Bärselar

Har varit (är) i samma situation. För oss blev det till att börja med en ergo. Extremt skön att bära barnet (inte minst i affärer m.m. där vagnen inte är så lätt att ha med sig). Nackdelen för oss har varit att när barnet kommit upp i ca 9mån vill man ha barnet på ryggen istället för magen. Här är ergon inte så jätte bra. Den är svår att få på ryggen samt att det inte går att se om barnet sover m.m. Min son tyckte inte heller om att inte kunna se framåt.

Har också en MacPac koala som internationellt har ett grymt bra rykte (har vunnit de flesta tester i engelska, amerikanska m.m. tidningar). Denna har blivit bättre och bättre ju äldre sonen blivit (nu 11mån) och vi har varit ute i många timmar med mycket nöjd barn. Skillnaden mellan MacPac (och säkert också norska varianten) och de billiga är framförallt bärkomforten och sittkomforten. I Macpacen sitter barnet som på en sadel medan everest m.m. (även vaude) sitter barnet på en smalare gren.

Alltså, mitt tips, börja med en ergo tills barnet är gammal nog att också kunna sitta i cykelstol, då är det läge att byta till bärstol OCH snåla inte!

OBS! MacPac är halva priset i england, sök på nätet!
 
Paraply

En del tycker att det verkar fånigt/omanligt/vegetariskt att använda sjal - strunt i det, för det är bekvämt, de väger typ noll och de är grymt mångsidiga.

Ha ha. Vegitariskt! Det är väl den största nackdelen... Men faktiskt börjar det finnas sjalar på pappor och mammor som inte har jordfärgade Manchesterbyxor, hennafärgat hår, palestinasjal och fiberpäls eller norsk ylletröja. Jag har också en och den funkar bra. Lite bökigare att få på men bättre komfort än baby-björn. Smidig att alltid ha med. Ett tips som jag inte sett på denna tråden är paraply. Funkar jättebra som solskydd om det är varmt eller som regnskydd:
Lyngen_gras.jpg


P.S. Barnvagnar funkar dåligt på toppturer, sele är bättre:
skitrip1_008.jpg
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.