Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Bärplanskajak!

världens bästa tid på 1000m är 3:24.8 i k1 men det är klart att man i en kanot på havet om man har en bra våg i röven kan komma upp i riktigt höga hastigheter.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Coolt, men skippa kajakskrovet

Spännande koncept, men varför inte skippa kajakskrovet helt? Den kommer ju ändå aldrig att tävla mot traditionella kajaker. Bärplanen+en smäcker ram som håller sitsen är allt som behövs. Då spar man ännu mer vikt och kan "flygpaddla" ännu snabbare/med mindre ansträngning. Kräver nog en ramp eller starthjälp av motorbåt.. Fast i.o.f.s, den där bärplanshopp-prylen man såg för några år sedan, där de stod upp och hoppade upp och ner för framåtdrift, gick att starta direkt från brygga..
 
Re: Coolt, men skippa kajakskrovet

jamo; sa:
Bärplanen+en smäcker ram som håller sitsen är allt som behövs. Då spar man ännu mer vikt och kan "flygpaddla" ännu snabbare/med mindre ansträngning. Kräver nog en ramp eller starthjälp av motorbåt..

Frågan är om man spar så mycket vikt på det sättet? En modern maraton K1 väger ju inte mer än ca 6-7 kg och då får man ju fördelen med att kunna starta från vattnet.
 
Re: Coolt, men skippa kajakskrovet

jamo; sa:
Spännande koncept, men varför inte skippa kajakskrovet helt? Den kommer ju ändå aldrig att tävla mot traditionella kajaker. Bärplanen+en smäcker ram som håller sitsen är allt som behövs. Då spar man ännu mer vikt och kan "flygpaddla" ännu snabbare/med mindre ansträngning. Kräver nog en ramp eller starthjälp av motorbåt.. Fast i.o.f.s, den där bärplanshopp-prylen man såg för några år sedan, där de stod upp och hoppade upp och ner för framåtdrift, gick att starta direkt från brygga..

”bärplanshopp-prylen ” heter Trampofoil och är konstruerad av Alexander Sahlin, som är mest känd för att vara mångfaldig SM mästare i skridskosegling.

http://www.examensguiden.se/arkiv_gapavatten.html

http://www.trampofoil.com

http://www.mv-maritim.de/funsport/trampofoil.php

Per Brune
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips