Bärmes för kajak? och ally's pakkramme

Börjar väl med någon enkel testlösning först utan borrning i kajaken för att se hur det funkar! :)

Tackar för alla tips!

Efter test; Berätta! Berätta!

Jag ÄR nyfiken, och lite lite skeptiskt. (Sorry...)
Men, för tusan, skit i min taskiga attityd:
KÖR HÅRT!

Och berätta! ;-)
-p-

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej,

Det är nog sunt att vara skeptisk i detta fall.
Efter att ha burit allehanda kanoter själv vill jag påstå att med eller utan hjälpmedel som bärmes så är det de stora momenten som är problemet i detta fall.
Det finns lätta kanoter 13-15kg att bygga i trä...
De är säkert avsevärt bättre att bära själv.
Bästa vore att vara två när man lyfter kajaker. Kan tänka mig att man kan snickra varsitt ok och göra fästen i stävarna och hänga en kanot på var sida... kanske blir det för brett för stigar men öppna ytor kankse det funkar... Men det var ju inte frågeställningen...

Jag är ju lite skeptisk jag också! :)

Men när den där Ally-prylen antagligen fungerar så ska det nog gå att göra en rejälare kajak-variant också.. En hopfällbar bärmes av kraftig stål hade ju kanske varit nåt?

Trillebår?

Heisann!

Ser at det er bæring som er tingen i denne diskusjonen...
Mitt forslag er å montere en "gaffel" til sykkel bakerst på kajakken. Gjerne med et 28" hjul... Dette sammen med to stag/håndtak i front, gjør at kajakken vil fungere som en trillebår. (heter det trillebår i Sverige og?)

Selvfølgelig bare stroppes dette fast. Ingen videre modifisering av kajakken skulle være nødvendig...

Med et 28" hjul skal det ganske store hinder til for at en ikke klarer å dra hjulet over.

Dette blir nok som en form for kajakk-tralle, men mer funksjonelt i terreng.

Skulle likevel bæremeis fra sekk være ønskelig, er mitt tips Norrøna Reconpack. Dyr men særdeles god å bære med.

Hilsen Øyvind
[Ändrat av Svint1 2005-04-13 kl 17:44]

Ja, en trillebår är ju ett annat alternativ. Men, det är ju några problem där också.

Vart ska man göra av hjulen? En bärmes kan man (kanske) ordna så att den kan packas in i kajaken, på nåt vis.. och är hjulen små så att man kan packa in dem i kajaken så fungerar de nog inte speciellt bra i knepig terräng misstänker jag?

Och sen är det förbud mot cyklar å sånt där jag oftast kommer släpa kajaken, antagligen då också rullande kajaker? :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips