Att svära funkar inte...

Klä av sig !

Ett beprövat knep som jag lärde mig av en same i jokkmokk under ett plågsamt myggår på ett scoutläger är att när man vandrar - se till att ta av så mycket kläder som möjligt så att man inte svettas så mycket. Intresset minskar då raskt hos flygfäna. Detta hjälper dock inte alltid...Vid rastning så på med kläder. Komplettera med mygga eller nordicsummer. Gärna myggluva & keps.
Norska mygg verkar vara immuna mot myggA ?! annan sort ?
 
Myggbett

Var ute och vandrade 2 dar i smålands mörka skogar där myggen trivs mycket bra. Blev rejält myggbiten första dagen, och de gillade mig extra mycket när jag svettades som mest. Nästa dag så använde jag en heltäckande skjorta (m90 skjorta) och slapp då myggbetten.

Det konstiga är att trots att jag fick armarna fulla av myggbett så har de inte kliat nånting. Varför mina myggbett inte kliar har jag ingen aning om, kanske är immun mot giftet myggan sprutar in i kroppen =)
 
Om man inte kliar tillbaxs kan det bli bättre!?

Jag har inte jätte problem med myggor. Brukar försöka ignorera dem. + Att jag inte är ute så mycket heller.

Men jag har gjort en liten iakttagelse. När jag blivit myggbiten har jag glömt bort betten eller inte märkt att jag blivit biten .Hmm.. Och kliar därför inte på dem. Klikännslan kommer när man väl börjat klia på betten. Då är det ibland SÅÅ skönt att klia tilbaka.
Kläder o dyl. skaver ju emot vissa bett och då blir man varse.

Jag tror ju inte jag kommit på en ny underbar upptäkt. Jag kan ha fel i mina ickevetenskapliga studier. Men det kan ju delvis bero på min frånvaro från skogen. Alla reagerar ju olika också.

Annars tror jag ju på att bli så pass myggbiten att man tillslut får imunitet. Borde inte sådant kunna vacsineras mot förresten? Det vore något!

Jag har en fråga också, finns det något bra myggnät man kan ha runt sovsäcksöppningen för att slippa irritationen. Man kan ju vänja sig mot surret bara man visste att de höll sig på behörigt avständ. Med något slags nät i ställning. Jag vet inte??

Sist ute blev det ju inte så mycket sömn pågrund av bla. myggen.

Mvh

Jonas Gerdin
 
Klia inte...

Som Jonas skriver, klia inte, då plågas man minst. Detta efter att ha spenderat hela sommaren i Porjus mellan jokkmokk och gällivare, omgärdat av myrar och sumpskog. Dumihuvet som man är var jag också i muddus nitt i juli, när myggen är som värst. MyggA biter inte (haha ha...) på sumpmyggen, men kliar man inte den första halvtimmen så glömmer man bort det sen.

Och som en Råneåbo sa till mig, "så länge man hinner slå ihjäl dom som tänkt bita är det ett tidsfördriv". ;)

/Martin
 
Re: Ett radikalt grepp...

klingstrom; sa:
är att använda sig av radarsprej på fjället.

Det påminner mig om en amerikansk spray som min polare hade. Förutom märket (jag har glömt vilket märke det var) så fanns texten "You can see 'em fall" på burken. Och det var helt sant. Man sprayade lite så blev det helt tyst och marken full av döda mygg. Det var säkert miljövänligt.

Om man har problem kanske man skall leta upp det märket igen.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.