Bästa liggunderlagskombination?

Vilka underlag är bäst att kombinera om man vill
använda dubbla för max isolation under kalla förhållanden? Har ett 15mm rigderest nu och behöver ett kompletterande till. Ska jag köpa 10mm ridgerest eller kanske ett z-rest ? Spelar det nån roll egentligen överhuvudtaget? Uppblåsbart går bort pga
vikten.

Jag har ...

... ett traditionellt haglövs liggunderlag med slutna celler och dessutom ett therma-rest ultralite. Det sistnämnda är bara 3/4 långt, men jag tycker det räcker på vintern (tillsammans med det andra). Till sommaren funderar jag på att bara ta thermaresten och skippa haglövs underlaget.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
_Erik_; sa:
Vilka underlag är bäst att kombinera om man vill
använda dubbla för max isolation under kalla förhållanden? Har ett 15mm rigderest nu och behöver ett kompletterande till. Ska jag köpa 10mm ridgerest eller kanske ett z-rest ? Spelar det nån roll egentligen överhuvudtaget? Uppblåsbart går bort pga
vikten.

Köpte ett Z-rest förra året, det bästa köp av liggunderlag jag någonsin gjort... Värmer otroligt bra samt ryggen mår bra... Kondens transporteras enkelt bort, in i Z-resten som man enkelt skakar av...

Ett klart: KÖP!!

Fredric
http://www.strapatz.com

Men fungerar designen bra tillsammans med ett ridgerest? Frågan är vad som isolerar bäst
ovanpå/under mitt ridgerest. Ett med samma
mönster eller ett helt slätt eller med avvikande design? Sen är det även en viktfråga.Z-rest väger mera än 10mm ridgerest. Vilket har minst packvolym?
Det kan ju lätt bli skrymmande med två underlag på ryggan.

mindre packvolym

Z-rest tar helt klart upp mindre plats än Ridgerest. Ridgerest är nog det tjockaste liggunderlag som finns när det är hoprullat. Synd att det inte finns ett ännu tunnare Z-rest, med en vikt på 2-300 gram för ett 4/4 skulle jag shoppa direkt.

_Erik_; sa:
Men fungerar designen bra tillsammans med ett ridgerest? Frågan är vad som isolerar bäst
ovanpå/under mitt ridgerest. Ett med samma
mönster eller ett helt slätt eller med avvikande design? Sen är det även en viktfråga.Z-rest väger mera än 10mm ridgerest. Vilket har minst packvolym?
Det kan ju lätt bli skrymmande med två underlag på ryggan.

Använd istället 2 underlag;
Z-Rest för vinter.. Har provat detta ner till 20- ca.. .Värmde gott... Passar även bra på sommaren. Så ser inte varför inte använda ett... Om du behöver ett för mindre packvolym som du kör på sommaren, så se på andra lösningar för sommaren...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips