Bågbygge

Fråga i bushcraft-gruppen! Eller ännu hellre, fråga en markägare. Men jo, hårda träslag som t.ex. idegran, rönn och lönn funkar bra men jag vet inte var du kan köpa det.
 
Snacka med någon markägare eller så, jag frågade tex gänget som å Statens Fastighetsverks räkning gallrade en park här i byn. Det fanns en jäkla massa hassel där, utmärkt bågmaterial och jag fick ta så mycket jag ville. Men tänk på att virket ska vara torrt innan du börjar bearbeta det.
 
Eller så gör du som jag gjorde en gång i forntiden - köper en byggsats.

Min Martin Bobcat såldes som ett självbyggarkit som köparen själv skulle slutföra.
Centraldelen i lönnlaminat var grovsågad och måtthyvlad där det var viktigt, resten
fick köparen slöjda och ytbehandla själv. Ytfilning, slipning och sandpappring tog en
evighet kändes det som men resultatet efter ett lagom stort antal lacklager skäms inte
för sig... Och bågen skjuter bra. Kolla om det inte finns något motsvarande nuförtiden!
/Odd
_IMG2900_DxO+Odd.jpg
 
Om man ska lära sig i överlevnadssyfte är kanske inte en compundbåge det man ska sikta på utan snarare en klassisk långbåge.

Vad jag förstått är det fördelaktigt om man utgår från ett ämne som har ytterfibrerna i behåll. Man vill alltså ha en stam/gren helst med barken i behåll, och en sida relativt kvistfri. Och sånt virke är det nog inte så vanligt att det säljs, utan man får hitta nån markägare vars ägor man får botanisera på.
 
Det går att bygga bågar med väldigt olika tekniker så det är nog lite svårt att ge tips på inköpsställen innan du bestämt dig för en. Du kan exempelvis bygga en laminatbåge där tunna remsor trä lamineras (limmas ihop). Dessa är relativt enkla att bygga och få bra om du är händig. Faner till laminat kan du exempelvis köpa från https://www.pondussnickeri.se/ om du bor i stockholm.

Att tälja ut en båge från ett enda stycke är relativt svårt att få bra och helt omöjligt om man inte har tillgång till perfekt ämne. Men visst kan du få till en båge som sprätter iväg pilar även med en pinne från skogen.

Jag tror du ska börja med att kolla mycket youtube klipp på hur andra bågbyggare gör. När du väl fått grepp om en teknik osv är det enklare att leta material till just den tekniken.
 
Idegran är fridlyst i. IdegranTaxus baccata.
Blekinge, Gävleborgs, Hallands, Skåne, Söderman-lands, Uppsala, Västra Göta-lands och Örebro län.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...