Att ta sig till Fauske och startpunkten för Rago NP

Hej,
Förra året skulle vi ha gått Sulitjelma (start från Stalo)-Rago-Hellmobotn-Sörfjorden. Men vi fick avbryta varan vandring efter Sulitjelma på grund av tråkiga familjeskäl. Då åkte vi den snabbaste vägen hem, buss från Fauske till Bodö och flyg därifrån till Göteborg via några byten.
I år ska jag ensam fortsätta denna vandring och starta från Fauske vecka 35/36. Min fråga är: finns det buss från Fauske till Nordfjord, startpunkten för Rago NP via Litlverivatnet eller gäller bara Taxi? Kan inte hitta någon rute&tidtabell men någonstans har jag hört att det finns en skolbuss som går at det hållet. Är det någon som vet?
Sedan undrar jag, vilken väg är bäst från Göteborg till Fauske, kollade med SAS flyg och det kan vara ett alternativ även om det känns något omständlig då man måste byta antingen i Köpenhamn eller Stockholm. Ett annat sätt som jag har kollat är att åka buss från Göteborg till Oslo och sedan direkt flyg till Bodö.
Finns det ett smidigt sätt att åka tåg från Göteborg? Förra året åkte vi tåg & buss till Kvikkjokk och sedan helikopter till Stalo men det är inget alternativ i år, eller?
På hemvägen blir det tåg från Narvik till Göteborg.
Mvh Veni
 
Hej, jag kommer ihag att vi akte bus när vi avslutade vandringen i Nordfjord. Bushallplats finns vid motorvägen mot Narvik och vi gick dit till fots fran campingen i Nordfjord, inget problem alls. Skulle inte heller vara ngn problem om man kommer fran Fauske men jag vet inte precis var denna hallplats pa "andra" sidan befinner sig - och jag misstänker att det kan finnas ngn tunnel där ngnstans, det fanns en mycket liten tunnel längs den lilla vägen mot Nordfjord och den var inte alls farligt men undvik tunnlar pa E6 om ni gar till fots!! Namnet av bushallplatsen började kanske med Me...
Lycka till med vandringen i alla fall!! Sigi
 
Hei !
Jeg har vanskelig for å tro at det ikke går en rutebuss fra Bodø over Fauske og nordover langs E6 til Narvik. Prøv på Google.
Brage
 
Buss Fauske Narvik på E6

Hei
Jeg har sjekket ! Det går buss fra Fauske til Narvik.
God tur !
Brage
 
Tåg till Jörn och buss till Fauske
eller
flyg till Skellefteå eller Arvidsjaur och buss till Fauske
är två tänkbara alternativ.
 
Silverexpressen Skellefteå- Bodö lades ner i december.

Tack alla, Silverexpressen hade varit perfekt men tyvärr så finns det mycket riktig ingen buss längre från Jörn till Fauske.
Efter lite googlandes lutar det åt att det blir buss från GBG till Oslo och sedan tåg till Fauske. Det dumma är man måste byta tåg i Trondheim omkring kl. 23.
 
Jag vet inte om det fungerar nu, men för ett antal år sedan åkte vi till Fauske från Göteborg med X2000 till Stockholm, dagtåg till Trondheim med byte i Storlien och sedan natttåg från Trondheim till Fauske.
 
Jag har åkt buss från Fauske till Nordfjord, kommer inte ihåg om det fanns någon hållplats där men vi snackade med busschauffören om vart vi skulle av och då stannade han där efter E6. Överlag har det varit bra service när jag åkt buss i Norge. Det bifogades ju en länk till bussförbindelser i ett inlägg tidigare, sök på Salten. Från E6 var det c:a 5-6 km innan vi kom in i Rago. Alternativet med taxi finns också, men det är riktigt dyrt i Norge.
Då hade vi kommit med Silverexpressen som tyvärr är nedlagd. Men jag har även flygit sträckan Bodö-Oslo-Arlanda, det blev billigare och sparade mycket tid. Men en tågresa genom Norge kan ju vara en trevlig del i semestern.

Lycka till!

Calle
 
Min fråga är: finns det buss från Fauske till Nordfjord, startpunkten för Rago NP via Litlverivatnet eller gäller bara Taxi? Kan inte hitta någon rute&tidtabell men någonstans har jag hört att det finns en skolbuss som går at det hållet. Är det någon som vet?
Den buss finns, men den liger ganska dåligt i tidtabellen för din behov.
http://www.177nordland.no/index.php?dfi=18-494Fauske-Megrden-Elvkroken.pdf
Men där finns bussen till Narvik i anslutnig till tåg från Trondheim
http://www.177nordland.no/index.php?dfi=3_RutetabellerNordland2.pdf
På tidtabellen finns inte alla stationer, men om du söker på rutebok.no finns alla stationer. Du skall till Torkilseng eller Megården.
Ett annat sätt som jag har kollat är att åka buss från Göteborg till Oslo och sedan direkt flyg till Bodö.
Finns det ett smidigt sätt att åka tåg från Göteborg?
Tåg hela vägen finns åt boka på www.nsb.no
Förmiddagståg har tyvärr 3 timmars bytetid i Oslo, med eftermiddagstågen blir det lite bättre (även med bytestid i natten) men lite för sent åt börja vandringen efter ankomst.

Henning

PS
Tid för semester i Sverige, det blir svårare och svårare åt skriva Svenska...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
sebkar Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30 Fjällvandring 5
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
frimanniska Ta sig till sarek + pris? Fjällvandring 9
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
gegga moya Ta sig till kebnekaise sydtopp, hur? Fjällvandring 17
j_felix Hur ta sig till Ritsem och från Saltoluokta? Fjällvandring 3
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
Igelkotte Hur tar man sig från Stockholm till Kiruna billigast? Fjällvandring 21
Kall3 Lättast sätt att ta sig till saltouloukta eller ritsen Fjällvandring 4
Karpaterna.se Hur tar man sig till Sarek? Fjällvandring 8
mumrik ta sig till sourva och vietas? Fjällvandring 1
mcbain Hur tar man sig till Jotunheimen? Fjällvandring 4
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
majjen Vandringssäsongen närmar sig. Några stugvärdar i närheten? Fjällvandring 0
spoket Vad kan mäta sig med Sarek? Fjällvandring 15
Osterberg Hur tar man sig över Torne träsk? Fjällvandring 9
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
ingeback Jotunheimen en klass för sig! Fjällvandring 10
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...