Jag viker och rullar för att inte få skiten från tältgolvet till duken, något jag riskerar om jag bara skulle knöla.
Ja det är ju förstås en fördel. Det tänkte jag inte på. Som sagt, har inte varit ute ännu
Jag viker och rullar för att inte få skiten från tältgolvet till duken, något jag riskerar om jag bara skulle knöla.
Inte så viktigt i detta fall (till skillnad från t ex dunsovsäck eller vitalt ombyte/föstärkning). Min tältpåse är av samma, förhoppningsvis vattentäta, tyg som tältet, men det gör inget, om det skulle läcka in lite i sömmar eller öppning (som vänds neråt). Det hamnar då på det helt vattentäta tältgolvet, som utgör yttersta laget i rullen.Brukar tältpåsarna vara av vattentät modell? Tror att min inte är det.
Jag passar på att sticka in en relaterad fråga - ska man ha några betänkligheter över att komprimera sin sovsäck med hänseende till tillknycklad stoppning/sämre loft eller dylikt?
Har en gammal dunsäck (Caravan 1000) och en nyare syntetsäck (Haglöfs LIM 100) som båda tar upp rätt mycket plats i sin respektive originalpåse. Om man med berått mod kan trycka ihop säcken så hade det ju sparat en del plats i ryggsäcken.
Apropå att komprimera är jag inte helt säker på att det är bra att vintertid löspacka sovsäckar i en för stor transportsäck. Kändes som att vintern hade friare spelrum att ta sig in i sovsäcken tills nästa gång jag skulle ha den. Någon som har teorier om det? Min tanke var att den skulle dekomprimera bättre när man hade plats i pulkan.
Vad gäller sovsäckar så tror jag att standard är att man har den utanför sin påse när den är hemma, så att den är helt okomprimerad. Sen när man ska ut på tur så komprimerar man den så mkt som bara går eller behövs.
Vad gäller sovsäckar så tror jag att standard är att man har den utanför sin påse när den är hemma, så att den är helt okomprimerad. Sen när man ska ut på tur så komprimerar man den så mkt som bara går eller behövs.