Att lära sig av dödsolyckor på is

Avser man ringa in räddning räcker det inte med att bara kunna ringa, man måste även kunna informera om var man är (även om vi gärna vill hävda att vi vet exakt var vi är hela tiden vet vi också att det inte alltid är sant).

För svävare eller helikopter spelar kanske exakt position inte spelar lika stor roll som för räddning som anländer via väg. Om jag förstått saker rätt så ska nyare Androidversioner (eller rättare sagt version på telefonappen) visa koordinater när man ringer nödnummer. Jag vet inte hur långt tillbaks det går eller hur det fungerar på iPhone. Väljer man en mindre smart telefon kanske positionering måste lösas på annat sätt (eller man måste veta var i menystrukturen man hittar koordinater under pågående nödsamtal).

Så inte nog med att telefon ska vara åtkomlig när man ligger i vaken. Använder man en mindre smart telefon kan man alltså även behöva ha karta och eventuell GPS åtkomligt.

Känns krångligt och upplagt för problem.
Smart telefån? Du menar dum telefån? Inte så att barnen idag är smartare än förr? Fan, barn idag vet knappt att man ska borsta tänder o byta kläder när d e smutsiga. Än mindre överleva genom grundläggande kunskaper som att säga till när d e hungriga.
Iaf, här hemma kallar vi "smarphones" för "den dumme" (el tonto, vårt hemspråk e spanska), för barnen blir definitivt inte smarta av att sitta med den skiten hela dagen.
 
Jag vet för det mesta var jag befinner mig. Jag brukar följa med på kartan. De flesta telefoner har väl också ficklampa. Kanske rent av kan vara en bättre funktion än själva samtalet, att kunna skapa en ljusstråle som syns.

Den senaste tiden har jag läst om en del isolyckor. Innan jag läst och lärt mig mer hade jag nog tänkt att 112 inte skulle ha nån vettig chans att hinna rädda någon som plurrat. Men nu har jag läst om flera olyckor som pågått under lång tid, flera gånger 1-2 timmar. Då finns det ju gott om tid för räddningstjänst att hinna fram, lokalisera och rädda.
I p3-dokumentär berättar de ju om en ung kille som plurrar, tar sig upp själv, får hjälp att byta kläder, plurrar igen, tar sig upp själv, tar sig i land, och sedan dör i helikoptern mot sjukhuset. Det tog ca 2 timmar från att han plurrade tills att han dog om jag minns rätt. Väldigt tragiskt, och inte heller blev han räddad, men det visar ju på att det kan finna tidsmässigt utrymme för räddningstjänsten, och även om 2h var för länge så hade 90 minuter räckt för att rädda hans liv.

Nu när jag tänkt igenom saker så har jag en aning om hur jag ska bete mig om jag ser ett plurr. Dels så ska jag ha stor respekt för att jag inte har kunskap och erfarenhet och så långt det bara går undvika att gå ut på osäker is eller hamna i vattnet. Bättre att jag finns på land och kan hjälpa till med ombyte än att jag hamnar i vattnet och behöver räddas av ytterligare en person.
Och om jag ändå skulle ta beslutet att ge mig ut på osäker is eller på något sätt riskera att hamna i vattnet, så ska jag nog ringa 112 först. Alltså inte vänta tills någon behöver vård utan ringa just innan jag börjar riskera livet. Berätta min position (som jag oftast har rätt bra koll på) och berätta att jag tänker försöka rädda någon från isen. Om allt går vägen kan jag ju ringa tillbaka och säga att vi inte behöver hjälpen. Tror inte 112 har något emot att få ett sånt samtal "i onödan" faktiskt.
Av vad jag har läst mig till om olika olyckor ska jag nog försöka påminna mig själv om att det finns massor av tid. Klart att det är bra att jobba snabbt men jag tror nog att det är bättre att en person ligger 30sek extra i vaken, än att man gör något oöverlagt som förvärrar situationen.

Har man ingen smartphone med sig och ingen vana av att använda någon, så är chansen nog rätt stor att man hänger med på kartan och faktiskt känner till var man befinner sig. Själv undviker jag karta på smartphone av den anledningen. Det är för lätt att se var jag är så jag behöver inte hålla koll. Med papperskarta vet jag nästan alltid var jag befinner mig, om jag inte gått vilse. Ägnar man sig åt extra riskfyllda aktiviteter har man extra koll på sin position. Om man är någon form av gruppledare vid riskfyllda aktiviteter är det ännu viktigare att ha koll på positionen. Men när vi är i grupp brukar vi turas om att ha papperskarta. Den som har kartan ansvarar för att kunna peka ut positionen. Sen om de använder smartphone eller gammalt hederligt bonn-vett för att hålla koll på positionen spelar inte så stor roll, bara de kan sätta tummen på rätt ställe på kartan vid förfrågan.
 
(Frippe69: Därför är det bra att hålla koll på var man är när man gör något riskabelt så att man hela tiden kan uppge position. Det är en del i säkerhetsförberedelserna. (Testa att formulera din position vid olika tillfällen.) Skulle man ha hopplöst lokalsinne finns teknik.
Jag har inte laddat ner 112-appen än, men ska se till att göra det, den underlättar säkert under alla omständigheter.

Tillägg: Ser nu att Kimkim svarat ännu bättre på ovanstående.)



Kimkim:s senaste inlägg leder in mig på två till saker:

Att ringa innan man ingriper kan låta självklart, men jag tror att det är lättare att instinktivt göra fel i stridens hetta än man tror. (Hur det kan sluta vet den som hängt med i rapporteringen.) Och jag kom att tänka på det häromdagen då det var barn på isen. Vad hade jag gjort om någon hade gått igenom? Rätt svar är att om möjligt delegera telefonsamtalet till någon av de andra och ingripit själv. Men jag förstår hur lätt det kan vara att göra fel. Kanske ska rätt handlande programmeras in som ett mantra?

Under issäsongen har jag oftast vintervåtdräkten liggandes i bilen tillsammans med lite andra grejer så att jag kan ingripa på ett bra sätt om något händer längre ut.
 
Rått uttryckt så är en absolut förutsättning för att lära sig av dödsolyckor på is att inte själv bli offer för en.
 
(Frippe69: Därför är det bra att hålla koll på var man är när man gör något riskabelt så att man hela tiden kan uppge position. Det är en del i säkerhetsförberedelserna. (Testa att formulera din position vid olika tillfällen.) Skulle man ha hopplöst lokalsinne finns teknik.
Jag har inte laddat ner 112-appen än, men ska se till att göra det, den underlättar säkert under alla omständigheter.

Tillägg: Ser nu att Kimkim svarat ännu bättre på ovanstående.)



Kimkim:s senaste inlägg leder in mig på två till saker:

Att ringa innan man ingriper kan låta självklart, men jag tror att det är lättare att instinktivt göra fel i stridens hetta än man tror. (Hur det kan sluta vet den som hängt med i rapporteringen.) Och jag kom att tänka på det häromdagen då det var barn på isen. Vad hade jag gjort om någon hade gått igenom? Rätt svar är att om möjligt delegera telefonsamtalet till någon av de andra och ingripit själv. Men jag förstår hur lätt det kan vara att göra fel. Kanske ska rätt handlande programmeras in som ett mantra?

Under issäsongen har jag oftast vintervåtdräkten liggandes i bilen tillsammans med lite andra grejer så att jag kan ingripa på ett bra sätt om något händer längre ut.

E ju d att dinte finns ett sätt att göra rätt. Alla olyckor har olika lösningar, o det gällre att hålla huvudet kallt för att kunna se vem som behöver vilken hjälp först. Ett bra exempel på det är just dokumentären som länkts till i annan tråd, där 14 pers i sthlm gick igenom isen. Alla behövde uppenbarligen inte akut vård eller hjälp. Vem som bhövde vad vid vilken tid har framkommit i efterhand pga att räddningstjänsten hade dålig erfarenhet. O därmed fortsätter jag det jag sagt om att vi har ett egenansvar vid vistelse på is. Om jag är i en utsatt situation så måste jag kunna meddela hur utsatt min situation är: "jag har varit i vattnet i 15 min, kom nyss upp av egen hand men kan knappt röra mig, jag behöver omedelbar hjälp", osv
 
E ju d att dinte finns ett sätt att göra rätt. Alla olyckor har olika lösningar, o det gällre att hålla huvudet kallt för att kunna se vem som behöver vilken hjälp först. Ett bra exempel på det är just dokumentären som länkts till i annan tråd, där 14 pers i sthlm gick igenom isen. Alla behövde uppenbarligen inte akut vård eller hjälp. Vem som bhövde vad vid vilken tid har framkommit i efterhand pga att räddningstjänsten hade dålig erfarenhet. O därmed fortsätter jag det jag sagt om att vi har ett egenansvar vid vistelse på is. Om jag är i en utsatt situation så måste jag kunna meddela hur utsatt min situation är: "jag har varit i vattnet i 15 min, kom nyss upp av egen hand men kan knappt röra mig, jag behöver omedelbar hjälp", osv
Jag hoppas att jag missuppfattar dig men nu tycker jag du har spårat ut fullständigt. Menar du på allvar att man har skylldihet att meddela sin situation till räddningstjänsten vid en olycka? En parallell blir ju utifrån det t.ex. om jag kör bil och därmed utsätter mig för en stor risk (större än att vara ute på sjöis) och är med om en olycka så är det min skylldihet att meddela räddningspersonalen hur skadad jag är när det kommer till olycksplatsen.

Sedan håller jag med dig om att vi har ett egenansvar vilket ju är det alla myndiheter, organisationer, föreningar m.m. trycker på när det säger KUS d.v.s. att du inte skall ge dig ut på isen om du inte har Kunskap, Utrustning och Sällskap.
 
Jag hoppas att jag missuppfattar dig men nu tycker jag du har spårat ut fullständigt. Menar du på allvar att man har skylldihet att meddela sin situation till räddningstjänsten vid en olycka? En parallell blir ju utifrån det t.ex. om jag kör bil och därmed utsätter mig för en stor risk (större än att vara ute på sjöis) och är med om en olycka så är det min skylldihet att meddela räddningspersonalen hur skadad jag är när det kommer till olycksplatsen.

Sedan håller jag med dig om att vi har ett egenansvar vilket ju är det alla myndiheter, organisationer, föreningar m.m. trycker på när det säger KUS d.v.s. att du inte skall ge dig ut på isen om du inte har Kunskap, Utrustning och Sällskap.
Absolut, och glöm inte meddela skostorlek.
Meh, vafän?! Har du nånsin varit med om en olycka? Klart man meddelar vad som hänt per telefon, hur fan ska dom annars veta vilka resurser dom ska ha in? Klart som fan att de uppskattar att veta vad som sker.
Vilken planet e du ifrån?
 
Absolut, och glöm inte meddela skostorlek.
Meh, vafän?! Har du nånsin varit med om en olycka? Klart man meddelar vad som hänt per telefon, hur fan ska dom annars veta vilka resurser dom ska ha in? Klart som fan att de uppskattar att veta vad som sker.
Vilken planet e du ifrån?
Oj, Haha, ursäkta svordomarna, dom e inte mot dig. D e så jag pratar, utan att dom e tänkta att vara nedsättande.
 
Absolut, och glöm inte meddela skostorlek.
Meh, vafän?! Har du nånsin varit med om en olycka? Klart man meddelar vad som hänt per telefon, hur fan ska dom annars veta vilka resurser dom ska ha in? Klart som fan att de uppskattar att veta vad som sker.
Vilken planet e du ifrån?
Klart att den som larmar skall försöka meddela vad som hänt och hur det ligger till så bra den kan MEN du utgick från olyckan på Ridö som ett bra exempel och som om det skulle vara applicerbart på den.

Problemet som flera har försökt påpeka i denna tråd kring mobiltelefoner vid plurr är ju att man kan ha hamnat i en siuation där man inte klarar att larma (jämför med bilolycka). Klarar man att larma SOS på ett bra sätt med mobil från en isvak så borde man också kunna självrädda. Är man i så dåligt skick eller i en så utsatt situation att man inte kan självrädda så är tyvärr risken stor att man inte heller kan larma.
 
Jag hoppas att jag missuppfattar dig men nu tycker jag du har spårat ut fullständigt. Menar du på allvar att man har skylldihet att meddela sin situation till räddningstjänsten vid en olycka? En parallell blir ju utifrån det t.ex. om jag kör bil och därmed utsätter mig för en stor risk (större än att vara ute på sjöis) och är med om en olycka så är det min skylldihet att meddela räddningspersonalen hur skadad jag är när det kommer till olycksplatsen.

Sedan håller jag med dig om att vi har ett egenansvar vilket ju är det alla myndiheter, organisationer, föreningar m.m. trycker på när det säger KUS d.v.s. att du inte skall ge dig ut på isen om du inte har Kunskap, Utrustning och Sällskap.

Det är väl jättebra om man kan meddela räddningstjänsten vad man råkat ut för och hur länge det pågått. Kan man inte så kan man inte. Men om man kan så ska man så klart försöka underlätta för dem att göra bra prioriteringar.

Om jag skulle ringa in om en bilolycka t.ex. så skulle jag försöka hålla koll på hur länge folk varit medvetslösa och vilka som fått slag mot huvudet. Om jag har en chans att veta.
Jag har ringt 112 några gånger i jobbet och några gånger privat. Samt även ringt veterinär många gånger. Numer hör det till min rutin att ha koll på klockan. Det gör man ju inte på isen, men är jag inomhus antecknar jag gärna olika klockslag så att jag kan ge bra info till vården.

Att någon legat länge i vattnet kanske inte syns jättetydligt alla gånger. Har 1 person plurrat och legat i en halvtimme och 2 personer plurrat i fem minuter under räddningsförsöket, så är det ju väldigt bra om 112 får veta detta. Kanske t.o.m. genom att den person som låg i länge berättar det när ambulansen kommer.
Skyldighet är väl att ta i. Men det kan öka dina överlevnadschanser, så kanske en skyldighet mot sig själv?

Om man är flera personer tycker jag att det blir naturligt att den som ringer 112 försöker hålla koll på tider och vilka som varit i längst osv. De som försöker rädda har ju annat att tänka på. Dessutom kan nog 112 hjälpa till att anteckna ifall man behöver hjälp att hålla ordning på informationen.

Jag har ju ingen erfarenhet men för mig verkar det inte logiskt att man inte kan ringa ett samtal om man inte kan ta sig upp själv. Att stoppa in handen i fickan och ta ut en inplastad telefon och trycka 112 på en knapptelefon samt ange position och att man är i en vak, det klarar jag nog även om jag är i det närmaste helt förstörd.
Att bryta halvtunn is i 20 meter för att komma i säkerhet, med blöta kläder och stelfrusen kropp, verkar betydligt svårare. Dessutom kan man kanske fastna? Eller nå fram till land men inte kunna ta sig upp för att det är 2m högt och man inte är i skick att klättra?
Jag bara fantiserar här. Men är det verkligen självklart att man inte kan ringa om man inte kan rädda sig?

Jag föreställer mig att ligga i en vak och kämpa som in i helvete och känna att krafterna håller på att ta slut. Att inse att det är begränsat med hur många försök jag kommer klara av och att jag måste fokusera. Kanske är det ett bra läge att ringa 112?

För att relatera till egna erfarenheter så kan samma fenomen hända när man ska lyfta något tungt. Man kämpar och kämpar och når tillslut en gräns där det för varje försök blir mer och mer osannolikt att man ska klara det, eftersom man blir tröttare och tröttare. Istället för att totalt köra slut på sig själv får man ta en paus, fokusera järnet och se till att klara det på nästa försök.
Men eftersom man är så trött och eventuellt irriterad så tar man inte den fokus-pausen utan lyfter och lyfter tills man är totalt slut och inte har en chans längre.
Den pausen kan man ju utnyttja till att ringa efter hjälp, för säkerhets skull.
 
Jag har fått testat min förmåga att hålla huvudet kallt i akuta nödlägen, och den verkar vara rätt god. Ändå bedömer jag min chans att få fram mobilen och träffa rätt på skärm (eller ens knappar) med mina fingrar medan jag ligger i en isvak som i praktiken obefintlig. Detta trots att jag riggar med lättnådd knapptelefon på axelremmen, med förinställd 112-funktion, och trots att mina plurrningar hittills varit helt odramatiska, lugna och behärskade, och jag varken var rädd eller ens kall.

Kanske lite bättre odds med en InReach Mini eller liknande monterad på axelremmen? Den utlöses med et "dödmansgrepp" som är mer intuitivt. Osäker dock på om den går att förinställa så att signalen går direkt till den lokala räddningstjänsten - annars tar det dyrbar extratid.
 
Har övat räddning av person som inte kan röra sig, idag. Det gick inte bra. Man får inte upp personen om man e själv, man måste vara två; en uppe på isen och en i vattnet. Och man måste ha lina/rep.
Det som händer är att man inte får spjärn mot något för att kunna få upp personen tillräckligt för att kunna skjuta på. Det går inte att hålla emot/ta spjärn på iskanten för man glider bara ner i vattnet. Väl nere i vattnet finns inget att ta spjärn emot så man får inte upp personen. Det går inte att sitta uppe på isen o försöka dra upp personen - hela paketet åker då ner i vattnet. Jag lyckades få upp henne någon dm med det var inte tillräckligt och hon gled ner så fort jag slutade sparka. Jag försökte sammanlagt i 2-3 min men upptäckte att det inte skulle gå, inget jag gjorde skulle få upp henne ur isen.

Ett tillvägagångssätt skulle kunna vara:
Ta av dig ytterkläder o skor, behåll handskar och mössa på. Har du underställ och mellanlager så behåll ett lager kläder - på det sättet har du torra kläder efter räddningsinsatsen. Ha inte bråttom - inget du gör kommer kunna garantera att personen överlever.
Gör lassoögla o trä på dig själv, vid midjan (nån här får gärna ha åsikt för jag vet inte var det är bäst att knyta runt sig själv eller annan person). Knyt inte en knut som måste knytas upp. Gå ner i vattnet. Din kompis får inte vara nära iskanten och din kompis håller i repet.
Först se till att iskanten håller. Gör den inte det så bryt is fram till att den håller.
Ta med personen till där iskanten håller - du kan koncentrera dig på att hålla personens huvud ovanför vattenytan samt hålla i personen och kompisen drar er dit. Genom att din kompis håller emot o ger dig spjärn kan du lyfta upp personens överkropp med bröstet mot isen, upp på iskanten. Gå upp ur vattnet o ta bort repet från dig själv. Gå ner i vattnet o trä öglan runt personen - gör inte detta uppifrån isen då det är lätt att personen glider ner igen. Förslagsvis så trär man öglan nerifrån fötterna o upp så att den hamnar i höjd med rumpa. Se till att personens ben hamnar så nära vattenytan som möjligt, dvs horisontellt. Ta ett stadigt famntag kring persones lår. Din kompis drar samtidigt som du sparkar i vattnet. Släpp när du märker att du inte längre hjälper. Självrädda. Din kompis drar personen långt från vaken. Ta av dig blöta kläder först på överkroppen, sätt på dig torra kläder på överkropp och sen gör du samma med benen. Påbörja HLR om det behövs. Om ni båda kan HLR så byt av varandra med jämna mellanrum. Ta en paus från HLR varannan minut för att förflytta er mot fast mark. Kommer ej ihåg hur länge man ska dra personen åt gången. Varva HLR med att dra personen mot fast mark. Fortsätt HLR tills räddningspersonal kommer.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.