Bättre och säkrare klädsel?

Kanske skridskoklubbarna skulle införa vinterbad!?

Plurrningsövningarna sker ju inte så ofta. Kanske organiserat vinterbad för oss skridskoåkare skulle främja flera saker.

Hälsan, gemenskapen (går att bada även när det inte är åkväder/finns isar). Man får rutin på iskallt vatten och avdramatiserar i viss grad plurret. Det ges fler tillfällen att testa att bada med utrustning på osv.

Ok, det är skillnad att kliva i från en stege när man kommer direkt ur bastun, men mängdträning i isbadande vore säkert nyttigt. Jag tror att det skulle öka chanserna avsevärt för korrekt handlande väl i vattnet.

OK, nu ska vi väl inte bilda badklubbar, det finns ju redan men varför inte bada lite mer, både med och utan skridskoutrustning?
 
Om man åker en kortare tur i lugnt tempo fungerar det bra med våtdräkt tycker jag. Den som brukar bära ryggsäck kan lämna den hemma eftersom klädbyte inte behövs. Det är bekvämt att slippa ryggsäck.

Till våtdräkten hör skor och handskar i samma material. Komplettera med flytväst, isdubbar, ispik och mobiltelefon i vattentätt fodral högt placerad.

Själv använder jag nu en så kallad halvtorr våtdräkt för vinterbruk. Med den klarar jag timmar i vattnet. Det känns inte att hamna i vattnet eftersom nästan inget vatten sipprar in.

Öva med grejerna under säkra förhållanden mot bristande iskant så att du vet hur de fungerar och att du kan ta dig upp.

Med den här metoden kan jag åka själv på ett säkert sätt även när jag inte är helt säker på isens bärighet. Jag har använt metoden flera gånger när jag har gjort israpporter för isplanket som upphörde år 2019.

För den som vill kunna åka själv och har ett bra säkerhetstänk kan jag rekommendera metoden för speciella turer på isen. Den kan även användas om man går på isen. Helt perfekt är det inte. Det är lite bökigt att ta på/av våtdräkt och ger inte samma fria känsla som vanliga kläder.

(Jag vet att ensamåkning inte accepteras och att ryggsäck är obligatorisk i skridskoklubbarna. Det har lett till ändlösa diskussioner som aldrig kommer i mål. Låt oss slippa det i den här tråden. Ni traditionsbundna får leva i er värld och vi andra i vår. Den här tråden handlar om nytänk.)
 
Senast ändrad:
Vilken modell på torrdräkt? Latexmuddar? Integrerade sockor och huva?

För min del är det svårt att hitta något som fungerar värmebalansmässigt både i iskallt vatten och uppe i luften under fysisk aktivitet.

Jag optimerar i första hand för åkningen ovanpå isen.

Thure
 
Till Thure

Jag har en halvtorr våtdräkt. Minns inte att det stod någonting om latexmuddar, så det tror jag inte att den har. Den har extra tunt neoprengummi där benen slutar som gör att man ofta är helt torr på kroppen efter ett kortare bad. Skor och handskar är separata. Ingen huva. Jag använder vanliga standardprylar som jag skaffat för andra ändamål än långfärdsskridskor.

Det är bara i undantagsfall vid ensamåkning på osäker is jag använder våtdräkt, och då är det åkning i promenadtempo så att jag inte blir svettig. Det har mest varit då jag velat undersöka isen för att kunna lämna israpporter, vilket är en utsatt position. Men med åren då man sakta får ett ännu mer utvecklat risktänk tror jag att utrustningen kan komma till användning vid allt fler ensamturer jag gör. När jag tittar tillbaka har jag gjort en del saker som jag inte skulle göra idag. Och vem har inte gjort det?

Den som inte har provat våt/torrdräkt kan ibland ha svårt att föreställa sig hur totalt odramatiskt ett vinterbad blir. Det är ett kraftfullt verktyg.
 
Senast ändrad:
Till Thure

Jag har en halvtorr våtdräkt. Minns inte att det stod någonting om latexmuddar, så det tror jag inte att den har. Den har extra tunt neoprengummi där benen slutar som gör att man ofta är helt torr på kroppen efter ett kortare bad. Skor och handskar är separata. Ingen huva. Jag använder vanliga standardprylar som jag skaffat för andra ändamål än långfärdsskridskor.

Det är bara i undantagsfall vid ensamåkning på osäker is jag använder våtdräkt, och då är det åkning i promenadtempo så att jag inte blir svettig. Det har mest varit då jag velat undersöka isen för att kunna lämna israpporter, vilket är en utsatt position. Men med åren då man sakta får ett ännu mer utvecklat risktänk tror jag att utrustningen kan komma till användning vid allt fler ensamturer jag gör. När jag tittar tillbaka har jag gjort en del saker som jag inte skulle göra idag. Och vem har inte gjort det?

Den som inte har provat våt/torrdräkt kan ibland ha svårt att föreställa sig hur totalt odramatiskt ett vinterbad blir. Det är ett kraftfullt verktyg.

Hur bra torrdräkt man än har så är man ju inte imun mot att ramla och skada sig på andra sätt även om torrisen gör att man klarar ett plurr på bra sätt. Jag skulle inte våga ut och åka själv, men var och en väljer sin risknivå. Hoppas inget allvarligt händer!

/Patrik

PS Rejäl trådarkeologi: 15år mellan inlägg 97 och 98, men fortfarande en aktiv diskussion :) DS
 
Till Tango

Jag drar ner tempot och har handlingsberedskap för att ta emot mig vid fall när jag misstänker svag is. (Har behövt sjukvård för skada på is och vet att risken finns.) Med alla beskrivna åtgärder ser jag risken för något farligt som mycket liten. Att inte acceptera någon som helst risk skulle plocka bort det mesta från livet.

En åtgärd att lägga till mitt tips skulle kunna vara att lämna färdplan och klockslag för när andra ska agera och vad de ska göra. Då blir det ännu säkrare.

Ja, vist är det kul med trådar som lever länge. Tänkte att det vore fel att starta en ny tråd när det redan finns en passande.
 
Tänker att det är relativt vanligt med våtdräkt hos de åkare som vill köra lite mer offensivt. Vet flera som har det när de tex åker i havsbandet längs med iskanten och i princip räknar med att plurra en eller flera gånger per tur. Dock inte soloåkare.
Är samma med vissa seglare i mindre båtar. Man räknar med att kapsejsa men kan också vända båten, ta sig upp och fortsätta turen.
 
Till Tango

Jag drar ner tempot och har handlingsberedskap för att ta emot mig vid fall när jag misstänker svag is. (Har behövt sjukvård för skada på is och vet att risken finns.) Med alla beskrivna åtgärder ser jag risken för något farligt som mycket liten. Att inte acceptera någon som helst risk skulle plocka bort det mesta från livet.

En åtgärd att lägga till mitt tips skulle kunna vara att lämna färdplan och klockslag för när andra ska agera och vad de ska göra. Då blir det ännu säkrare.

Ja, vist är det kul med trådar som lever länge. Tänkte att det vore fel att starta en ny tråd när det redan finns en passande.

Jag håller med om att det skulle bli lite tråkigt man tog bort all risk t ex genom att hålla sig på land när isen ligger bärig och fin. Min acceptabla risknivå är att inte vara på is ensam oavsett utrustning. Ensam skulle jag vara rädd att skada mig i samband med plurr: slå mig medvetslös, bryta en arm/ben eller något annat som gör att jag kan bli fast i plurrvatten eller på isen Du accepterar att vara på is ensam med torrdräkt och det är ditt val. Vi tycker olika.
Jag vill ha sällskap och förhoppningsvis skadar sig inte alla samtidigt utan vi kan hjälpas åt.

/Patrik
 
Våt- eller torrdräkt. I omstarten av tråden talas det omväxlande om våtdräkt, halvtorr våtdräkt och torrdräkt vilket väl är 3 olika saker. Vilken typ av dräkt avser de olika författarna, våtdräkt av neopren eller torrdräkt av gore-tex eller motsvarande?
 
Till HelgeL

Jag som väckte liv i tråden och berättar om mina erfarenheter skriver om en typ av våtdräkt som kallas för halvtorr våtdräkt på svenska eller ”semi dry wetsuit” på engelska. Det är en vanlig våtdräkt gjord av neoprengummi med en liten finess med enkla tätningar vid öppningarna som gör att vatten inte sipprar in. Det är en produktutveckling för att göra livet ännu lite bekvämare, men säkerhetsmässigt fungerar det lika bra med traditionell våtdräkt som jag också har provat i sammanhanget. Modellen jag använder är framtagen för surfning vintertid och kostar ett par tusenlappar.
 
Våtdräkt har en del fördelar men också nackdelar. Viktigt att veta att det mesta av värmeförlusterna sker från huvudet om huvudet är exponerat för köld.

Thure
 
Hittade en tråd som handlar om att åka skridskor med våtdräkt. Den fick ett iskallt mottagande på Utsidan.
https://www.utsidan.se/forum/threads/wetsuit-skating-ni-maste-prova.89066/

Och en tråd om att åka med torrdräkt.
https://www.utsidan.se/forum/threads/langfaerdsskridskor-med-torris.72383/

Min erfarenhet är att det kan kyla rätt bra med våtdräkt ovanför vattnet om det är kallt ute. Det gör att det finns möjlighet att reglera värmen med hjälp av enkla överdragskläder.

Våtdräkt eller torrdräkt gör det möjligt att skaffa sig massiv erfarenhet av is, när den brister och hur man tar sig upp. Det vill jag rekommendera. Givetvis på ett säkert sätt med en reservplan för att ta sig upp om du inte lyckas. Man kan t.ex. öva vid en bro där det finns öppet vatten. Då kan man simma iland om man inte kan ta sig upp på isen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb ÖIP bättre än Ruddalen? Långfärdskridsko 12
Palle_Z Det var bättre förr... Långfärdskridsko 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.