Bärplanskajak!

världens bästa tid på 1000m är 3:24.8 i k1 men det är klart att man i en kanot på havet om man har en bra våg i röven kan komma upp i riktigt höga hastigheter.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Coolt, men skippa kajakskrovet

Spännande koncept, men varför inte skippa kajakskrovet helt? Den kommer ju ändå aldrig att tävla mot traditionella kajaker. Bärplanen+en smäcker ram som håller sitsen är allt som behövs. Då spar man ännu mer vikt och kan "flygpaddla" ännu snabbare/med mindre ansträngning. Kräver nog en ramp eller starthjälp av motorbåt.. Fast i.o.f.s, den där bärplanshopp-prylen man såg för några år sedan, där de stod upp och hoppade upp och ner för framåtdrift, gick att starta direkt från brygga..
 
Re: Coolt, men skippa kajakskrovet

jamo; sa:
Bärplanen+en smäcker ram som håller sitsen är allt som behövs. Då spar man ännu mer vikt och kan "flygpaddla" ännu snabbare/med mindre ansträngning. Kräver nog en ramp eller starthjälp av motorbåt..

Frågan är om man spar så mycket vikt på det sättet? En modern maraton K1 väger ju inte mer än ca 6-7 kg och då får man ju fördelen med att kunna starta från vattnet.
 
Re: Coolt, men skippa kajakskrovet

jamo; sa:
Spännande koncept, men varför inte skippa kajakskrovet helt? Den kommer ju ändå aldrig att tävla mot traditionella kajaker. Bärplanen+en smäcker ram som håller sitsen är allt som behövs. Då spar man ännu mer vikt och kan "flygpaddla" ännu snabbare/med mindre ansträngning. Kräver nog en ramp eller starthjälp av motorbåt.. Fast i.o.f.s, den där bärplanshopp-prylen man såg för några år sedan, där de stod upp och hoppade upp och ner för framåtdrift, gick att starta direkt från brygga..

”bärplanshopp-prylen ” heter Trampofoil och är konstruerad av Alexander Sahlin, som är mest känd för att vara mångfaldig SM mästare i skridskosegling.

http://www.examensguiden.se/arkiv_gapavatten.html

http://www.trampofoil.com

http://www.mv-maritim.de/funsport/trampofoil.php

Per Brune
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips