Bästa Stället att korsa ryska gränsen på

Om man nu ska ut och bila lite i östra/norra norge/finland vore det ju lite skoj att passera
ryska gränsen, i princip bara för att konstatera att man är i ryssland, och sen vända igen.
Finns det något ställe där man skulle kunna göra detta utan att bli så särskiljt sedd men
också utan att behöva gå över en mil från där man parkerar bilen. Hur skulle gränspatruller
reagera om man blev upptäckt? Finns det möjlighet att tjata sej över gränsen på bilväg?
 
Jag känner till två gränsövergångar i den norra delen mellan Finland och Ryssland. Det är Raja Jooseppi och Salla. Själv har jag åkt över Raja Jooseppi några gånger. Dock var det länge sedan.

Jag skulle hursomhelst inte rekommendera att du försöker ta dig över obemärkt. Dels har du utmed hela gränsen en kilometerbred zon som är ett ingemansland. Dels om du blir upptäckt av ryssarna så tror jag inte att de skulle se på det hela med så blida ögon. Att tjata sig över gränsen utan visum, tror jag inte på, men du kan ju försöka så får du se.

Nej, seriöst, jag tror inte du förstår allvaret med det hela. Den ryska gränspolisen är ingenting man leker med. De är kanske inte så förstående och förlåtande som deras kollegor på annat håll. För att du bättre ska förstå vilken kultur som råder i liknande frågor, så kan jag berätta att jag blev tvungen att skriftligt förklara mig samt personligen be om ursäkt till polischefen för att jag hade dröjt för länge med att anmäla min ankomst till den lokala polisen på orten där jag bodde. För så var det iaf då att tots visum och alla papper i ordning så skulle man visa upp sig hos de lokala myndigheterna. De ville helt enkelt ha koll på var man var osv.

Mvh /Joel
 
Ryssen

Jag har bara varit i Ryssland en gång (i juni) men jag kan säga att det är en helt annan värld... jag skulle iaf inte chansa med dom där lirarna.
 
Tja

att fråga här på tråden avslöjar oceaner om frågeställaren.
Gränser fungerar inte allltid som mellan Sverige och Norge. Man skulle t o m kunna säga att den gränsen är ett undantag.
För ett tjugotal år sen ville kollega till mig in och vifta med tårna i Saudi Arabien. Det tog oss 4 dagar av hårt arbete att få ut honom i ett stycke...
Av Ryssland har jag mest erfarenhet när det hettte USSR. Formellt och humorlöst...Ibland blev vi missledda av felpekande skyltar och utsatta för långa visitationer och pinsamma förhör...
Så ge upp dina planer på ett häftig grej och ägna tiden åt något fruktbarare, råder.
//J
 
Jeg er enig med seobserver, det er ikke noe fornuftig foretak. Hva nzafvscl gjør i Finland eller i andre land som grenser til Russland bryr jeg meg ikke om, men jeg håper at han ikke kommer hit til Norge hvor vi har grense til Russland.

Jeg var forøvrig i sommer helt opp til Grense Jacobselv og ytterst så langt veien går langs grensen til Russland. Veien går noen steder helt nede langs elven, som i sommer ikke hadde mer vannføring enn en litt stor bekk. Det ville vært helt enkelt å gått med vanlige støvler over til Russland. Elven er bare 4 meter bred, og grensen er i midten.

Det blir oppfattet som en provokasjon å kaste endatil småstein mot Russisk territorium, og selv om man ikke ser noen soldater eller tårn langs hele elva, kan du være ganske sikker på at de er der og følger med alt du foretar deg. De tar sikkert foto av hva du gjør, og så får jo først norsk politi i oppdrag å forhøre deg. Siden blir det vel et oppgjør når du kommer tilbake til Sverige, tro ikke at dette blir noe morsomt. Noen ti-tusen i bot i tillegg til at passet ditt blir stemplet slik at du kan ha problemer på mange andre grenser. Jaja, du gjør som sagt hva du vil. Her kan du lese en liten reportasje om grensvaktene i Russland.
 
Egentligen ett överflödigt svar eftersom tidigare skribentar sagt precis vad som gäller:

Dont do it!!

Har själv bara passerat gränserna i södra Ryssland via "broderlandet" Ukraina, här kan man ju tro att det skulle vara lätt. Men så sent som sommar 2007 var det jävligt krångligt trots att vi hade alla korrekta papper iordning att då försöka smyga in landet skulle jag absolut undvika. Räkna med dyyyyra böter och t.o.m. fängelse om du blir upptäckt...
 
Ta dig en titt på hur processen för att få visum till Ryssland går till, så kanske du fattar allvaret i att korsa ryska gränsen.

Men visst fan, om du mot all förmodan inte blir skjuten eller fängslad så varför inte fortsätta bort till Vladivostok och smuggla dig själv över till Nordkorea när du ändå är på gång!?
 
Att korsa gränsen till Ryssland från Norge eller Finland kan nog vara svårt och ganska korkat att försöka med. Vill du verkligen göra det så är det antagligen ganska lätt att gå mellan Norge och Ryssland på vintern om gränsfloden där fryser. Är ganska vanligt att ryssar korsar där under den tiden speciellt när de fiskar där.

Jag har korsat gränsen till Ryssland några gånger utan visum och dylikt och gjorde det då från Vitryssland och från Kazakstan men problemet att göra det därifrån är att det är svårare att ta sig dit med visumansökan. Senast jag var i Ryssland var i i juni och korsade då illegalt från Kazakstan och var där knappt en timme innan jag tog mig tillbaka till Kazakstan. Vill du ta dig till Ryssland enklast skulle jag rekommendera Georgien där jag korsade in till Ryssland förra året och sedan tillbaka igen. Inga problem och även om gränsen egentligen är stängd sedan några år så går det att korsa utan problem. Militären har sina kontroller några km norr om gränsen och går man inte till dem så är det lugnt :)

1569.jpg

Vänster om bäcken är Ryssland. Jag är fortfarande i Georgien...

/Stellan
 
haha, var på jakt efter en TVMare tråd, tänkte kolla upp dessa härliga nissar ! :D
Hamnade här, grymt intressant tråd, inne på att göra mer vågade saker än vad jag gjort hittills, men här går nog f*n gränsen, lol haha ! ;D
 
Vet en som skulle kunna snacka sig in i Ryssland...

Det finns en kille i Eskilstuna, Blomman kallad, vet inte hans riktiga namn man brukar springa på honom lite här och där i stan, tror han är ute och reser igen för jag har inte sett honom på ett par månader. För något år sedan gjorde han och en kompis en resa med bil från Sverige till Thailand, inga visum eller något. Den gick från Sverige, Polen och östeuropa ner till Syrien genom Irak och vidare ner till Indien där de sålde bilen och fortsatte backpacka till Thailand. Hade jag inte fått se bilder från resan hade jag aldrig trott på den! Bästa bilden var nog en från Irak där deras vansinnigt målade Mercedes (enligt honom kom den lacken till med hjälp av paintbrush och tre liter vin...)fanns i mitten av en amerikansk stridsfordonskolon...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...