Bästa termosen?

Jag letar ny termos i 1 litersklassen. Kraven är förutom att den ska hålla drycken varm/kall så länge som möjligt att det ska finnas en vanlig skruvkork. Gillar inte dessa automatkorkar med små fjädrar och pryttlar som kan gå sönder eller är svårdiskade.

Vad ska jag köpa? Har kollat på Thermos så klart men också Stanley. Jag vet inte vilken kork det är till Stanley som säljs via addnature, nån som vet?

//Per

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Thermos Light är mitt val. har en 0,75 och en 0,3 sedan flera år. Båda med automatkork som funkar och inte är svåra att diska, man skruvar bara isär korken i två delar och sköljer. Tycker inte att det är ett argument för att inte köpa dem när de funkar så bra. Det lär gå att köpa till gammeldags skruvkork som exet hade på sin Thermos om man vill byta.

Sen kan man fundera över hur bra termos man egentligen behöver. Tittar man på testfaktas uppgifter så skiljer det efter fyra timmar hela 1,3 grader mellan testvinnaren, som även var den dyraste, och den näst billigaste termosen som kostar under hälften så mycket. Är det verkligen värt merkostnaden för att få den där graden?

Sen kan man fundera över hur bra termos man egentligen behöver. Tittar man på testfaktas uppgifter så skiljer det efter fyra timmar hela 1,3 grader mellan testvinnaren, som även var den dyraste, och den näst billigaste termosen som kostar under hälften så mycket. Är det verkligen värt merkostnaden för att få den där graden?

Jag vet inte hur ni gör men jag förstärker min termos med liggunderlag och tejp. (Hur det utförs är ju lätt att räkna ut.) Det gör också mycket för isoleringsförmågan.
Det ger också ett hjälpligt motstånd mot bucklor och dylikt man inte vill ha i en termos.

Har en liten Thermos till barnens utflykter. Den har automatkork. Läst på testfaktas sida och där stod det att man inte får ha mjölkprodukter i termosen. Så varm choklad och kaffe med mjölk klarar den inte av?

Thermos automatkork tycker jag är helt värdelös då den inte går att göra ren från ex. just choklad.

För min del är det skruvkork som gäller om jag köper någon ny termos.

Nu kör ju jag uteslutande kaffe eller vatten i mina men varför skulle inte choklad gå att få rent? Är väl bara att skruva isär och låta ligga i vatten med diskmedel ett tag om det kloggat igen? Kaffe går bort hur enkelt som helst utan blötläggning även efter flera dagar. Står ju tom att korken är isärtagbar "for easy cleaning" och jag håller med.

Här finns utbyteskorkar, både automat och vanlig för ca 40 spänn plus frakt. http://www.thermosonline.co.uk/store/Spare-Parts/sc/categories/95

Jag kör mountainbike med min 0,35l flaska och den studsar runt i ryggsäcken i timmar utan att läcka.

Googlade på det där med mjölk och det verkar vara en sån där USA-grej:
"This product must NOT be used for keeping milk products or baby food warm or cool, to avoid the possibility of bacterial growth."

Thermos automatkork tycker jag är helt värdelös då den inte går att göra ren från ex. just choklad

Sedan flera år har jag en Primus enliterstermos som jag är väldigt nöjd med. Ett av skälen till att jag köpte den var att den levereras med vanlig skruvkork (+"automatkork"). Till soppor passar det bäst med skruvkork.

Ganska spridda åsikter verkar det som. Skruvkork är ett krav jag inte viker undan på. Om man kan köpa på eftermarknaden är OK.
Det verkar också som om kvaliteten variera bland vissa märken. Jag har haft Primus 1 liters få den hade just skruvkork. Hopplöst dålig isolerförmåga, en sån blir det inte.
Thermos eller Stanley troligen. Gillar retrolooken på Stanley men den är tung.
//Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips