Att tillverka en vandringsstav. Hur göra?

ping; sa:
carl_; sa:
ping; sa:
carl_; sa:
Att den nedre änden lämpar sig bäst nedåt för att trädet växer så låter _för mig_ mer som ett filosofiskt argument än ett praktiskt. Då skulle man kanske snickra med kärnsidan innåt istället för utåt, i strid med hantverkarkonsten, bara för att kärnan är innåt i träden?

Nja,det där gäller för klåpare,om vi pratar fasader.De innersta kör man med kärnsidan inåt och de yttre med kärnsidan utåt (eller var det tvärtom?),på det sättet kommer de att med tiden vrida sig om varandra.


peter

Tänkte närmast på finsnickerier..

När det gäller fasader låter det rimligt att man lägger på det sätt du beskriver fast jag skulle chansa på tvärt om. Har aldrig tänkt på det förr.. undrar hur vi gjorde på uthuset.. hmm.. !?

Nä,det är inget de lär ut nu för tiden (det blir för dyrt),men det var så man gjorde förr.Det tog lång tid innan man insåg att det fanns en tanke bakom och att dom inte bara smällde upp plank hursomhelst.Får en att fundera på hur mycket som har gått förlorat.


peter
Jo, mycket som är nybyggt kallas nog inte fuskbyggen för intet om man säger så..

Mycket kunskap som går förlorad nu för tiden. Så länge sammhället inte krachar behövs ju inte så mycket kunskaper av olika slag. Men helt klart är baksidan av ett modernt och bekvämt samhälle att det blir väldigt sårbart när kunskapen sakta försvinner.

De flesta ungar kan ju inte ens göra upp eld liksom..
 
mipert; sa:
..vilket material är egentligen bäst och hur bör man gå till väga för att få maximal kvalitet på staven?

Om du inte prioriterar traditioner så rekommenderar jag att du försöker få tag på en hockeyklubba med avbrutet blad. De skaften är väldigt starka, raka och ganska lätta.
 
Andra källor

Lantmännen har kratt och andra skaft i rundträ. Hos Trädgårdsshoppar brukar det finnas Bambupinnar som stödpinnar. Dög gott till Fletcher och är starka och lättast av naturliga pinnar.

God tur
 
Måste slå ett slag för den Japanske Viteken som en föregående talare skrev om, det är bara att hålla med, den är i det närmaste outslitlig.

klicka på länken och gå ner till: -Bo stav Selected Quality. Diameter ca 3cm
SBI
 
Jag kommer nog köpa en Bo-Jo-stav av vitek.

Känns helt rätt för mig.

Men jag skall också tälja ned min asp/alm/ask/al-stav som jag fick med mig från Bohuslän.
 

avslutad210712

Gäst
Asp
Barka av
Låt torka
Tjockare änden uppåt
Sko eventuellt nederdelen

Lätt starkt
 
Hej!
Planerar göra min egna vadarstav nu snart. Tänkte fråga om man ska fetta den för bästa resultat.
Andra mer detaljrika råd uppskattas högt!

Vänliga hälsningar,
Christopher
 
Enestav?

Nån som prövat att göra en stav i ene? Träet är väldigt starkt och tåligt.
Jag funderar även över impregnering; ska man olja in eller? Borde väl hålla fukt borta, om än att staven lär väga lite mera...
 
Dagens leende ...

Nu som då dyker olika frågor och funderingar upp här på utsidan.se
Känns som funderingar om vandringsstaven är i klass med
"om jag är skitnödig - vad gör jag då?"

Ha en trevlig helg på er,
sluta inte fundera, ty då stannar värden
:)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.