Asterix jackor och deras funktion

Funkar bra.

Jag har en Arc´teryx Theta AR som funkar utmärkt. Inga läckande dragkedjor eller andra problem. Det verkar som om det mest moderna man kan ägna sig åt om man är "seriös" vildmarkssnubbe, är att gnälla över priserna på Arc`teryx. Spelar det någon större roll vad en jacka som är tänkt att användas massor, under många år, kostar?
Om man har jackan i tex 5-6 år, och använder den ofta spelar det väl ingen större roll om den kostar 4500 eller 5500? Skillnaden blir ju sett över en längre tid högst marginell.

MARKUS VILDMARKSSKOLA
______________________
1. Vill man vara en riktigt tuff och stark "Mick-Crocodile Dundee-typ" som ska få de högsta vildmarkspoäng som går att uppbringa - då ska man gnälla på Arc´teryx.

2. Vill man bara vara ganska tuff och stark (eller - gud förbjude - om man av någon outgrundlig anledning faktiskt tycker att dessa kläder passar utmärkt och dessutom funkar) så kan man köpa Arc´teryx.

Mvh,

Markus (som bara tillhör de friluftsintresserades näst tuffaste kategori utövare) ;-)
 
Re: Funkar bra.

sandwichman; sa:
[...] Spelar det någon större roll vad en jacka som är tänkt att användas massor, under många år, kostar?
Om man har jackan i tex 5-6 år, och använder den ofta spelar det väl ingen större roll om den kostar 4500 eller 5500? Skillnaden blir ju sett över en längre tid högst marginell.

Om det finns en jacka som funkar lika bra under lika lång tid för halva priset så är det ibland ganska knasigt att köpa Arcteryx!

Men om jag skulle gnälla på priserna så vore det bara för att jag är uttråkad. 99% av tiden struntar jag i märket. Jag vet inte så mycket om märket ens, men i min värld är det helt absurt med en jacka för 5500kr, eftersom det vore ett förödande slag mot min sommarekonomi. Men självklart är inte alla i samma situation.

Men man kan inte påstå att folk som gnäller på Atrcxye gör det bara för att vara vildmarkiga.. :)

MvH
 
Re: Re: Funkar bra.

Självklart är det så att om man hittar en lika bra jacka för halva priset så köper man den. Jag hade tidigare en Nort Face-jacka som fungerade utmärkt i många år. Till slut blev den FÖR sliten. När det sedan var dags att köpa en ny så köpte jag helt enkelt den jacka som passade mina ändamål bäst.

Om man av någon anledning råkar ut för läckage genom dragkedjan så bör man naturligtvis reklamera jackan. Arc´teryx är generösa när det gäller reklamationer.
[Ändrat av sandwichman 2005-02-26 kl 09:43]
 
hmm.. det verkar som ett de flesta har en rätt negativ bild av dessa 6000:- jackor.. sedan blir alltid nån sur för att man bajjat på deras 6000:- jacka och hävdar att man e en grottbuse, vilket stämmer rätt bra..
 
Men Patric, den ultimata provokationen vore väl om du (=grottbuse) köpte dig en Arcteryx snyggejacka och dessutom skröt om att du betalat 6000 spänn för den?!

/Håkan
 
Har precis testat

Tänkte bidra med lite vetenskap, det är ju sådant som efterlyses i diverse andra trådar här på forumet. Jag tog min Asterix Alpha SV till badrummet, spände upp den så gott det gick över en balja, och släppte på vatten på jackan. Under det hela placerade jag en tidning för att se om den blev blöt. Icke! Och då lät jag vattnet stå på i fyra timmar i streck. Fast det är klart, jag betalade endast drygt 4000 spänn för jackan...
 
-Patric-; sa:
hmm.. det verkar som ett de flesta har en rätt negativ bild av dessa 6000:- jackor.. sedan blir alltid nån sur för att man bajjat på deras 6000:- jacka och hävdar att man e en grottbuse, vilket stämmer rätt bra..

Bäst jag går och kollar i garderoben så att det inte sitter en f.d. fallskärmsjägare i mörkret och skiter på min dyra jacka. Det vore ju jätte synd, så otroligt bra som den är.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Har precis testat

perlarsson; sa:
Tänkte bidra med lite vetenskap, det är ju sådant som efterlyses i diverse andra trådar här på forumet. Jag tog min Asterix Alpha SV till badrummet, spände upp den så gott det gick över en balja, och släppte på vatten på jackan. Under det hela placerade jag en tidning för att se om den blev blöt. Icke! Och då lät jag vattnet stå på i fyra timmar i streck. Fast det är klart, jag betalade endast drygt 4000 spänn för jackan...

Aha är det för att slippa bli blöt när man duschar som man köper Acteryx jackor. En test skall väl vara så verklighetstrogen som möjligt. Börjar nästan tro på pojkarna som säger att Acteryx är för Stureplan och inte skogen *flinar*.
 
Arcteryx

-Patric-; sa:
hmm.. det verkar som ett de flesta har en rätt negativ bild av dessa 6000:- jackor.. sedan blir alltid nån sur för att man bajjat på deras 6000:- jacka och hävdar att man e en grottbuse, vilket stämmer rätt bra..
Så mycket tid som Patric måste lägga på Utsidan med alla svar, hade han nog haft med i alla fall en Arcteryx i Paclite, ps äger inget Arcteryx själv, men har dock förfallit till klättermusen, begagnat o köpt på Rea, så jag kanske inte räknas, men man kan ju alltid berätta vad det kostade nytt, tuffast måste dock Rambostuket vara, svartsopsäck uppklippt för armarna o huvudet, billigt vattentätt o riktigt tufft, eller?
 
Re: Arcteryx

glanne; sa:
...tuffast måste dock Rambostuket vara, svartsopsäck uppklippt för armarna o huvudet, billigt vattentätt o riktigt tufft, eller?

Haahaa, äntligen en tråd där man sticker ut lakaskallen mot "snus, mus och brännvin"-gänget. Instämmer till fullo: de som skaffar en 5000-taggare (helst för 2200 på rea/beg) och använder den i många år för att just detta plagg är Det Rätta, just de har min respekt.
Stureplansfrilufsarna och grovgrabbarna visar bara att precis samma fåniga krav på dresscode gäller i deras sällskap.

/A. (som inte äger en enda AX-jacka, men väl två begagnade KM-jackor)
 
För några månader sedan så hade jag några timmar att slå ihjäl i Västerås så jag gick på Naturkompaniet och och klämde och kände lite på allt möjligt och testade då flera olika skaljackor bl.a Klättermusen, Tierra Haglöfs och Arcteryx. Fastnade för Arcteryx Theta AR på grund av vädigt bra passform, smidig, lätt och en väldigt skön huva. Hade inga som helst planer på att köpa någon av jackorna utan det var bar kul att testa lite dyrjackor. För de behov jag har, fiske och vandring i vår-sommar-höst-Sverige så var planen bara att införskaffa en ny regnjacka för ca. 1000kr.
Men så skulle en bekant åka till USA och hittade då på en Theta AR för 2200kr så det vart ändrade planer.
Nu hade jag ju läst i ett Test i Utemagasinet att en nackdel var att det saknades yttre klaff för dragkedjan, men att den vattentäta dragkedjan skulle läcka som ny trodde jag inte, och det är väl inte annat än att man blir lite orolig när man läser denna tråden. Det är bara att hoppas att det var ett undantag och jag lovar, jag kommer inte ge jackan 5-plus om den läcker för det är ju en "ganska" viktig detalj....
 
Re: Arcteryx

glanne; sa:
Så mycket tid som Patric måste lägga på Utsidan med alla svar, hade han nog haft med i alla fall en Arcteryx i Paclite.

e det här någon form av invecklad universitetskod som en vanlig arbetargrabb inte ska fatta... jag vet inte ifall jag har blivit påhoppad eller inte.. vad f a n står det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Tierras jackor Kläder 25
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.