Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30

Hej

Ska börja en kurs där vi ska mötas 09:30 den 30/9 i Kiruna.

Jag har kollat de tåg- och flygbolag jag känner till för något bra nattalternativ men hittar inget. Det bästa var väl SJ men då kom man fram runt elva på förmiddagen.

Blir jag tvungen att åka en dag tidigare för att sova en natt i Kiruna eller finns det något ressätt jag missat?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Du kan klara resan med bil på bara ca20 timmar.

Njä... Bil finns inte på kartan. Dels så blir man ändå tvungen med en övernattning i Kiruna, eftersom vi måste vara fräscha då vi möts (2,5 mils vandring).
Sen är det dyrare än att ta tåget, eller nästan till och med flyget.
Lägg där till att det är dötråkigt att sitta och köra så länge, även om man lyckas samåka med någon.

(Sen att jag inte har körkort är förstås en anledning.)

Jag har kollat lkte mer och det verkar som att en övernattning är det som gäller. Måste erkänna att jag tycker det är lite dåligt av kursledarna att organisera det så. Men det är klart, måste ha lite marginaler så att hela klassen hänger med alla kilometerna.

Ska ni börja vandringen från Nikkaluokta? Bussen mellan Kiruna- Nikkaluokta går 10 00 och sedan 15.30 vilket ofta får styra hur lägger upp hur man lägger tidsplanen. Bussarna samkör ju inte Heller med SJ vilket är lite konstigt då över 60% av alla som åker sträckan kommer med nattåget från Stockholm och är det försenat så får man också ta en extra natt i Kiruna om man inte vill ta taxi..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Ska ni börja vandringen från Nikkaluokta? Bussen mellan Kiruna- Nikkaluokta går 10 00 och sedan 15.30 vilket ofta får styra hur lägger upp hur man lägger tidsplanen. Bussarna samkör ju inte Heller med SJ vilket är lite konstigt då över 60% av alla som åker sträckan kommer med nattåget från Stockholm och är det försenat så får man också ta en extra natt i Kiruna om man inte vill ta taxi..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Aha, ok. Vi ska gå från Nikkaluokta till Tarfala under dagen och om det bara går en buss på förmiddagen så förstår jag varför de valt den tiden.

Verkar alltså bli en extra natt i Kiruna, kanske inte så tokigt.

Lite konstigt av SJ att inte ha ett nattåg som kommer fram tidigare... Men de har kanske sina anledningar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips