att göra lut

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Det enda jag lyckats hitta är att ligninets truktur skiljer sig mellan lövträd och barrträd. Huruvida det påverkar askan har jag dock inte lyckats hitta nåt om.... Men det vore ju intressant att få veta.

Har gjort asklut med både barr och löv. Båda funkar för det jag använt det till. Det är ju askan (det obrännbara) som används. Det består bl.a. av kaliun, kalcium och metaller. Detta finns i både barr och lövträd. Mäter man hur basisk lösningen är efter kokning kanske man kan få ett svar? Jag har dock hört att det inte ska vara någon större skillnad. Men hurvida det är rätt eller inte vet jag ej. Ved innehåller även s.k extraktiva ämnen typ fetter, terpener, tanniner och vax. Som brukar kallas kåda.

/mattias som just smält grävlingfett:)

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Enligt arméns Överlevnadshandbok kan man göra asklut av både granris och björk. Men samma bok säger att björk har visat sig bäst på vintern, eftersom de verksamma ämnena återfinns i björk alla årstider.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.