Bärselar

Hej, nybliven pappa som känner att barnvagn inte är jättekul i utelivet efter en lördag i kohagarnas, regnet och blåstens förlovade land. Jag funderar nu på ryggsäcksvarianten.

Jag har kollat på följande varianter
Jolly Comfort IV
Bergans
Haglöfs
Everest

Tyck till, vilka erfarenheter har ni?
Hur gamla skall barnen vara?

tacksam för hjälp, och ja jag har läst gamla trådar

Niclas
 
Vaude har en som är ganska bra, tycker en kompis i alla fall, framför allt bärsystemet är bra.
Själv har jag en billig (699kr) från Coop, visst är det skillnad mot en för 3000kr, men den duger.

Först hade vi barnet på magen i en babybjörn, men det var bara till hon var drygt ett halvår, sedan skaffade vi en ryggsäck.

Största problemet är när hon sover, huvudet hänger åt sidan, så mitt tips är att du mest av allt kollar om det finns någon lösning på det. Vi köpte en sån U-formad nackkudde men den hjälpte inte.

Jag tycker även att det är bra om man kan justera barnets sitthöjd, när hon var liten satt hon ganska högt men när hon blev större sänkte vi ner en bit.

/Ulf
 
Den stora fördelen med Vaude heter Piggyback. Alla andra märken har en maxlastkapacitet på ca 20l, Vaude med Piggyback tar ca 35l, plus barn såklart... Dessutom kan den användas som daypack. JollyComfort och Piggyback, 2795(?)kr på Femmans Sport i Gbg....Dock måste man köpa regnskydd o sånt separat. Giriga jävlar.
 
Jag rekomenderar Vaude Butterfly Comfort. Något dyrare än de andra, typ 2300kr. Ett mindre barn sitter mycket bättre i den eftersom den är mer rundad kring överkroppen och barnet inte skumpar runt så mycket. Dessutom klarar bärsystemet på den lite mer än de andra. Vi gick Abisko - Nikkaloukta i sommras med vår, då 6-månaders, dotter på ryggen. Min sambo hade 26 kg, barn + utrustning, på bärselen och det gick hur bra som helst. På Butterfly ingår dessutom regn- och nackskydd i priset.

/Lasse
 
Tillägg till föregående inlägg av mig själv...

Butterfly Comfort (och de flesta andra troligen) fungerar från ca 6 månader och upp till ca 3 år, beroende på vikt och storlek. Vi använder vår nästan dagligen både på stan och på utflykt i parken då den är mer flexibel än en barnvagn.

Butterfly Comfort har höj- och sänkbar sits vilket ger goda förutsättningar för att barnet skall ha det bekvämt oavsett ålder.

/Lasse
 
Bärsele

Jag vill rekommendera en ergonomisk bärsele typ Patapum (http://www.patapum.com/) eller Ergo (http://www.ergobabycarrier.com/) att bära barn på ryggen med. Man kan även bära mindre barn på magen med dessa selar.
Det är ett väldigt smidigt alternativ till bärstol, tycker jag.
 
När dottern var liten gjorde jag en sänkbar historia att bäras i ramryggsäcken. Hon satt med huvudet över min axelhöjd och var rejält vindskyddad av ryggsäcken. Packningen bar jag i säcken under henne. Enkelt, praktiskt och billigt. En kamrat till mig gjorde en variant med "tak".
Komosele var praktisk under stor jacka/rock på magen.

go tur
 
Babybjörn, Ergo, sjal...

Hej Niclas!

Vår lille Nils är 3,5 månader. De första två månaderna var han inte särskilt pigg på att ligga/sitta i vare sig sjal eller sele, så då släpade vi barnvagnen (se tråd om barnvagsnvänliga promenader i 08-trakten). Nu har han dock kommit på att det är jättemycket roligare att sitta upp så att han ser vad som händer - så nu har vi stor nytta av våra bärhjälpmedel:

1) Babybjörn Active (det är en ny modell med en "avbärarplatta" på ryggen, avsevärt bättre bärergonomi än de gamla som bara har ett kryss på ryggen), en ny kostar ca 900:- men jag har sett begagnade på typ blocket.se

2) Bärsjalarna (en lång trikåsjal och en kort ringsjal: den långa är bra för längre turer och har helt oöverträffad bärkomfort, mycket bättre än babybjörnen faktiskt, den korta är supersmidig att få på sig och stoppa ner lilleman i när man är på vagnutflykt men han tröttnar på att vara i vagnen, då får han sitta på höften och kika ut ett tag). En del tycker att det verkar fånigt/omanligt/vegetariskt att använda sjal - strunt i det, för det är bekvämt, de väger typ noll och de är grymt mångsidiga. En stor fördel är att han kan sitta just på höften, det är lite lättare att se vart man sätter fötterna då om det är besvärlig terräng.

