Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk

Hej!

Sitter och planerar augusti-turen och behöver lite tips.
Jag har tidigare vandrat i Sarek, men då utgått från norr. I år har jag tänkt att utgå från Kvikkjokk och undrar vilken väg som är bäst för att så snabbt som möjligt komma in i Sarek (låt säga "korsningen" Sarvesvagge-Rapadalen"). Så som jag ser det har jag två alternativ.

Första alternativet är att gå NO via Aktse, norr om deltat, norr om skriffe med sikte på Kanalberget (håller mig norr om deltat hela vägen).
Andra alternativet är att gå norr från Kvikkjokk, via Pårek, över bron och genom Kåtokjokk för att därefter gå NV mot kanalberget.

Jag sällskapar med en mindre erfaren vandrare och vill därmed undvika alltför påfrestande turer.

Frågor: Vilken väg är bäst? Hur mycket längre tid tar det att gå via Aktse (normalt...)? Kan man korsa deltat på lämpligt ställe då jag kommer från Pårek?

Alla tankar, kommentarer och tips välkomnas varmt! :)

Mvh

Över Pårek riktning Njåtsosvagge,upp över Luottolako,ner i Sarvesvagge där älven är bred och grund (ovanför Nåjtesvagge är den det),sen får man väl hålla sej på Sarvesvagges norra sida i riktning Rapadalen,alternativt gå över Neiterippvagge och till Alkavagge.
Tid :2-(3) dagar kanske

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inte för att min samiska är så bra, men jag tror att Sarvesvagge betyder spenatdalen. Norra sidan mot Rapadalen är rätt snårig, minst sagt.

Inte för att min samiska är så bra, men jag tror att Sarvesvagge betyder spenatdalen. Norra sidan mot Rapadalen är rätt snårig, minst sagt.

Haha, ja för mig kommer den för alltid att heta Spenatdalen hädanefter... Jag som trodde detta var en väl bevarad hemlighet för oss som gillar att älga runt i manshöga videsnår med lera under :)

Okej, tack för svaren!
Men vad tror ni om att gå genom Kåtokjokk? Är det möjligt att ta den vägen och därefter fortsätta mot NV vid mynningen mot Rapadalen och då hålla till södra sidan om Rapadalen (eller om det på något lämpligt ställe kanske går att korsa)?
Jag vill helst nå mynningen på Salvesvagge/kanalberget på två dagar om det är möjligt, vet att det blir långa dagar men det borde väl gå om man kan gå genom Kåtokjokk...

Mvh

Södra sidan är svår.

Hejsan,

Att gå från Kvikkjokk upp till "Rovdjurstorget" (ligger under Tielma där Sarvesvagge och Rapadalen möts) på två dagar är en mycket styv uppgift. Jag har själv gjort just detta vid ett tillfälle på vägen ut från Sarek och då gick vi precis den vägen som du beskriver ovan, dvs sydsidan av Rapadalen - över bron över Kåtokjokk - och sen ner till Kvikkjokk. Då gick vi lite dryg 5 mil sista dagen då det var svårt att hålla något högre tempo på sydsidan av Rapadalen första dagen. Inte precis det jag skulle satsa på om jag "sällskapar med en mindre erfaren vandrare och vill därmed undvika alltför påfrestande turer".

Det jag hade valt är att ta båten över jokken nere i Kvikkjokk och börjat med att gå upp till prinskullen för att sedan följa Vallevagge upp till Ruonas. Där hade jag gått rakt norrut över Tjuoltavagge, upp Tjuoltakårså och vidare till mynningen av Njåtjosvagge. Sen hade jag tagit mig till mynningen av Sarvesvagge via Luottalako OCH jag hade siktat på att göra detta på minst 2.5 dagar (dvs ett par timmars vandring på eftermiddagen/kvällen första dagen och sen två hela vandringsdagar). Och även då hade det blivit långa dagar!

/ Stefan

UNDERBART!! 🤣 🤣 🤣

(Till er som läser min bumpning av denna 13 år gamla tråd: det har rättats i efterföljande kommentarer)

Det får mig att tänka på denna definition:

De måste ha läst den här tråden. ;)

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips