Asterix jackor och deras funktion

Re: Re: ARCTERYX

glanne; sa:
hur många gånger brukar dyra o bra YKK dragkedjor gå sönder?

Under de sista fem åren kommer jag på fyra fall i hushållet.
Om man gillar att åka kana på magen eller krypa över stenar och annat, som sonen gör, så slits hyskorna och dragkedjan delar sig. Då är det nödvändigt med yttre flik.
Dragkedjan på mannens Tierra-jacka gick sönder (ej YKK), den nya YKK-kedjan gick sönder i dragskon efter fem år. Dragskon på hans KM-jacka har också precis pajat, tror det är YKK. Om de tre sista haverierna är handhavandefel eller materialfel debatteras hemma.

Jag har en fundering runt "inochutvända" dragkjedjor och snö: om man, som jag, ramlar i lössnö ibland, fastnar det snö i dessa moderna dragkedjor? Eller ramlar den lätt av eller är lätt att ta bort? Om man inte tar bort snön får man den annars på tröjan under när man tar av sig jackan. En yttre flik är annars en bra lösning för lössnöramlare.
/Stina
 
Dragkedjan i jackan är ju en vital del, den del som stänger jackan, som används flitigt och slits, som är relativt känslig, som kan gå sönder och som är svår att reparera i fält. Jag kan inte se det annat än som en miss att inte ha en yttre skyddsklaff, oavsett om dragkedjan i helt skick är vattentät/regntät eller inte. Skrutt att inte ha det på en så dyr jacka.

Raskesven
 
Hustrun är nu inne på sin andra trasiga Arrak-jacka.
I båda fallen är det blixtlåsen som faller sönder i beståndsdelarna.
Vet inte på rak arm fabrikatet på dragkedjorna men jackan var ju inte precis gratis och påstås vara av god kvalitet.
Så nog 17 går dragkedjor sönder.
 
Hej!

Hittade ett inlägg på ett annat forum som anknyter till denna tråd. With the courtesy of Sumprunkaren på marinan.com:

"Den här historien kanske inte är sann, men den skulle lika gärna kunna vara det....

En rik engelsman hade en några år gammal Rolls, och på en resa på Rivieran gick bakaxeln sönder. Han ringde då ROlls, som lovade att fixa detta. En timme senare landar en helikopter med delar och mekaniker och fixar det hela. Kunden mycket tacksam och glad.

Som en hederlig person och med utgången garanti väntar han sig en faktura, men då den efter något halvår inte dykt upp ringer han igen och frågar efter fakturan på bakaxelreparationen. HAn får då det lakoniska svaret:

- Sir, eftersom per definition en bakaxel på en Rolls inte kan gå sönder, kan vi förstås inte fakturera det!

Av detta kan man dra slutsatsen att man måste ha väldigt höga priser för att ha råd med dålig kvalitet, och att risken för måndagsexemplar är störst ju mer hantverksmässigt en sak är framställd....

Man har råd med 20% reklamationer om man har 30 % marginal, men man har inte råd med det med 10% marginal... "

//Anders
 
EmSt; sa:
Jag har råd. Gott och väl :) Men tycker inte att de är så pass snygga eller att jag känner ett mervärde inför märket att jag måste köpa dem. Jag tycker andra är lika bra även fast jag har pengar.

jag menade inte att du inte har pengar osv det har jag inte en aning om, och jag har inget med det att göra och det spelar ingen roll hur mkt eller lite pengar du har.

menade bara att vi alla dels har olika förutsättningar och dels har olika värderingar.
100 kr är alltid 100 kr men det känns inte så när det är den sista 100 lappen man har eller om man har många 100 lappar.

sedan i ditt fall så har du pengarna men du anser att de kan göra mkt bättre nytta för dig någon annanstans än att "investeras" i just denna jacka.

Andra anser att pengarna gör bäst nytta i denna investering och därmed går de och köper den.

vissa räknar med priset per månad i x antal år, andra ser allt på ett bräde. det är ju bara två olika sätt att känna efter om produkten är värd det man betalar för den.
 
Re: Re: ARCTERYX

Nordesjö; sa:
glanne; sa:
hur många gånger brukar dyra o bra YKK dragkedjor gå sönder?

Bra fråga. Jag tror inte jag har haft en dragkedja som har pajat sen 80-talet, och då var det på en billig reklamväska från Nordbanken.

Hm.. YKK-dragkedjan på min jacka pajade för några veckor sedan, och samma sak hände på min tio år gamla ryggsäck som dock fått ny dragkedja isydd för ett år sedan! Felet bestod båda gångerna i att bygel som man drar i lostnade från själva löparen pga att den lilla metallöglan gick av. Däremot funkar själva kedjan perfekt, även om den är lite sliten på ryggan (efter "bara" ett år).


Nordesjö; sa:
Men i alla fall jag tycker att det är ganska snyggt utan klaffar på framsidan. Och form är också funktion. Särskilt på ett plagg som man ju inte bara kommer ha i vildmarken, utan även på Stureplan (eller Järntorget i Göteborg, så att ingen blir ledsen).

Asch, vid kungsportsplatsen måste A-faktorn vara än högre. jag upplever järntorget som väldigt fötterna-på-jorden (Handels har kontor där, och Myrorna har butik, say no more)! Men du har rätt om Linnéstan.. fast jag skulle gissa att klientelet i fråga smyger sig hem (från Handels kanske?) genom Haga för att på så vis slippa järntorgstraversen, en rutt som är alltför exponerad.

MvH
 
Explaining humour, on-line course.

millimeter; sa:
Asch, vid kungsportsplatsen måste A-faktorn vara än högre. jag upplever järntorget som väldigt fötterna-på-jorden

Ja... exakt.
Det var liksom min humoristiska bi-poäng att ta ett sånt exempel (förutom att låtsas vara politiskt korrekt icke-stockholmscentrerad). Schyffert mot Kurt Olsson, liksom. Schablon mot schablon.
Jag kunde ha lagt till "Eller i Rosengård eller var ni nu hänger därnere i Skåne".

Se, hur skämtet dör när man förklarar det. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Tierras jackor Kläder 25
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.