Att läsa?

Hejsan alla alpinister!

Kan ni ge några bra tips på böcker/filmer om alpinism, både information om teknik/tillvägagånssätt samt olika leder/berg. Gärna med massor av fina bilder! :)

Thanx!

Anna
 
Börja med att gå till bibblan och leta reda på rätt hylla. Där finns säkert ett gäng böcker, kanske lite allmänna, men sannolikt även mer av typen expeditionsberättelser.

Chris Bonington brukar nog ofta vara representerad osv.
 
Jag hittade Himalaya Alpine-Style av Andy Fanshawe och Stephen Venables på bokrean för något år sedan. Den innehåller massor av stora fina bilder samt kortfattade ledbreskrivningar och berättelser om bestigningar av lederna/topparna. En trevlig bok att läsa hemma i soffan med en kopp te!
 
Om man söker information kan boken "Mountaineering"- The Freedom of the hills vara bra att läsa...spännande bok att läsa eftersom den är väldigt innehållsrik och beskriver miljö, väder, utrustning och grunderna i klättring...en bra handbok
 
Om man söker information kan boken "Mountaineering"- The Freedom of the hills vara bra att läsa...spännande bok att läsa eftersom den är väldigt innehållsrik och beskriver miljö, väder, utrustning och grunderna i klättring...en bra handbok

Såg att addnature hade den. Tack för tipset!
Finns inte så mycket på bibblan här hemma, men det går ju såklart att fjärrlåna. Men är det bra böcker/filmer vill man ju gärna ha dem att kika i/på då och då.
/anna
 
Några jag har och har läst är dessa. Inte så mycket teknik utan mer berättelser.

Ed Viesturs - No Shortcuts to the Top: Climbing the World's 14 Highest Peaks
Chris Bonington - Anapurna South Face
David Breashers - High Exposure
Reinhold Messner - The Crystal Horizon: Everest - The First Solo Ascent
Doug Scott - Himalayan Climber: A Lifetime's Quest to the World's Greater Ranges (mycket bilder!)
Chris Bonington - Mountaineer: Thirty Years of Climbing the World's Greatest Peaks (mycket bilder!)
Jim Curran - K2: Triumph or Tragedy
 
För trevlig läsning är The Mountains of My Life av Walter Bonatti ett toppfavorit och är något att inte missa!
 
En bok man inte får missa när det gäller alpinklättring, är "Kiss or Kill" av Mark Twight. Även hans "Extreme Alpinism" är trevlig och intressant läsning...

"Touching the void", är självskriven! (av Joe Simpson)


Gustaf
 
Mer boktips...

Hej!
Här är några fler men kanske inte så mycket om olika leder eller tekniker utan som bra läsning i höstmörkret.
Såg att någon tidigare tipsat om "Himalaya Alpine-Style" av Andy Fanshawe och Stephen Venables, en trevlig bok med härliga foton. Läste även nyss ut Fredrik Strängs bok 7+7+7, helt klart läsvärd. En annan gammal bok om man är intresserad av lite äldre beskrivningar om de första Everest Pionjärerna kan jag rekomendera Kampen om Mount Everest av W.H Murray, utgiven 1953.

Dessa är oxå intressanta, Tunn luft av John Krakauer (läs även into the wild) samt
Lene Gammelgard "Everest".
Förrutom böcker om alpinism kan jag varmt rekomendera några böcker av Äventyraren
David Hempleman Adams!

/ Matt
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.