Bästa 2-3 dagarsvandringen i närheten av Göteborg

Några bra tips? Är ok om det tar ca 1 tim med buss/tåg från Gbg också. Om möjligt gärna utanför de vanliga vandringslederna (om vi snackar nära Gbg....men en bit från Gbg får det gärna tipsas om shyssta vandringsleder)
 
Förra året tog jag bussen till Hindås och gick Vildmarksleden tillbaka till Skatås i göteborg. Väldigt smidigt, man går av vid Hindås station, sen är det bara att gå över gatan så är man på leden. Det var en väldigt fin, bra utmärkt led. Tog nog nästan 3 dagar men då går jag redan rätt långsamt i vanliga fall och den här gången lyckades jag pricka in de dagar då det var 28-30 grader varmt... dessutom gillar jag att stanna och fiska/fika.

http://vildmarksleden.eu/kartor/

I övrigt skulle jag också vilja ha lite mer tips på leder häromkring.
 
Hej
Det finns Sjuhäradsleden som fortsätter på Vildmarksleden och Hallandsleden som fortsätter på Bohusleden. Borås/Bollebygd eller Varberg/Kungsbacka är nog bra kommunikationer till startpunkterna. Jag har bara gått en bit på båda dessa två leder och de var ok. Det finns nog andra som vet mer om dessa leder.
 
Är de bra?

Hej
Det finns Sjuhäradsleden som fortsätter på Vildmarksleden och Hallandsleden som fortsätter på Bohusleden. Borås/Bollebygd eller Varberg/Kungsbacka är nog bra kommunikationer till startpunkterna. Jag har bara gått en bit på båda dessa två leder och de var ok. Det finns nog andra som vet mer om dessa leder.


Någon som vet ifall Knalleleden eller sjuhäradsleden är fina?/värda att gå?

Jag har gått vildmarksleden och reckomenderar den inte egentligen.

P.S Hur skapar man en ny tråd i forumet?
 
Tackar för svar. Vildmarksleden och sjuhäradsleden har jag både vandrat och sprungit flera gånger. De är ok, absolut, men inte mer. Vill ha nytt och spännande. Dock fortsätter ju leden sedan mot ulricehamn (efter Borås)....någon som vet om den sträckan är värd att testa?

Jo Hallandsleden har jag sprungit/vandrat en del sträckor på men inte längre söderut än Veddige. Förmodar det är fint söder om Veddige...och tex Åkulla bokskogar. Någon som har bra koll? Vilka sträckor kan ni tipsa om på hallandsleden annars....finns ju garanterat båda bra och vissa som är mera "transportsträckor"......
 
Du har ju bohusleden också, 1 timma med tåg tar dig långt uppåt där du kan kliva på leden och köra sträckor.

Finns lite om bohusleden om du söker på forumet
 
Tack Troy, men Bohusleden har jag avverkat allt upp till Uddevalla. Men helt klart nyfiken på att testa Uddvalla och gå norrut mot Munkedal eller Dingle som båda har tågstationer...2 resp 3 dagar:)

Fick bra tips om Hallandsleden Veddige ner till Ästad skulle vara fin.

Andra tips är välkomna också:)
 
Uddevalla-Munkedal är fin , sen kan du om du har mer tid köra Strömstad-Hällevadsholm(Exitpoint med tåg).

Eller hela i ett sträck Strömstad-Uddevalla men det tar ett tag om man skall ha kvalitetstid längs vägen - ta ledigt o sen sista natten på Hotell Carlia i Uddevalla - riktig mumsig runda med mysigt avslut! Dom har en dräpardrukost ala gående bord kryssningsfartyg på helger och under sommaren - man kan käka så man spricker mellan 07-11 när dom kör den.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...