Bästa vinterköket?

Re: Re: Re: Trycksatta kök

KLAGER; sa:
livetarunderbart; sa:
Vad menar du med ett trycksatt kök?

Ann-Catrine

Han menar ALLA förgasarkök, dvs alla fotogen och bensinkök. Trangia (med spritbrännare) och gas är de enklaste alternativen, men de är ju inga favoriter vintertid. Fotogen och bensinkök måste man kunna plocka isär om man tänker ge sig ut med dem, det kan bli stopp (av sot) och de är lite pyssliga bla med förvärmning.
Men på nyare kök har man försökt göra dem mera användarvänliga, tex kortare och enklare förvärming och möjlighet att rensa med inbyggd rensnål medan köket är igång osv.

Jag citerar: "Trangia (med spritbrännare) och gas är de enklaste alternativen, men de är ju inga favoriter vintertid." Vaa???? Trangia funkar jämnt, vad är det du grundar det påståendet på??
 
Re: Re: Re: Re: Trycksatta kök

Zaijdan; sa:
Jag citerar: "Trangia (med spritbrännare) och gas är de enklaste alternativen, men de är ju inga favoriter vintertid." Vaa???? Trangia funkar jämnt, vad är det du grundar det påståendet på??

Sprit och Gas suger grissnabel på vintern oavsett vilket märke.. För bra vinterprestanda så bör man satsa på bensin eller fotogen..
 
Re: Re: Re: Re: Re: Trycksatta kök

FJS90/91; sa:
Zaijdan; sa:
Jag citerar: "Trangia (med spritbrännare) och gas är de enklaste alternativen, men de är ju inga favoriter vintertid." Vaa???? Trangia funkar jämnt, vad är det du grundar det påståendet på??

Sprit och Gas suger grissnabel på vintern oavsett vilket märke.. För bra vinterprestanda så bör man satsa på bensin eller fotogen..

Isåfall "suger de grissnabel" på sommaren också iallafall utifrån mina erfarenheter. :) (Tar ungefär lika lång tid sommar som vinter för mig?!)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Trycksatta kök

Zaijdan; sa:
FJS90/91; sa:
Zaijdan; sa:
Jag citerar: "Trangia (med spritbrännare) och gas är de enklaste alternativen, men de är ju inga favoriter vintertid." Vaa???? Trangia funkar jämnt, vad är det du grundar det påståendet på??

Sprit och Gas suger grissnabel på vintern oavsett vilket märke.. För bra vinterprestanda så bör man satsa på bensin eller fotogen..

Isåfall "suger de grissnabel" på sommaren också iallafall utifrån mina erfarenheter. :) (Tar ungefär lika lång tid sommar som vinter för mig?!)

Körde med ett Trangia spritkök i 38 minusgrader. Kan bara säga att det tog en hel jävla livstid innan en ynka liter vatten började koka. Bara att försöka tända T-dojan var ett projekt. Kan tänka mig att gas inte hade fungerat alls.

/mattias
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Trycksatta kök

Zaijdan; sa:
FJS90/91; sa:
Zaijdan; sa:
Jag citerar: "Trangia (med spritbrännare) och gas är de enklaste alternativen, men de är ju inga favoriter vintertid." Vaa???? Trangia funkar jämnt, vad är det du grundar det påståendet på??

Sprit och Gas suger grissnabel på vintern oavsett vilket märke.. För bra vinterprestanda så bör man satsa på bensin eller fotogen..

Isåfall "suger de grissnabel" på sommaren också iallafall utifrån mina erfarenheter. :) (Tar ungefär lika lång tid sommar som vinter för mig?!)

De e väl det här med att omvandla snö till 7-8 liter vatten (2 pers) vintertid som suger fett med spritkök.

J
 
Visst tar spriten sin tid....

.... men jag är i fjällen för att koppla av - inte för att stressa.

Släpar man runt på full pulka hela dagarna är det ganska skönt att sitta still ett tag emellanåt med gott samvete. Det är litet lagom pyssel med matlagningen och doftar gott.
 
Re: Visst tar spriten sin tid....

Duracellkaninen; sa:
.... men jag är i fjällen för att koppla av - inte för att stressa.

Släpar man runt på full pulka hela dagarna är det ganska skönt att sitta still ett tag emellanåt med gott samvete. Det är litet lagom pyssel med matlagningen och doftar gott.

Jag återkopplar till vad jag inledningsvis sade.. Har man pulka och inte vill stressa, gör en levande eld och laga din mat.. Skulle man behöva köket så vill i alla fall jag att det fungerar utan krångel!

:)
 
Elda

LÅter sjysst med vedeldning på vinterfjället, har du någon plåtlåda med dig eller bygger du under med bara trä?

Måste ju bara göras i påsk..:).

J
 
Inte så svårt att meka

Jag tycker att fotogen- och bensinkök är att föredra vinterid även om jag skrev det där om att meka med köken. Jag har också tidigare använt spritkök vintertid med vintertillsatsen och längtar inte tillbaka till den tiden.

Den som har ett fotogen- eller bensinkök bör ha provat att byta spindel, rensnålar, packningar etc innan man ger sig ut på en tur där man är beroende av köket. Det är inte svårt, bara olämpligt att ägna sig åt för första gången mitt i obygden. Men skruva inte i ditt kök innan du har reservdelar med dig eftersom en del delar är lite känsliga.

Märke eller modell är inte så kritiskt bara man känner köket. 10 år utan problem med mitt KAP (bytt rensnål och munstycke en gång) gör att jag gillar det köket (jag gillar trangiakonceptet). Nova har jag aldrig provat och har inget otalt med något annat kök än med ett exemplar av Optimus Hiker som av någon anledning aldrig ville bli tätt i packningen vid pumpen. Tack och lov äger jag inte det exemplaret.

Lycka till

Tommy
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Trycksatta kök

[/QUOTE]

Körde med ett Trangia spritkök i 38 minusgrader. Kan bara säga att det tog en hel jävla livstid innan en ynka liter vatten började koka. Bara att försöka tända T-dojan var ett projekt. Kan tänka mig att gas inte hade fungerat alls.

/mattias [/QUOTE]

Om man förvarar brännaren i tex byxfickan tänder den i princip direkt. Har inte haft något "krångel" med min iaf. som någon hade upplevt. Men visst har spriten (kör dock på en slags tenol-blandning, kannske bättre?) långsam uppvärmning, dock i princip lika bra/dålig sommar som vinter med den..Man kanske får ge sig för övermakten dock och gå ock köpa ett sånt där omnifuel-kök. kanske rätt praktiskt ändå.. :)
 
Re: Elda

joru; sa:
LÅter sjysst med vedeldning på vinterfjället, har du någon plåtlåda med dig eller bygger du under med bara trä?

Måste ju bara göras i påsk..:).

J

Trampa ner snön, lägg en botten av granris och sedan e det bara å bygga med ved!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.