Avgifter i fjällen?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vart tog Benny vägen?

A.S.; sa:
...
Hur kommer det sig att Benny inte deltar i den här kära debbaten som han startat? Jag skulle vilja att du utvecklar din åsikt.
Tror inte Benny gillar att diskutera han verkar vilja provocera.
Men jag kan ha fel.
: )
Ola

chralm; sa:
GustavOh; sa:
Håkan K; sa:
GustavOh; sa:
"33-åringen" (http://www.utsidan.se/motesplats/visa.htm?ID=20880)
Hoppsan!

/Håkan

Ja du har ju själv erkänt i en annan tråd.
;-)

Bara att bura in honom. Sen skall det nog vara ett friluftsförbud i 5 år också.
Men kan man inte hävda tillfällig sinnesförvirring och komma undan med fotboja som larmar så fort man passerar stadsgränsen?

/Håkan

FJS90/91; sa:
det kan vara likasåbra det för Håkan har åkt på livstids ålaförbud av sin fru...
Ål hör inte ihop med friluftsliv (bortsett från ålning medelst hasning, men efter så många år så lär det vara preskriberat för min del).

/Håkan

Sen måste alla gå i standardhastighet så det inte sker några olyckor på lederna. De vältränade, och de med UL-packning som kan gå fortare, får naturligtvis betala extra för det.

/Henrik

Va?! En UL-vandrare ger ju mycket mindre markslitage än tjockisar med blytunga säckar! Och de lämnar mindre sopor vid parkeringen efteråt, för de har inte med sig godispåsar, folköl och chips upp på berget. Och om de klara av sin tur fortare än andra minskas dessutom vandrartätheten så att fler tullbetalande får plats... :p

Bilden pà 33-âringen

Vi har bilden pà den erkänt fulle mannen

"Jag ângrar inget"

3cff1a277b059_pw.jpg

Var full under hike

[Ändrat av malindo 2003-07-15 kl 14:49]

jarlmoden; sa:
Va?! En UL-vandrare ger ju mycket mindre markslitage än tjockisar med blytunga säckar! Och de lämnar mindre sopor vid parkeringen efteråt,

Spelar ingen roll. Det är orättvist mot "vanliga vandrare" att man genom att köpa lätta prylar, eller på annat sätt lättar sin packning och får en bekvämare vandring. ;-)

för de har inte med sig godispåsar, folköl och chips upp på berget. Och om de klara av sin tur fortare än andra minskas dessutom vandrartätheten så att fler tullbetalande får plats... :p

Givetvis kommer öl, chips och annat gott att konfiskeras vid tullstationerna. Seriös fjällvandring ska inte vara bekvämt eller roligt.

/Henrik

Re: Bilden pà 33-âringen

malindo; sa:
Vi har bilden pà den erkänt fulle mannen

"Jag ângrar inget"

Skämmas borde han.
Alla har vi väl de avslöjande bilderna från "kalla fakta" brännande på näthinnan?

Ni vet, det avsnittet där en reporter under kontrollerade former fick ta en slurk whisky ur en plastkåsa, för att sedan utsättas för fjällsäkerhetsrådets vandringssimulator.
I en verklig situation hade han haft mycket svårt att väja för faror i form av plötsligt uppdykande bergväggar och agressiva lämlar.

Det säger sig ju självt att faran är större med s.k. "ultralätta" som genom sin avsevärt högre vandringshastighet redan tänjer på gränserna för vad som kan anses som säker vandring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips