Bästa sovsäck sommarhalvåret?

Jag har hittat 2 st som jag funderar på.
Det är först och främst lättare camping i mellansverige som den skall räcka till.

Nr1:

Haglöfs Trail Light 599kr.
Passar personer upp till 190cm
Smart Kompressionspåse ingår
Extremtemp: 0°C
Komforttemp: +7°C
Syntetisk Airfill fyllning
Utsida i Nylon Ripstop, insida i Dryskin polyester
Finns med både vänster och högerplacerad dragkedja, en vänster och höger sovsäck kan kopplas ihop
Vikt: 1150 gram
http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2739.90067/gra-haglofs-sovsack-trail-lite

Nr2:

Mckinley Discovery 600kr.
Vikt: 1000 g
Fyllning: 500g Tec Loft comf.
Ytterväv: Diamond
Ripstop Nylon
Storlek: 215 x 80 cm
Max ligglängd: 190 cm
Extremtemp: -9
Komforttemp: +9
http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Sovsackar/DISCOVERY/

Vilken verkar mest prisvärd?
Är någon av dom något att ha eller för kalla må hända? Behövs en varmare?

Komforttemp är ju bättre på haglöfs men extremtempen är bättre på mck?
mck är lättare än haglöfs?
Haglöfs är ju haglöfs?:S
Kanske vet någon en ÄNNU bättre säck i samma prisklass?:D

Hilfe! MVH

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det där stämmer inte.

Haglöfs Trail Lite har följande**:
Comfort: 12
Limit: 8
Extreme: -6

Jag kör en sådan när jag vandrar. Vissa nätter kan det bli ganska kallt, men då får man komplettera med mössa och tröja.

**EN13537, där:
Comfort: Lägsta temp som en kvinna kan sova en hel natt i valfri ställning.
Limit: ....en man....
Extreme:....som en kvinna kan klara sig 6h utan att riskera livshotande nedkylning.

Det där stämmer inte.

Haglöfs Trail Lite har följande**:
Comfort: 12
Limit: 8
Extreme: -6

Jag kör en sådan när jag vandrar. Vissa nätter kan det bli ganska kallt, men då får man komplettera med mössa och tröja.

Ofan?
Då låter det ännu mer som att Mckinley är mer prisvärd?
Tycker ni att en sån säck räcker vår/sommar/höst?

Ofan?
Då låter det ännu mer som att Mckinley är mer prisvärd?
Tycker ni att en sån säck räcker vår/sommar/höst?

Förutsatt att de uppgifterna stämmer :)

Försök hitta säcken på flera sidor (helst tillverkarens) och kolla uppgifterna.
Kolla så att säcken är klassad ENLIGT normen EN13537. Är du kvinna, gå efter comfort. Är du man, gå efter limit. Detta om du är normalt varmlivad.

Det är inga höstsäckar, men om sommaren och tidig höst duger de om det inte blir en köldknäpp om natten (som det ofta kan bli i fjällen). Isf får man klä på sig en tjocktröja och en mössa.

Det bästa är naturligtvis att ha en annan säck för hösten, om man är ute så mycket att man tycker det är värt pengarna. Jag använder en haglöfs zenzor 3s om hösten, vilken ligger på -9 i limit. Dock så är den litet väl stor och varm om sommaren.

Haglöfs Trail Light 599kr.
Passar personer upp till 190cm
Smart Kompressionspåse ingår
Extremtemp: 0°C
Komforttemp: +7°C
Syntetisk Airfill fyllning
Utsida i Nylon Ripstop, insida i Dryskin polyester
Finns med både vänster och högerplacerad dragkedja, en vänster och höger sovsäck kan kopplas ihop
Vikt: 1150 gram
http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2739.90067/gra-haglofs-sovsack-trail-lite

Jag har en sån. Köpte den för 400 i våras. Komforten är +8 för män och +12 för kvinns. Extrem är -6, men det skulle jag aldrig utsätta mig för. Den är tunn som fan, men är skön nu på sommaren. Tältade i mitten av maj när det var ca +5 på natten och då var det kallt så tog på fleecesäck + ulltröja. För 400 som jag betalade så är jag nöjd. Finns en liknande på XXL som heter eurolite, men jag tror den är ännu tunnare men även billigare.

Här hittade jag en annan som hade ett bra pris nu. En Marmot.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTWAVE0REG

Senast ändrad:
Man ska ALLTID ta leverantörens uppgifter med en nypa salt.

En bra allroundsäck har en komforttemp runt 0 grader - Med en sådan säck klarar man sig vår, sommar och höst.

Är det kyligt - komplettera med en nattmössa och ett skönt underställt/extra tröja..

Ska man "bara campa lite ibland" behöver man knappast ens lägga 600kr på en säck.
ICA har ett billigt sortiment (som heter?), en säck kostar 200-300kr och funkar utmärkt.

Vandrar man däremot, eller om man verkligen använder sin sovsäck mer än garderobsfyllnad, så är det värt att lägga lite extra slantar och få en BRA och inte minst TÅLIG säck.

BÄTTRE är det att ha ett ordentligt liggunderlag, skumplast funkar fint, 15mm eller mer.

Lycka till. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips