Axelluxation?

Kaffe på maten ute i en solgassande trädgård och en ny Paddling att bläddra i. En artikel om axelluxation – bra, även om risken inte är så stor för långfärdspaddlare är det alltid bra att informera...

Men några stycken längre ner sätter jag kaffet i vrångstrupen. ”Den vanliga eskimåsvängen som lärs ut är riskabel för axeln då man i slutet har armen bakåt-uppåt-utåtroterad”.

...armen bakåt-uppåt-utåtroterad!!!!!

Finns det verkligen någon som fortfarande år 2006 lär ut en roll där man avslutar med armen bakåt-uppåt-utåtroterad – se i så fall till att denne snarast beläggs med yrkesförbud. Det är ungefär lika korkat som att lära ut tyngdlyftning med raka ben och böjd rygg!

Rollar gör man, precis som alla andra manövrar med paddeln, med armbågarna nära kroppen och armarna i rätt kvadrant. Allt annat är aningslöst och dumt.

Har inte läst artikeln, men nog är det värt att påpeka att det finns risk att dra en axel ur led vid övande av rollar om de utförs "fel".

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Artikeln är alldeles utmärkt och rekommenderas. Det är bara den ovan citerade formuleringen om roll och påståendet att denna riskfyllda roll ”förblir nog det lättaste sättet att lära sig” som jag vänder mig emot.

Men annars är det precis det det handlar om – att inte träna in fel, och framför allt inte farliga fel. Det finns en och annan urgammal rollinstruktion med passerat bäst-före-datum i böcker, tidningar och på internet. Undvik dem. Gör inga manövrar som innebär att armbågen är ovanför axeln, att handen är bakom en tänkt linje genom axlarna eller på fel sida om kroppens mittlinje. Om någon instruktör visar sådana manövrar – byt ut instruktören mot en med lite nyare insikter...

Lite OT:
Om man nu är paddlare utan klubb, var köper man Paddling?
Har kollat på Pressbyrån men utan resultat.

btd; sa:
Artikeln är alldeles utmärkt och rekommenderas. Det är bara den ovan citerade formuleringen om roll och påståendet att denna riskfyllda roll ”förblir nog det lättaste sättet att lära sig” som jag vänder mig emot.

Men annars är det precis det det handlar om – att inte träna in fel, och framför allt inte farliga fel. Det finns en och annan urgammal rollinstruktion med passerat bäst-före-datum i böcker, tidningar och på internet. Undvik dem. Gör inga manövrar som innebär att armbågen är ovanför axeln, att handen är bakom en tänkt linje genom axlarna eller på fel sida om kroppens mittlinje. Om någon instruktör visar sådana manövrar – byt ut instruktören mot en med lite nyare insikter...

Lite svårt med upp och ned begreppen när man ligger upp och ner.

Drar mig till minnes att åtminstone en gammal instruktion för eskil går ut på att ett svep med paddelbladet längre ut från kajaken ger bättre hävstång för att komma upp men egentligen är väl detta fel på två sätt dels så ger det inte bättre hävstång tvärtom behövs mera kraft för att snurra upp om kroppen ligger långt från rotationsaxeln?? förrutom att risken för axelluxation kan öka.

Thure

Mezzner; sa:
Lite OT:
Om man nu är paddlare utan klubb, var köper man Paddling?
Har kollat på Pressbyrån men utan resultat.

Finns en beställningslapp i tidningen vill jag minnas så det går att prenumrera utan att vara klubbmedlem. Lösnummerförsäljning vet jag inget om.

Thure

www.paddling.nu

Hej,

på deras hemsida, http://www.paddling.nu , står det att det är just på Pressbyrån som tidningen ska gå att köpa. Annars, om man är klubblös, går det att prenumerera på den för 199 kronor per år ( = 5 nummer. )

redaktion@paddling.nu borde rimligen kunna berätta var du kan köpa lösnummer om det är enda alternativet som önskas.

Mvh Stefan H.

thureb; sa:
Lite svårt med upp och ned begreppen när man ligger upp och ner.

Drar mig till minnes att åtminstone en gammal instruktion för eskil går ut på att ett svep med paddelbladet längre ut från kajaken ger bättre hävstång för att komma upp men egentligen är väl detta fel på två sätt dels så ger det inte bättre hävstång tvärtom behövs mera kraft för att snurra upp om kroppen ligger långt från rotationsaxeln?? förrutom att risken för axelluxation kan öka.
Thure

Upp och ner är alltid lite krångligt för ovana rollare - men i det här sammanhanget är begreppen relaterade till kroppen och därför oberoende av hur kajaken är orienterad.

Ja, att få "bättre" hävstång genom att dra paddeln långt från kajaken blir tokigt av flera skäl - man har betydligt sämre kraft med armarna utsträckta än om man har dem nära kroppen, att sträva efter mer kraft i paddeln blir bara ett sätt att hjälpligt hanka sig fram med styrka istället för teknik, och slutligen, risk för axelskador och sträckningar.

Men kroppen kan däremot med fördel ligga långt från rotationscentrum strax innan man vrider in kajaken under sig, för att maximalt utnyttja flytkraften i huvud, överkropp och flytväst - medan paddeln skall hållas med händerna nära kroppen.

När jag lärde mig uppgång framåtlutad mot fördäcket tryckte jag till en början kraftfullt i den utsträckta paddeln - inte förrän jag kom på att paddeln skall hållas över däcket och händerna intill bröstkorgen blev det lätt och smidigt (den insikten kom efter att jag sett Pavia Lumholt rolla på Svendborgträffen i somras)

Sannolikheten/Risken ?

Hej,

jag har läst artikeln och min undran när jag läste den var hur vanligt är det här ? Hur stor är egentligen risken att man i bassäng, övandes rollar, lyckas dra sin egen axel ur led utan trauma ? Att man kan "slå" axeln ur led när man i fors slår paddeln i en sten/botten vid rollen och på så sätt utsätter sin axelled för för hård belastning så att den går ur led - det är jag med på. Men att man i bassäng skulle kunna belasta sin egen axeln så hårt att den går ur led låter osannolikt. Att frozen shoulder uppstår på grund av överansträngning är en sak, men luxation ?

Det vore intressant att höra om någon varit med om det själv o i så fall hur det gick till.

Mvh Stefan H.

Jag har aldrig varit med om eller sett någon råka ut för en sådan axelskada, men ser ofta folk som vid bassängövningar i samband med felaktiga höga stöd tar onödiga risker - och skrev om detta i <a href="http://www.thomassondesign.com/news/news.php?archive=1138914503&ucat=&aj_go=more&id=1124967778&do=archives"> höstas</a>.

Re: Sannolikheten/Risken ?

stefanhum; sa:
Hur stor är egentligen risken att man i bassäng, övandes rollar, lyckas dra sin egen axel ur led utan trauma ? Att man kan "slå" axeln ur led när man i fors slår paddeln i en sten/botten vid rollen och på så sätt utsätter sin axelled för för hård belastning så att den går ur led - det är jag med på.
Jag har tre kamrater som har dragit (inte slagit) armen ur led vid roll/höga stöd. Det har inte varit i bassäng utan i surf (havsvågor och tidvattenvågor samt vid forspaddling). Men det har varit själva rollen som varit problemet! Inte sten eller botten eller annan kajak...

Kruxet är väl att man vid ett riktigt fall med riktiga behov av att rädda sig lätt stressar och man tar i för mycket, i synnerhet om man har en teknik som går ut på kraft istället för just teknik. Och om tekniken dessutom är fel/riskabel, så ligger man nära ett problem (tre kompisar till mig som sagt!).

I bassäng tror jag att man oftast är lugn på ett annat sätt, jämfört med riktiga räddningar.

Jag önskar att jag hade lärt mig rätt från början!
// Patric

Re: Re: Sannolikheten/Risken ?

olle11; sa:
... det har varit själva rollen som varit problemet!
Man kan ju också tillägga att en roll (framförd med dålig teknik) som utförs i vatten med stora vågor/strömning OCKSÅ blir påverkad av vattnet. Det är nog inte bara en kraft-från-kroppen-fråga, utan även kraft från vattnet. Men en riskabel roll är ju fortfarande riskabel... Kanske även i bassängen, det hela beror ju också på hur känslig din kropp är.

Samtidigt vet jag ju en massa glada typer som har lärt sig roll på fel sätt (jag till exempel) - som har nyttjat rollen skarpt i stora vågor, vid bus och med full last - men som aldrig haft minsta känning i axeln.

Med det är ju inget skäl att inte försöka lära om (svårt tror jag), eller försöka lära sig rätt från början (bättre!).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips