bästa skaljacka för fjäll o skog

0-gradigt, blåst och bara underställ = 100% säkert sjuk förr eller senare vad gäller mig i alla fall. Ibland är det skönt med underställ och skjorta utanpå men i fjällen föredrar jag oftast en *hyfsat* vindtät tunn jacka eller skjorta. Går annars med underställ och tun fleece men då får det inte blåsa så mycket. Om det blåser konstant så tjuvas man på väldigt mycket värme över tid. Jag har försökt köpa ITABs vindblus men tyvärr verkar den ha utgått.
 
Hur väl jag känner min kropp styrde mycket för mig. Jag är ute hyfsat mycket men inte på vintern vilket också påverkar mitt klädval. Jag tror också att 2 jackor är optimalt, under bär jag alltid skjorta.

Jag har en Fjällräven Älv Lite som är förstärkt med G1000 på bröstet, bra stretch över rygg och armar och utan huva vilket jag tycker är skönt just som jag använder den. En perfekt och oöm jacka både på fjället, i skogen och runt brasan då den inte är så gnistkänslig. Tror jag köpte den på Naturkompaniets mellandagsrea för 2år sen för 600 spänn.
81312-550.pimg


Som regn och skaljacka har jag en Haglöfs Spitz II som jag tycker är magisk som regnjacka och när det är riktigt blåsigt men i en tyst skog och på fjället så väsnas den. Som löparjacka är den briljant då du kan öppna upp rejält under armarna för ventilation. Huvan sitter väldigt bra och har många inställningsmöjligheter, den är i en klass för sig tycker jag. Här tog jag 3 lagers GoreTex ProShell då jag bär hyfsat tungt och inte vill nöta ut membranet vid axlarna. Kostade en slant men jag är toknöjd!
415b56f7-c534-4633-90e1-a0b3008ebcb9_603x510.jpg


Lycka till, det är lätt att gå vilse i jack-skogen :)
 
Jag vandrar i en vindstopper med ventilation under armarna, funkar enligt mig bäst i fjällen. Har testat med en softshell som funkar också bra men den har inte ventilation under armarna och det känns inte lika skönt. Både vindstopper och softshellen håller bra emot lätt duggregn som det ofta är i fjällen. Den mycket tunna och lätta regnjackan åker bara på vid riktig regn. Men även den har ventilation under armarna.
Vad du än väljer för jacka, tänk på att den ska ha ventilation.
Mvh. Veni
 
OT:
(...) vi måste ha väldigt olika värmeregleringsfunktion i kroppen (fördel din). Om jag springer i 5 gradig skånsk snålblåst så "måste" jag ha en vindjacka utanpå det tunna understället. (...)
Äh, det är verkligen ingen fördel att bli så förtvivlat varm när man går på högvarv, och frysa hund så fort man stannat till...
PS I skånsk snålblåst behöver jag mer än en vindjacka ;)
0-gradigt, blåst och bara underställ = 100% säkert sjuk förr eller senare vad gäller mig i alla fall. (...)
Ähm... f'låt bägge, jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Jag tillhör samma hårlösa primatart som ni, och det är klart att även jag drar på mig något lagom vindtätt, om jag känner att vinden tar mer värme än jag producerar ;). Men i normala fall tycker jag att helt vindtäta plagg blir för svettiga, medan en vanlig skjorta känns lagom skyddande; blåser det riktigt hårt är det å andra sidan inte så problematiskt med att använda den relativt täta regnjackan som vindplagg.
OnT:
Min egen "metod" (som inte behöver passa alla) är därför två lätta plagg, varav det ena lätt vindstoppande, och det andra helt vind- och regntätt. Den sammanlagda vikten behöver inte vara högre än en enda trelagersjacka, som skall "klara allt".
 
Jag menar vindtät som i tunna löparjackor inte som GTex. Går lika bra med en tätvävd skjorta i syntet så den inte suger åt sig väta.
 
Jag tror också att 2 jackor är optimalt, under bär jag alltid skjorta.

Det är nog som någon i tråden redan sagt - alla är vi olika.

Att rutinmässigt vandra med långärmad överkroppsklädsel (skjorta/understrälltröja) och en jacka utanpå är fullständigt uteslutet för mig. Det ska blåsa bra mycket och/eller vara kallt (minusgrader) för att jackan ska åka på under marsch.

I somras hade jag tre överkroppsplagg med mig. Skaljacka, långärmad underställströja och en syntet-t-shirt. Under marsch var det oftast bara underställströjan på, ärmarna upp- eller nedkavlade efter behov. Jackan på vid rast, regn, eller toppbestigning. Om det var en varm och fin dag valde jag t-shirt istället för underställströja. Och då var jag ändå för varmt klädd ganska många timmar.

För att det här inlägget inte bara ska låta som "ni är inte som mig, usch vad konstiga ni är!!" får man väl sammanfatta detta som ett tips till TS: ta reda på hur mycket isolering och vindskydd du själv behöver vid olika aktiviteter och väderföhållanden, och tänk igenom hur du kan kombinera kläder för att uppnå önskad effekt.
 
Jag provade med ett inköp av 2117 made in Sweden Storsylen (4 säsongsjacka) och är helnöjd
Precis som vissa har nämnt så handlar det om vad man har under jackan en hel del
Merinoull eller bambu underställ är i mitt tycke en kanon kombination
 
Kan väl nämna att jag gick med pulka uppför i fem timmar i Björkliden nu 2:a maj. Var väl +5 och sol på fjället och då kunde jag köra med endast underställströja så länge det var vindstilla. Oftast åkte min tunna fleece på när det blev moln och vind. Skaljacka bara vid stopp för det blir för svettigt med den på. Tog min Tierra GTex och lämnade min anorak hemma pga att jag även skulle åka slalom. Två dagar senare var det dubbla underställ och skaljacka på utförsåkningen. Fleece i ryggan. Svinkallt trots 0-gradigt och liftar stängda pga. för hård vind. Man får ta med så man klarar det mesta uppe i fjällen annars blir det grinigt.
 
Skaljackor / Regnjacka

Hej på er !
Försöker få tag på ett regnplagg (jacka) med dubbel dragkedja som är lite längre men inte lång dvs. går ner lite över rumpan i bra Gore tex matriel som inte väger för mycket...har testat ett flertal genom åren många är helt ursusla trots att dom lovat runt så har dom inte hållit i typ 5 dagars regn..utan läckt som såll och blivit mer än dubbelt så tunga för att dom dragit åt sig vatten efter ett par dagar...har gått och tittat och frågat i fleratal butiker dom förstår kraven ..men har ännu inte hittat nån som uppfyller dom ...köpte på 80-talet en super jacka Berghaus mistral låg vikt funkade helt suvve ...har haft ett antal andra sedan dess ..men aldrig faktiskt blivit riktigt nöjd...behöver tips på nåt som uppfyller mina krav... !! tack på förhand ..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
HansLöfgren Bästa friluftskartan Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
lorenzr Bästa stuga i Rogenområdet? Fjällvandring 8
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Kierkai Bästa stället att börja Jämtlandtriangeln? Fjällvandring 8
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Glännman Bästa höstvecka för Muddus? Fjällvandring 12
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
josia Bästa vadplatser för Alep Vassjajågåsj Fjällvandring 12
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
Melhike Bästa köket för vandring? Fjällvandring 7
Fantomax Bästa vinter/skidorten sommartid? Fjällvandring 3
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
Patrik-78 Bästa myggmedel? Fjällvandring 35
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 10
gegga moya kebnekaise i vinter, när är dom bästa förhållandena? Fjällvandring 6
Emadam Tips bästa regnstället Fjällvandring 2
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
ilisen Bästa färdvägen Sarek? Fjällvandring 4
hubbex Bästa tiden på året för vandring Fjällvandring 4
tassemark Hur skildrar man på bästa sätt sin fjällupplevelse? Fjällvandring 9
-vickan- Bästa månaden för Galdöpiggen / Jotunheim ( Norge Fjällvandring 2
orren86 Bästa topptursområdena i Norge? Fjällvandring 11
Magdafjäll Bästa vandringen i Sarek ? Fjällvandring 10
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
jonasj Bästa bilväg Lund - Spiterstulen (Jotunheimen)? Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Bästa massiven/områdena Fjällvandring 9
magkar80 Bästa turen kring Storulvån! Fjällvandring 11
en kollega ge mig din bästa 5dagars tur Fjällvandring 9
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
haiwa Bästa Helags! Fjällvandring 2
Legerstam Bästa resväg till Helags Fjällvandring 4
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Boludo Bästa vandringsstaven? Fjällvandring 3
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
orren86 Bästa fottejpen? Fjällvandring 19
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
gåsen Bästa tiden för Kebnekaise Fjällvandring 2
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.