handlar det ju mer om att stanna kvar och bli hittad.)
 
Alla delar går att göra av gran torra grenar som plata och pinne färsk gren som båge, rötterna som sträng och materiel under granen som glödfångare
 
Jag har lärt mig att det är viktigt att drillen ska vara så pass rak som möjligt och ut av ett hårt träslag som nämns ovan.
 
Jag som inte hållt på så mycket undrar om det inte också är viktigt att drillen inte är för rund, beroende på vad man har för "snöre" så är väl risken att det slirar om drillen är helt rund?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.