att göra lut

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det enda jag lyckats hitta är att ligninets truktur skiljer sig mellan lövträd och barrträd. Huruvida det påverkar askan har jag dock inte lyckats hitta nåt om.... Men det vore ju intressant att få veta.

Har gjort asklut med både barr och löv. Båda funkar för det jag använt det till. Det är ju askan (det obrännbara) som används. Det består bl.a. av kaliun, kalcium och metaller. Detta finns i både barr och lövträd. Mäter man hur basisk lösningen är efter kokning kanske man kan få ett svar? Jag har dock hört att det inte ska vara någon större skillnad. Men hurvida det är rätt eller inte vet jag ej. Ved innehåller även s.k extraktiva ämnen typ fetter, terpener, tanniner och vax. Som brukar kallas kåda.

/mattias som just smält grävlingfett:)

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Enligt arméns Överlevnadshandbok kan man göra asklut av både granris och björk. Men samma bok säger att björk har visat sig bäst på vintern, eftersom de verksamma ämnena återfinns i björk alla årstider.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.