Bär- & svamplockartråden o tillvaratagande av frukt o grönsaker Utsidans hamstrar

Tack för vänligt erbjudande men det löser sig säkert ändå! Det är lite "meckigt" att skicka grejer till Åland, pga att vi har skattegräns mot Finland. Jag handplockar tills vidare, det har ju gått bra tidigare. Och då slipper jag rensa när jag kommer hem, bara att paketera och frysa in!

Ja, det gör det säkert! :) Ok! Arbetet räcker länge när man handplockar! 😗
 
Hinken fastknuten med ett snöre runt midjan och då kan man plocka vildhallon med 2 händer.:) Det blev ca 2 l orensade hallon på 2 personer på ca 1,5 tim. :) Jäkla terräng och mygg och knott i massor.:(
20200808_112227.jpg

20200808_112230.jpg

Lingonen på G! Några veckor bort innan dom är helt röda. :)
20200808_111444.jpg
 
Idag har jag köpt 5 l kalixodlade jordgubbar!:) Ja, dom är ca 2 månader senare här uppe men det beror delvis på vädret men dom är godare än dom sörländska jordgubbarna p g a all sol och dom ljusa nätterna här uppe.:)
20200814_105147 1.jpg

Nu har herr o fru hamser varit i farten igen.:)
Mmmmmmmmmmmmmm!:)
 
Hinken fastknuten på midjan igår och plocka vildhallon med frun. Ca 2,5 l blev det till slut.
20200815_103356.jpg


Nu på morgonen har jag varit o plockat ca 1/2 l kantareller bakom huset.
20200816_081500.jpg

Nu har herr o fru hamster varit i farten igen.:)
 
Lyllo er! Här har det mesta torkat bort. jag får ihop en handfull hallon per dag, äter dem direkt från buskarna, ser ingen anledning att försöka få ihop till någonting annat. Några kantareller är det nog ingen idé att drömma om. Får satsa på att det blir regn längre fram så trattisarna vaknar.
 
Lyllo er! Här har det mesta torkat bort. jag får ihop en handfull hallon per dag, äter dem direkt från buskarna, ser ingen anledning att försöka få ihop till någonting annat. Några kantareller är det nog ingen idé att drömma om. Får satsa på att det blir regn längre fram så trattisarna vaknar.

Tack vännen! :)
Vi fick ordentligt med nederbörd för ett par veckor sedan över Kalix så det har väl gjort sin verkan på kantarellerna och hallonen har vuxit och mognat. Väldigt lite mask i år.:)
20200728_075642 1.jpg

Det finns plats för dig i Kalix också! ;) :) 😘
 
Nu har hamstern varit i farten igen. Ca 10-11 l svarta vinbär plockade nu på fm.:) Hinken rymmer 13 l därav utrymmet kvar till kanten.
20200818_093038.jpg
 
Idag på fm har jag o frun varit ute och plockat ca 25 l lingon på ett hygge.:) Ett och ett annat blåbär följde med i repan också. Nalle behöver då inte svälta i höst.:) Tyvärr så var det en massa knott och näst inpå noll m/s i vind och inte dom ca 6 m/s som dom lovade på vädret igår kväll.:(
20200828_120526.jpg
 
Någon som kommit igång iår?
Var ut och tittade på hjortron utanför Örebro i veckan. De är nog mogna om ca 1.5 vecka. Blir ett mycket bra hjortron år.
Blåbär skall jag börja plocka till veckan. Dock så verkar det vara ett ojämt blåbärs år.
Mina vanliga ställen har betydligt färre bär än vanligt, har sett några andra ställen som kan ha potential.
 
Någon som kommit igång iår?
Var ut och tittade på hjortron utanför Örebro i veckan. De är nog mogna om ca 1.5 vecka. Blir ett mycket bra hjortron år.
Blåbär skall jag börja plocka till veckan. Dock så verkar det vara ett ojämt blåbärs år.
Mina vanliga ställen har betydligt färre bär än vanligt, har sett några andra ställen som kan ha potential.
Hm! Du är typ 1 månad före oss i norr i Kalix ca 100 mil norr ut). Hjortron runt mitten på juli och blåbär ungefär då också, men allt hänger på solen o värmen den närmaste tiden. Jag har inte varit ute och rekat ens ännu.

Om man ska se på häggbär o svarta vinbär som vi har i trädgården så ser det bra ut men det kan vara annorlunda ute på myren och i skogen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...