Automatsäkring för soloklättring på vägg?

Har funderingar på att bygga en klättervägg i mitt garage. Eftersom jag kommer ca 4 meter upp undrar jag om man kan hitta någon säkring så att man kan ha det som klättergym och klättra solo eller är det inte att rekommendera?

Finns det någon bra sida med rekommendationer för byggnation av en vägg?
/Janne

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Skaffa en tjock matta istället så slipper du hålla på och trassla med repet, jag tror det blir mer fipplande än klättrande. Om väggen är 4 meter så går det hur bra som helst, de flesta boulderväggar är ca 4m höga.

Håller med Vandrare.
Det låter ju som en idealisk bouldervägg.
Det räcker nog med en padda i början, men en större och tjockare matta kanske är bättre i längden

Är ute efter en auto belay device. Går det att få tag på här i sverige ( iaf europa )?

MVH Richard

Är ute efter en auto belay device.
Är det för topprep eller ledklättring?
För topprep använder jag en Petzl Rescuescender. Den har inga vassar taggar som greppar repet och den löper väldigt lätt upp för repet. Den går att köpa här:
http://www.friluft.se/product_info.php?products_id=164&cPath=67&page=4
Det finns en mindre variant av den som heter Microcender. Den borde fungera precis lika bra, men jag har inga klämt på den.
http://www.friluft.se/product_info....d=110&osCsid=b7902c6b28d722750009d5ea38d24182
Den här är kanske intressant också:
http://www.kong.it/doc/kong back-up low.pdf
Northstar.se säljer den. Du hittar den under Industriellt fallskydd.
Jag skulle inte skaffa en Petzl Basic för självsäkrad klättring. Taggarna kan nog vara ganska elaka mot repet vid ett fall.

Är det ledklättring du tänker på så har jag ännu inga egna erfarenheter av det. Många använder en Petzl grigri för det men råd och tips om det bör inte komma från någon som ännu inte prövat.

På fyra meter tror jag som redan nämnts att en matta är många gånger bättre än rep.
För det första slipper du mecket med rep och för det andra tror jag ett rep töjer sig så mycket att du kommer gå i backen i alla fall.
Om väggen är fyra meter kommer du aldrig vara mer än ca 2 meter över marken med fötterna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips