Att lära sig av dödsolyckor på is

Intressant att såpass många någon gång vistas på is enligt vad de svarar. Men väldigt begränsad information. De flesta vistas lite på is. Om detta innebär att de var på is sista månade eller en gång sista decenniet framgår inte av pdfen som är länkad några klick bort från ovanstående länk med frågorna och statistik på hur man svarade. Stort antal intervjuer ligger som grund men det framgår inte så mycket om hur intervjuerna gjordes.

Thure
 
Om detta innebär att de var på is sista månade eller en gång sista decenniet framgår inte av pdfen som är länkad några klick bort från ovanstående länk med frågorna och statistik på hur man svarade.
Se där, pdf:en missade jag.

Antal intervjuer 1145. Resultaten är viktade utifrån kön, ålder, region samt partival 2018.
 
Den som ej har isdubbar med sig bör nog stanna på land,tag 2 spikar(knippsa av till lämplig längd) + en rundstav och ett snöre nästa att skaffa en vass stång med lite tyngd eller en ispik.sedan en livlina och en uppblåsbar flytväst.
 
eller fundera på om livet är värt en pryl för 200 kr...

/Patrik
Men asså, även utan säkerhetsutrustning är det fullt möjligt att vistas på naturisar och ändå inte riskera livet. Om förutsättningarna är rätt.
Kanske lite som med bussåkande; ska du långt och fort med långfärdsbuss sätter du på dig bälte, handlar det om en kortare resa i långsam stadstrafik går det med stor sannolikhet bra utan bälte.
 
Men asså, även utan säkerhetsutrustning är det fullt möjligt att vistas på naturisar och ändå inte riskera livet. Om förutsättningarna är rätt.
Håller med. På lokala kända isar tycker jag att det är okej att lämna säkerhetsutrustningen hemma. Många tar en söndagspromenad på den lokala plogade sjön. Om inga riskområden finns och isen är ~20 cm tjock är risken att trilla och slå ihjäl sig större än att drunkna.
 
Ja, "naturis" är ju väldigt diffust. Säger inget om hur djupt vattnet är t.ex. Om jag går på en frusen bäck, är det naturis? Om jag går på en frusen vattenpöl på en stig i skogen, är det naturis?

Som man frågar får man svar.
 
Ja, men frågan är vad för typ av "naturis" de personerna gått på. Det är lätt att få bilden av att de varit ute mitt på en stor sjö, men de kanske tolkat "naturis" som att gå på en frusen 60 cm djup damm?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...