3) Nästa steg blir att ersätta babybjörnen med en Ergo, redan nämnd av tidigare postare, en bärsele rätt lik babybjörnen men med möjlighet att bära på ryggen och med bra avbärarbälte så att man har mesta tyngden på höfterna (bra när de blir tyngre). De sitter lågt, så man blir inte så vinglig som med en riktig "bärstol" typ Vaude etc.

Detta är vad vi använder vid våra vardagspromenader i skogen som inte kräver mer än fika och ombyte - för en längre tur med krav på större packningsvolym så är det såklart Vaude och liknande som regerar.

Hur gammal är er plutt?

:) /Lotta
 
Jolly Comfort

Har använt Vaude Jolly Comfort i ca ett år nu, började använda den när grabben var ca ett halvår.

Är nöjd med det mesta, det enda jag inte gillar är regnskyddet som bara är gjort för att klara duggregn rakt uppifrån, börjar det regna eller blåsa ordentligt så måste antigen barnet ha riktiga kläder på sig eller så får man komplettera med ett till regnskydd, vi använder ett gammalt ryggsäcksöverdag som täcker fint över både armar och ben.
Är man inte ute på längre turer och eller är duktig på att anpassa barnets kläder så spelar det ju mindre roll dock.

Vår dotter börjar nu snart bli såpass gammal så vi kan ha henne i ryggsäcken och vi kommer köpa en till rygga inom kort.
Då kommer jag först och främst titta efter om det finns någon med heltäckande regn och vindskydd. Isåfall tar jag nog en sådan, om den i övrigt ser skaplig ut, annars blir det en till Jolly Comfort + ryggsäcksöverdrag.



/Urban
 
Jag har använt mig av en bärsjal modell lång (ca5m) som man kan knyta på alla möjliga och omöjliga sätt. Det har varit en fröjd att bära min son i den. Han har också uppskattat komforten efterson han har somnat inom ett par minuter efter jag har knutit fast honom och börjat gå. Man märker knappt av den extra vikten och det är en underbar känsla att komma så nära sitt barn. Kändes ibland som våra hjärtan höll på att knacka på hos varandra. Som pappa var det en fantastisk känsla eftersom man inte har haft samma fysiska närhet till barnet som mamman har haft med amning och graviditet.

Nu är han två år och lite för rastlös att ha faststpänd i en sjal så ofta.

Fördelen med sjal är som Lotta var inne på att den har oöverträffad komfort för bäraren (och för barnet inbillar jag mig iaf) och att variationerna på hur barnet sitter och hur du bär är så många. Är barnet vaket och piggt och vill kika på omgivningarna kan det få sitta på ryggen med huvudet ovanför ditt. Är det trött och vill sova så kan det göra det instoppat på bröstet och under jackan om det är lite kyligt. På en rast kan man knyta sjalen mellan två träd och ha den som en smal men dock fungerande hängmatta. Tyget håller för 3-400 kg.

Jag betalade ca 700 spänn för min sjal vilket om man jämför med andra lösningar är billigt. Jag köpte min sjal från babydesign.se men det finns många andra tillverkare/återförsäljare och det är mest en smakfråga vad gäller tyg och färg osv vilket man väljer. Principen är ju den samma för alla.

Är du mer nyfiken på sjalar så finns det en community som har mycket bra information och bra forum.
http://www.sjalbarn.se

Lycka till!

/Kalle
 
Det blev en Everest

Tack för alla svar, nu är det dax att tala om vad det blev. Inför sommarens semester blev det en Everest som jag bedömer som en kopia av Vaudes Comfort (sorry Stadium men det verkar så). I början gillade inte lillkillen den alls men troligen var han för liten. De senaste gångerna har han tycket det varit mycket bättre och utelivet blir ju bedyligt roligare när vi kan försvinna från stigarna även om vår barnvagn snart är att räkna som terränggående.

Jag skall efter lite mer användande recensera den men än så länge är vi nöjda.

/Niclas
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...