Bärstol för barn. Vad regerar?

Tänkte ta med lillkillen ut. Först på skidtur, i pulka eller bärstol och till sommaren på enklare tälttur i fjällen.
Inför dessa äventyr planeras införskaffning av bärstol.
Vad är bäst? Begagnat finner man en hel del Haglöfs. Av tidigare diskussioner att döma verkar dock Haglöfs ha få nöjda användare.
Min son är snart ett år, ca 10 kg tung. Den som skall bära är undertecknad, som är ganska kort, 172 cm.

Erfarenheter? Förslag? Synpunkter? Begagnat? Nytt? Var?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
bärstol

Hej!

Jag har själv inte barn och har inte heller bärt.
Men tror på norröna, men Macpac (nya zeeland) finns i vissa butiker, bla i dala floda i en paddelbutik (man kanske inte får säga vilken för då blir det kanske reklam)
Macpac verkar göra fina ryggsäckar och bra barnbärstolar med olika packvolym för andra grejer.
Även nackstöd och dyl.
Men har som sagt ingen erfarenhet.
Lycka till.

Emma

Norröna

Om Dr står för doktor så har du antagligen råd att köpa det bästa... med andra ord norskt. Om inte är Vaudes stolar mkt bra, dessa kostar betydligt mindre och brukar passa personer av medellängd bra. Naturligtvis är det bäst att prova innan köp.

Doktorslönerna i det offentliga Sverige är inte alls vad de en gång varit. Det största problemet är dock snarast att få tid till fritid. Skall pröva en kompis Bergans, men tycker att Norröna verkar föredömligt minimalistisk...

Dr Ljungberg,
Läkare utan löner...

Ryggont!

Har en Haglöfs-barnmes som inte gör livet lättare att leva. Kanske passar den báttre pà andra?

cpic3e776ff0a55bc_tn.jpg

mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-03-20 kl 22:06]

Haller med tidigare inlagg om Haglofs, deras stol ar mest en plaga. Jag kor i ryggsacksvag med Haglofs (Climber) som sitter som en smack, men barnstolen har ett barsystem som inte andrats sedan 1765 (nej nu overdrev jag nog lite). Lite trist, det ar annars en bra & smidig stol som funkar bada i stad och i busken.

Nan som vill kopa en...? :)

Befinner mig just nu pa Nya Zeeland, och kan konstatera att MacPac i alla fall ar ett populart alternativ har (valdigt manga bar sina sma pa ryggen), sa om den statistiken sager nagot sa kan det vara ett alternativ.

//johan

Norröna

Vi har en Norröna sen ca tre år. Nu är den äldste 3,5 år och ca 15 kg tung, med det är fortfarande en fröjd att bära henne. Det är nästan så att pappa tycker det är roligare att bära, än för Elin att åka med.
För övrigt är det numera slagsmål mellan barna om vem som skall åka med.
Nästa rygga lär bli av liknande modell.

Mats Hermansson

Everest

För billiga pengar så är Everest den som verkar ha bäst funktioner och enligt en expedit är den gjord efter Vaudes bärstol som förlaga. Jag har själv inga barn eller bärstolar, men min bror har en sådan till sin son.
Dessutom ställbart bärsystem, för att kunna dela på bördan mellan mor och far.

/ Niclas

Vaude

Vaude har vi. Passar perfekt både för mig (164 cm) och min man (182 cm). Dottern, som är 20 månader och 15 kg nu, är väldigt nöjd med den också. Först köpte vi en Haglöfs, men den passade absolut inte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips