Bästa skidan för pist & offpist?

Håller just nu på att teståka massor av skidor då jag planerar att köpa nya till nästa säsong, men står i valet och kvalet! Har de senaste 3 åren kört på ett par Rossignol Banditer men känner att jag inte kommer längre på dem. Under en vecka i Argentiére i år körde jag på ett par Bandit X men har även testat Salomon Crossmax Pilot 10 och hoppas kunna få möjlighet att provåka ett par Stöckli Spirit till veckan som kommer.
Är det någon som har något tips?
Skidan skall (som ni kanske redan förstått) funka på hela berget såväl i pist som i lössnö... Är det någon som åkt på Stöckli-skidan som kan uttala sig? Skall man vänta till hösten och testhelgerna i Åre?
Till saken hör att jag fått ett riktigt bra pris på Crossmax Pilot 10 som är i mycket gott skick (4500:), men vet inte hur jag skall göra! HJÄLP & tips tack!
 
Scott Santiago

Jag har åkt hela vintern (53 dagar) på ett par Scott Santiago 185 cm, som jag är grymt nöjd med. Fungerar både i pist och off pist. med det kräver att man kan kantställa dem rejält när det är hårt och att man har teknik nog att bibehålla trycket genom hela svängen. Tackvare den relativt mitt monterade bindningen så får man också en kvick skida med rätt teknik. Santiagon är en grym skida för duktiga åkare som vill ha en skida som fungerar till mycket, men som är bäst när det är mjuk och i stora svängar. Inget att rekommendera för nybörjare eller åkare som inte behärskar en ren sväng. Satiagon är till för åkare som vill åka stort och fort både off pist och i pist.

//Micke
 
Ross Bandit

Frågan är varför du körde på Bandit X när du vill ha en skida som du kan köra på hela berget?!? Jag skulle rekommendera att du går upp i midjebredd till Bandit XX som jag tycker fungerar väldigt bra i pisten och även hyfsat i off-pisten men jag föredrar trots allt ännu fetare skidor där. Ett tips för att bibehålla mer bärighet i lössnön är att inte välja en för kort skida. XX är en bra kompromiss om man åker i såväl Svedala som alperna.

Ett annat tips på en allroundskida som fått mycket bra kritik är Head Monster lm 70 som dom rear ut på Stadium. Jag hoppas bara inte att den goda kritiken grundar sig på att butikerna har bättre marginal på Headskidorna än andra. Skälet till att Stadium inte längre är återförsäljare till Ross beror på dåliga marginaler på dessa...

[Ändrat av Skumberg 2003-03-20 kl 12:52]
 
En liten rättning....

Jo det var Bandit XX vi åkte på där nere och naturligtvis är det känslan som uppstår när man åker på skidorna som är det viktigaste! Då jag köpte mina första Banditer var för tre år sedan; 170 långa och sågs väll då som en helt ok skida om man mestadels håller till i pisten men gärna prövar "de orörda vidderna".
Nu har jag insett att de gamla Banditerna inte ger mig någon mer i utmaning utan att det är dags att gå vidare.... De flesta åken på säsongen blir i Åre men förmodligen lite mer Alperna framöver.... Åkerfarenhet: har typ stått på lagg i Åre sedan jag var 2 år gammal... Åkmöjligheter: bor 50 minuter från Åre...
 
Har inte åkt någon av skidorna du nämner, men jag vet att Rossi har gjort om i alla fall XXX i år. De är mjukare och verkar funka riktigt bra även i pist trots sin bredd.
Annars kanske någon av Völkl Vertigo skidorna kan vara nåt? Antingen G3 eller G4. Har åkt G4 som telis i år och dom är helt lysande. Men de är väldigt krävande...de tar gärna över å siktar rakt ner...Tror att G3an är något snällare...
 
vad begränsar dig med bandit XX ? Re: En liten rättning....

Goldwin; sa:
Jo det var Bandit XX vi åkte på där nere och naturligtvis är det känslan som uppstår när man åker på skidorna som är det viktigaste! Då jag köpte mina första Banditer var för tre år sedan; 170 långa och sågs väll då som en helt ok skida om man mestadels håller till i pisten men gärna prövar "de orörda vidderna".
Nu har jag insett att de gamla Banditerna inte ger mig någon mer i utmaning utan att det är dags att gå vidare.... De flesta åken på säsongen blir i Åre men förmodligen lite mer Alperna framöver.... Åkerfarenhet: har typ stått på lagg i Åre sedan jag var 2 år gammal... Åkmöjligheter: bor 50 minuter från Åre...

Vad är det som är begränsningen med bandit XX? Är de för smala utanför pisten eller? Ett par fetare skidor blir nog inte så kul i pisten. Jag åker också på UCPA Argeniteres bandit XX och jag trivs väldigt bra på dem både i och utanför. Guiden jag hade i vintras (Jean-Pascal) körde på kommande års bandit XX och han pratade om någon förbättring som skulle komma till vintern 03-04 och han var mycket nöjd med sina testskidor. Kanske ett par bandit XX av kommande årsmodell är din skida?
Vi kanske ses i Argentiere i vinter? Jag lär åka dit i alla fall och av din artikel att döma så verkade du oxå ganska frälst.

/Patrik, som också gärna bott nära Åre
 
Stöckli stormrider DP...
Har inte prövat dem själv vare sig alpint eller t-mark, men av de jag känner som äger skidan spyr de på allt annat.
 
Head Monster iM70

Skumberg; sa:
Ett annat tips på en allroundskida som fått mycket bra kritik är Head Monster lm 70 som dom rear ut på Stadium.

Har åkt 35 dagar på ett par Head Monster iM70 denna vinter och är mycket nöjd! De goda vitsorden skidorna fått i pressen är sålunda befogade.

Två kommentarer dock:

1. Om du kommer att åka mest offpist skulle jag nog gå upp i midjebredd, iM70 är primärt en pistskida men som funkar förhållandevis bra även offpist.

2. Om du åker *mycket* hårt kan du behöva en styvare skida. Ibland, under mycket hård/aggressiv åkning i hög hastighet och på hårt underlag, har jag upplevt mina Monster 70 som lite mjuka och 'sladdriga'.
 
Re: vad begränsar dig med bandit XX ? Re: En liten rättning....

tango; sa:
Guiden jag hade i vintras (Jean-Pascal) körde på kommande års bandit XX och han pratade om någon förbättring som skulle komma till vintern 03-04 och han var mycket nöjd med sina testskidor. Kanske ett par bandit XX av kommande årsmodell är din skida?

Har fått för mig att de nya banditerna heter B1, B2 och B3. Mycket vacker skida (snygg grafisk design...) och tydligen mycket skön. Många tror att denna skida är den samma som Bandit X, XX, XXX, men enligt de jag talat med, går de in och ur mjukare i sväng. Mycket sugen själv på B2 som jag tror är fin både i och utanför pisten.
 
Head Monster

Jag har åkt 25dgr på Head Monster 70 denna säsong och stormtrivs med skidan! Den har suveräna egenskaper både i pist & utanför. Dock skulle jag, som någon annan skrev, välja 75:an om du ska åka mkt offpist. När det blir riktigt mkt snö bär 70:an lite dåligt. Den sägs vara ganska hård, men jag upplevde mina som rätt mjuka, så välj inte alltför korta! /Louise
 
Testade Rossignol B2 i påskas. Åkte inte på skidan vidare länge och bara i ganska mjuk och blöt snö, hittade några enstaka fläckar is att testa kantgreppet på.

Jag upplevde B2 jämfört med gammla XX som likvärdig vad gäller kantgrepp och stabilitet men B2 känns betydligt mjukare och mer följsam än XX och dessutom kvickare.

Skidan som jag testade var lite för liten för mig typ 177cm vilket upplevdes som i kortaste laget, jag är 190cm och väger närmare 90kg.

Jag tror nog ändå att detta är en skida som passar många lättåkt med hyfsat kantgrepp och en bra avvägning mellan pist och offpistegenskaper för oss som föredrar off-pist.
 
UCPA-frälst

Tjena Patrik!
Tack för ditt inlägg på min lilla disskution om nya lagg! Nu har ju dock freeride.nu kommit med vintern 03/04 modellerna så nu får man börja läsa på igen! När var du nere i Argentiére förresten? Vi kanske till och med var på samma buss?!
Hur som helst, besök gärna min sida http://www.freewebz.com/puder eller gå in på http://groups.msn.com/UCPASverigeFrankrike på en gång och bli medlem i vårat gäng som är UCPA frälsta! Där får alla som vill och har rest med UCPA vara med! Välkommen i gänget!!
//Goldwin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.