Bästa Stället att korsa ryska gränsen på

Det finns en kille i Eskilstuna, Blomman kallad, vet inte hans riktiga namn man brukar springa på honom lite här och där i stan, tror han är ute och reser igen för jag har inte sett honom på ett par månader. För något år sedan gjorde han och en kompis en resa med bil från Sverige till Thailand, inga visum eller något. Den gick från Sverige, Polen och östeuropa ner till Syrien genom Irak och vidare ner till Indien där de sålde bilen och fortsatte backpacka till Thailand. Hade jag inte fått se bilder från resan hade jag aldrig trott på den! Bästa bilden var nog en från Irak där deras vansinnigt målade Mercedes (enligt honom kom den lacken till med hjälp av paintbrush och tre liter vin...)fanns i mitten av en amerikansk stridsfordonskolon...
Det kan man kalla att snacka in sig.....:)
 
Riskabelt...

Har klättrat Mount Elbrus och då färdats lite i Ryssland :)

Skulle inte färdas en meter innanför Ryska gränsen utan visum..... Som nämnt tidigare så leker man inte med Ryssarna... men visst har du ett gäng med dollar så funkar det säkert :)

Smugglade faktiskt in en av våra klättrare som fått akut pass och då stämde ju inte passnumret mot det som stod på visumet... funkade bra med dollar under bordet men då med en ryss till guide som hjälpte till....

/Krister
 
Blir du upptäckt riskerar du bli sjuten i värsta fall,
i bästa fall långa förhör upp till en vecka.
Har du tur att träffa en liksinad människa som gränspatrull
kan du gå fri utan att betala. Det är som Rysk roulette!
Inget är förutsägbart!
Själv gjörde millitär i Ryssland nära gränsen
Hörde att soldater får en extra semester hem för en sjuten
övergrippare.
Tänk före efer.
Men själv ocksa korsad några gränser från öst till väst utan visum när
kalla kriget var i gång hade inte riskerat livet iaf.
Är det någon timme du vill vara i Ryssland?
Lägg dig ner, observera hur ofta kommer tåget.
Spring in en halvtimme efter och tillbaka, he-he
Är det intressant, verkligen?
Lycka till!
/Dmitri
 
Senast ändrad:
Tja!

Har tänkt på samma grej, håller dock med att korsa gränsen Finland/Norge-Ryssland som "illegal immigrant" är inget att rekommendera. Har kollat runt lite på Google Earth och liknande, finns en del platser där det kan vara möjligt. Har inte varit där (ännu) så har ingen aning om hur det ser ut. Men vill du köra en "illegal immigrant" så är mitt tips Nord Korea! finns klipp på youtube när dem hoppar över en bäck hur lätt som helst, dock några sekundera bara!

Ha det och lycka till, lägg upp klipp isf!
 
Har tänkt på samma grej, håller dock med att korsa gränsen Finland/Norge-Ryssland som "illegal immigrant" är inget att rekommendera. Har kollat runt lite på Google Earth och liknande, finns en del platser där det kan vara möjligt. Har inte varit där (ännu) så har ingen aning om hur det ser ut. Men vill du köra en "illegal immigrant" så är mitt tips Nord Korea! finns klipp på youtube när dem hoppar över en bäck hur lätt som helst, dock några sekundera bara!

Ha det och lycka till, lägg upp klipp isf!

Jag har varit några gånger i Ryssland som "illegal immigrant" och senaste var det i april detta år. Korsade gränsen från Kazakstan in till Ryssland. Har även korsat den ryska gränsen illegalt från Vitryssland och Georgien och ska du skippa visum så är det lättast att göra det från Georgien. Det finns en "neutral zon" där man kan hoppa över gränsen så många gånger man vill. Finns inga kontroll i området och man kan gå några km in i Ryssland innan man träffar de första ryska soldaterna. När man ser dem så är det bara att vända tillbaka till Georgien igen :)

Är för tillfället i Ryssland men denna gång har jag visum

/Stellan
 
min släkt är baserad några mil från gränsövergången vid salla, många av dem har arbetat som gränsbevakare och tro mig, gå inte över gränsen. Fett stort misstag. Har för övrigt plockat hjortron i ingenmansland men man var mest skiträdd och struntade efter ett tag i hjortronen:)
 
Om man reser i finska Karelen finns det särskilda "visumfria" turer med båt till staden Viipuri (Viborg), som är i ryska händer sedan fortsättningskriget. Det är ju ett alternativ om man vill ta en snabbtur över ryska gränsen. Mindre spännande än att ducka schäferhundar i buskage kanske, men säkrare också... ;)
 
huuu, mycke spetnaz i krokarna hör jag, riktiga jävlar de där, hört att de skär dig med kniv och sedan lägger salt i såret.
 
huuu, mycke spetnaz i krokarna hör jag, riktiga jävlar de där, hört att de skär dig med kniv och sedan lägger salt i såret.

Spetnaz är farliga och anfaller direkt med kniv. De är även svåra att komma ifrån och därför finns det så få foto på dem. Jag lyckades ta detta foto i Ryssland i närheten av den ryska gränsen. Turen var på min sida så jag lyckades ta mig därifrån

rus_2004_02.jpg


/Stellan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...