Bärstol för barn. Vad regerar?

Vaude

Våra norska tillverkare gör de värsta modellerna.

Vaude gör fina prisvärda bärstolar, passar ofta lite kortare personer bra. Bra kvalitet och tillbehör som myggnät m.m.

Mvh Tomas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Alternativ?

Jag har bekanta som gjorde en insats till sin vanliga ramsäck. De utgick från en större plasthink som de skar ut hål för ben och sedan polstrade invändigt.

/Tommy

Re: Alternativ?

Tommy E; sa:
Jag har bekanta som gjorde en insats till sin vanliga ramsäck. De utgick från en större plasthink som de skar ut hål för ben och sedan polstrade invändigt.

/Tommy

Nu gällde frågan faktiskt "vad som regerar" och jag vägra tro att att något utan GoreTex och som kostar under 500 kr överhuvudtaget kan användas till någoting alls!

Re: Vaude

novas husse; sa:

Vaude gör fina prisvärda bärstolar, passar ofta lite kortare personer bra. Bra kvalitet och tillbehör som myggnät m.m.

Mvh Tomas
Öhh, eller snarare tysk tillverkare. Kolla http://www.vaude.de

För övrigt blir jag mer och mer nöjd med Deuter Kid Comfort III (även om den något Macpacen ser fin ut).

/Håkan

Re: Test!

storeric; sa:
I senaste "Vi föräldar" finns en test.

Visst. jag såg det. Dock inte särskilt gediget eller heltäckande. Saknar bl a Bergans och MacPac. Använder själv en gammal Bergans som funkar fint. Har även testat Norrönas som är en dröm.

Re: Re: Vaude

Håkan K; sa:
novas husse; sa:

Mvh Tomas
Öhh, eller snarare tysk tillverkare. Kolla http://www.vaude.de

För övrigt blir jag mer och mer nöjd med Deuter Kid Comfort III (även om den något Macpacen ser fin ut).

/Håkan

Jag menade att de norska tillverkarna gör de bästa bärstolarna men att vaude gör stolar som är helt ok och är mkt billigare. Beklagar oklarheten.
Tomas

Usla erfarenheter av Vaudes bärstol.

Vi köpte en Vaude-stol i mars (minns inte namnet men det var en rätt enkel modell för 1100:) och använde den några gånger på söndagspromenader och liknande lätta utflykter. Att stolen var f-bannat obekväm att bära accepterade jag p.g.a. det relativt låga priset MEN i somras tog vi så med den till fjällen och efter tre(!) dagars användning konstaterade vi att:

1) Ramen hade blivit skev! (Usel kvalité)

2) Fästet för barnets säkerhetsbälte var sprucket och ytterst nära att lossna. (Skandal - säkerhetsbältet är det sista som får gå sönder!)

3) Muttrarna till skruvarna som fäster ryggstödet i ramen lossnade stup i ett och fick bytas ut mot muttrar med nylonlåsbricka. (Borde ha varit sådana från början!)

4) Bussningarna runt skruvarna till bärremsfästet var spruckna. (Borde inte vara i plast!)

Eftersom min älskade dotter satt i stolen hela tiden hade jag naturligtvis inte utsatt den för särskilt hårda påfrestningar utan varit riktigt försiktig med den. Detta var min första och utan tvekan sista Vaude-produkt någonsin!!!

Lyckligtvis tog min handlare (Öhammars i Linköping) tillbaka skräpet utan minsta diskussion och gav mig pengarna tillbaka - heder åt sådana handlare!!!

/Henrik Andersson

Deuter

Hej!

Vi köpte en Deuter Kid Comfort III. De finns till salu i Finland i alla fall. Använde den i somras och har också testat nu när vår son väger 11 kg och det är inga problem. Vi har varit nöjda med den, men en nackdel är priset. Å andra sidan torde andrahandsvärdet vara bra.

MVH Jan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips