Bär- & svamplockartråden o tillvaratagande av frukt o grönsaker Utsidans hamstrar

Nu när bärsäsongen börjar närma sig så har jag varit ut o rekat hjortron o blåbär idag. Det ser ut att bli ett normalt år med hjortronen.
Hur det bli med blåbär är lite svårt att säga.
IMG_20220708_061812612.jpg

IMG_20220708_064436620.jpg
 
Var ut förra helgen och rekade.
Det kommer att bli ett mycket bra hjortron och blåbärs år. Skall ut på söndag och plocka blåbär och om en vecka blir det hjortron plock.
Detta utanför Örebro.
 
Var ut förra helgen och rekade.
Det kommer att bli ett mycket bra hjortron och blåbärs år. Skall ut på söndag och plocka blåbär och om en vecka blir det hjortron plock.
Detta utanför Örebro.

Härligt!:) Jag bor i Kalix så det är väl inte så konstigt att det är lite senare men inte så mycket ändå. Hjortronen är ca 1 vecka 10 dagar bort men blåbären tar det längre tid för. Jag kikade bara på skogsblåbär idag och där var det rätt skuggit. Ibland har jag o frun plockat på ett stort hygge. Förra året var det missväxt där. Blåbären var så små så att dom for genom repan. :(
 
Jag har varit ute o plockat ca 4,5 l på 2,5 tim. idag. Mycket som var omoget ännu.

Hade sällskap av 2 orädda älgar i typ 10 min som gick o betade 150-200 m bort. Det är bara den ena som syns på fotot.
IMG_20220718_082611498.jpg

IMG_20220718_061228702.jpg
 
Blir en sväng ut idag måndag för att fylla på med lite mer hjortron och blåbär. Bästa bär året på länge.
Om ca 10 dagar blir det mer plock i norra Finland.
 
Plockat ca 13 l blåbär på drygt 1 tim. (y)
Det värsta är att dom ska rensas också annars hade jag kunnat knallat där uppe ännu och plockat.:(
Det var riktigt gott om blåbär på hygget.
Hygget är stort. Över 20 ha.
En del blåbär kunde man tro var dopade av steroider av något slag.:LOL:
IMG_20220801_121152422_BURST001.jpg

IMG_20220801_121550414_HDR.jpg
IMG_20220801_163859904.jpg


Inga älgar eller björnar var synliga!
 
Kul, blev en kort tur idag.
Mamma hade beställt halv liter hjortron och en halv liter blåbär.Visa bilaga 39629
Såg färska spår efter nalle:)

Bra jobbat! (y)

Rensgaller har jag lämnat bakom mig när det gäller blåbär. Det har jag o frun enbart till lingonen.
Istället har vi en mattallrik och ta bara lite åttaget knappt 1/2 dl o rensar o torkar av tallriken med hushållspapper eller torky.

IMG_20220802_041113726.jpg

Det går mycket smidigare!:)
Se det som ett tips!(y)
 
Hejsan. Kul tråd.
Även i skogarna runt Falun är bären mogna.

Blåbär: Bra år. Frun har plockat runt 12 kg på två rundor. Vi rensar först med dammsugare + renstratt och sen lägger vi ut bären på stor handduk och rensar på samma sätt som Lars.

Hallon: Även det bra med bär. Har fått ihop cirka 6 kg skogshallon på två vändor till det lokala kalhygget.

Hjortron: Bra år för att vara här nere. Men 1.6 kg på ett par timmars plockning är ju inte mycket om man jämför med en äkta norrlandsmyr.

Sen har röda vinbär, svarta vinbär och björnbären börjat mogna i trädgården. Men äpplen, havtorn och aronia är fortfarande ett par veckor bort.

Och om man gillar svamp är det en hel del kantareller på G, blir nog en första tur senare i veckan.

/ Stefan
 
Bra tips!
Ett annat, häll ut ca 3dl i gallret och skaka hårt i ca 10 -15 sek.
Det lilla som är kvar plockar man bort för hand.
Snart blir det att plocka björnbär😆.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.