Bästa märket på multiverktyg: Röstning!

Vilket märke är bäst?

• Gerber

Röster: 3 8.6%
  • Letherman

Röster: 22 62.9%
  • Victorynox

Röster: 6 17.1%
  • Annat

Röster: 4 11.4%

• Totala väljare
    35
Problemet med din enkät är att den:

- omfattar ytterst få märken
- ingen har provat mer än 2-3 märken
- ingen har långtidserfarenhet av mer än ett, max. två märken

T ex vad de flesta vet så finns det en del stora aktörer på marknaden: Leatherman, Gerber, SOG, Kershaw, CRKT, Victrorinox och Spyderco.

Men hur många känner till märken som (?):
  • Talon
  • SwissTech
  • Utica
  • Williams
  • Bahco (!)
  • Jack Pyke
  • Dolly
  • SGAK
  • Winchester
  • Alpine
  • Bush Ranger
  • Volcom
  • Topeak
  • Life Line

Mina personliga favoriter har med själva storleken att göra. Ingen multitool är bra om man inte har den på sig hela tiden. Därför går min röst i split decision mellan SwissTech UtiliKey och Leatherman Micra.

~Paul~

Den illusiva Bahco Multitool.

~Paul~

Bilagor

• Bahco multiverktyg.jpg
    Bahco multiverktyg.jpg
    25.5 KB · Visningar: 413

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Problemet med din enkät är att den:

- omfattar ytterst få märken
- ingen har provat mer än 2-3 märken
- ingen har långtidserfarenhet av mer än ett, max. två märken

T ex vad de flesta vet så finns det en del stora aktörer på marknaden: Leatherman, Gerber, SOG, Kershaw, CRKT, Victrorinox och Spyderco.

Men hur många känner till märken som (?):
  • Talon
  • SwissTech
  • Utica
  • Williams
  • Bahco (!)
  • Jack Pyke
  • Dolly
  • SGAK
  • Winchester
  • Alpine
  • Bush Ranger
  • Volcom
  • Topeak
  • Life Line

Mina personliga favoriter har med själva storleken att göra. Ingen multitool är bra om man inte har den på sig hela tiden. Därför går min röst i split decision mellan SwissTech UtiliKey och Leatherman Micra.

~Paul~

Just därför tycker jag att ngn som har större erfarenhet än mig skall starta en omröstning.

Snart är det skola för mig och då hinner jag helt enkelt inte att göra en fullskalig enkät...

Mvh Christer Mattsson.

En skillnad på min gerber och pappas leatherman (som vi använder i jobbet) är att gerbern har fjäderbelastad tång, stort plus!

Och det känns som att leathermannen är gjord för att va ihopfälld, med tången ute är handtagen jättevassa att hålla i. Medan gerbern är betydligt skönare att använda tången på..Men det här skiljer väl på årsmodeller och modeller för den delen..

Men notera hur handtagen till tången skiljer sig åt i utformning!
images%5Citems%5Cmaxi%5CVR3252LE.jpg

images%5Citems%5Cmaxi%5CVR3380GE.jpg

Dessutom så måste man "öppna" leathermannen för att kunna ta ut verktyg, på gerbern kan man ta fram dom utan att öppna den, gerbern känns mer genomtänkt.

Min gerber är lite övergjord, 1 rakeggad kniv, 1 vågtandad kniv, en "dubbeltandad-såg", och tror det är nått mer också.. utöver saxen. Men sågen är faktiskt riktigt effektiv och klämmer inte fast (tänderna är bredaste punkten på bladet)

Pappa nypte av tången på sin gerber (eller råkade flexa av den i sidled snarare)
Han fick den i present och hade inget kvitto.. gick in på en butik för att höra om man kunde besälla delar och vad det skulle kosta.. Han kom ut därifrån med en ny, vilket jag tycker tyder på en bra retur-policy!

Jag röstar för Gerber.

Men därimot så är det inget jag skulle ta med ut på tur. :)

Senast ändrad:
Som andra har sagt så är det svårt att veta eftersom man inte använder särskilt många oliak märken. Problemet med Leathermans vassa kanter känns igen, det är ett stort minus.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips