Bära hem Berra.....

Hjälp sökes.
Är på jakt efter en ny ryggsäck i storleksordningen 75 liter. Problemet som jag ser det är att många större säckar 75-90 liter och över det väger ganska mycket i sig själva och är dyra. Undrar nu om det är så att någon har ett bra tips på en ryggsäck som passar in på följande adjektiv:
- < 2,5kg i egenvikt
- stabilt bärsystem som klarar ca 20kg
- Topp/frontmatad.
- Löstagbart /höjbart topplock.
- Möjlighet till sidofickor.
- Lösa spännen (många tillverkare envisas med att sy fast hon-delen på sina spännen, gör det svårt att byta om behov uppstår.

Har kollat lite på Granit gears lättviktssäckar, någon som har erfarenhet från dem?

/Johan

Om du skall bära 20 kg så är nog de flesta lättviktssäckar från Granite Gear eller andra (ramlösa) inte lämpliga. GGs något tyngre säckar med en lättare ram borde kunna vara det. I så fall kanske en Nimbus Ozone, som finns hos Getout. Passar ramen din rygg så tror jag att Haglöfs Lim kan vara värt att titta på. Alla dessa ligger rejält under 2,5 kg.

Haglöfs Matrix kan vara ett mer traditionellt alternativ, liksom Marmot Alpiniste. Detta är vad de flesta skulle kalla "riktiga" ryggsäckar, men lätta och tål säkert 20 kg (har inte testat, men burit 18 kg i en ramlös ryggsäck, vilket gick förvånansvärt bra).

Jörgen

- storleksordningen 75 liter.
- < 2,5kg i egenvikt
- Topp/frontmatad.
- Lösa spännen (många tillverkare envisas med att sy fast hon-delen på sina spännen, gör det svårt att byta om behov uppstår.

Jag använder en Berghaus Atlas, som jag kan rekommendera.

-Den rymmer 80 liter + 20 liter i form av avtagbara sidofickor.
-Väger 2,6 kg inkl sidofickor, vilka du kan lämna hemma om du bara behöver 75 l och vill komma under 2,5 kg.
-Bärsystemet är av riktigt hög klass och 20 kg är inga problem. Vandrade i somras med upp till 27 kg, helt utan problem.
-Är bara toppmatad
-Topplocket är inte avtagbart, men det är höjbart. En del klagar på att de vill kunna höja det ännu mer. Själv har jag inte saknat det (ännu).
-Som sagt, sidofickor på 10 liter vardera medföljer. De kan kopplas samman till en liten ryggsäck.
-Kommer inte ihåg hur det är med spännena.
-Kan lägga till att den är väldigt stryktålig.

Kanske inte 100% rätt rygga för dig, men antagligen 90% rätt? Kan vara värt att spana in...

Hjälp sökes.
Är på jakt efter en ny ryggsäck i storleksordningen 75 liter. Problemet som jag ser det är att många större säckar 75-90 liter och över det väger ganska mycket i sig själva och är dyra. Undrar nu om det är så att någon har ett bra tips på en ryggsäck som passar in på följande adjektiv:
- < 2,5kg i egenvikt
- Topp/frontmatad.

Har kollat lite på Granit gears lättviktssäckar, någon som har erfarenhet från dem?

/Johan

Du får sy egna sidofickor om du vill ha det, men annars uppfyller väl Bask dina specifikationer. Jag är lite osäker på hur det är med spännena dock.

Mvh
Peter P.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Avslutat medlemskap Bära Lättpackning 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg