Bästa outdoor filmen

Med anledning av att 127 Hours snart har premiär tänkte jag höra vilken ni tycker är den bästa outdoor filmen. Till exempel, den film som är den mest inspirerande eller den bästa skildringen av outdoor aktiviteter.

För att komma igång tänkte jag ge två av mina förslag:

- Into the Wild
Känner alla till.

- Never Cry Wolf
En kanadensisk forskare bor ett halvår i vildmarken med en vargflock och studerar dem. Väldigt fängslande och fick mig att längta efter att vandra i norra Canada.
 
Om det bara gäller filmer så kan jag föreslå "Vertical Limit", vilken är en film som handlar om bestigning av K2. Annars tycker jag att få saker inspirerar en lika mycket som Lars Monsens olika dokumentärer, framförallt "Nordkalotten 365", men även "Kanada på tvärs" och "På tur med Lars Monsen"...
 
Som någon ovanstående skrivit, Touching the Void! Helt otrolig film! Mix av dokumentär och spelfilm

IMDB-länk: http://www.imdb.com/title/tt0379557/
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=t65VrYZ2U9s&feature=related


Ett lite mer oseriöst tips, men om någon kunde tipsa om Vertical Limit så kan jag allt tipsa om skräckfilmen The Descent! Handlar om ett gäng äventyrslystna brudar som klättrar i grottor och blir fast! Där stannar väl dock "outdoor-temat", men helt klart sevärd, utspelar sig ju hela tiden i en inspirerande miljö och dessutom mycket bra för sin genre http://www.imdb.com/title/tt0435625/
 
Bästa vet jag inte men North Face (2008)är en mycket bra film baserad på verkliga händelser.
Förstabestigningen av Eigers nordsida.
 
Haha, jo jag vet, riktig skithandling, men alltid gött och se lite klättring på film ;-)

Speciellt en hel knippe med friends som først tål uppfångning av tre fallande klættrare før att sedan sakta krypa ut ur berget nær det "smælter..."

Såg Touching the Void idag. Den ær grymt bra. Kanske har mer kvalifivcerade klættrare æn jag något att støra sig på men jag såg inte något. Snarare att de anvænde sig av realistisk utrustning och riggning,

Gryzzly man ær också en klassiker.

Varning før:
The Cave. Den ær riktigt dålig. Hade førvisso inte førvæntat mig annat. Miljøerna ær det enda som ær førhållandevis verklighetstrogna med canyoner som får en att kænna att man ær utomhus.
 
Om jag var seriös när jag tipsade om "Touching the void" så fortsätter jag med "First blood" från 1982 (första "Rambo-filmen"). En äkta överlevnadsfilm i hollywoodtappning med bara män i huvudrollerna (enligt imdb), och som jag personligen tycker är en ganska givande rulle. Dock inte lika seriös. :)

Arne Sucksdorffs "Det stora äventyret" gillade jag som liten - en svartvit svensk filmklassiker som jag inte minns vad den handlade om, förutom mycket fint naturfoto.
 
Tackar för filmtipsen... Nu har jag nåt nytt att se på.
Into the wild, 127 hours och Lars Monsens prylar tycker jag är både bra, spännande och inspirerande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
luktafotogen Filmen Home rekommendras. Den är gratis! Böcker, film, media 0
avslutat medlemskap 1003 Filmen Varg. Böcker, film, media 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.