Åsnes Rago Mountain.

Hej,

Har möjlighet att köpa Åsnes Rago 205 cm vallningsbara "nya" i butik för 1500 kr utan bindning.

Min undran är: jag är 187 cm lång och väger ca 90 kg klädd för skidåkning - är dessa skidor OK för mig?
Då vi nu, även här på Västkusten fått mycket snö, infinner sig lusten att åka skidor men tycker att mina Jofa Hunter 210 cm,rätt slitna, från sent 70-tal känns tråkiga och uttjänta. Rago är knappa centimetern bredare men 5 cm kortare.
Är egentligen ingen skidentusiast och kommer förmodligen att nyttja skidorna efter lokal snötillgång, men vill ändå lägga pengarna på rätt grejor.

Är tacksam för synpunkter.
 
har ett par likadana väger 80kg inga problem på dags tur med lätt ryggsäck inte heller några problem med tung ryggsäck eller pulka använder oftast kicker skins under mina. har dragit pulka både på hårt underlag och i ospårat. Det var ju rätt pris så passa på å byt upp dej du
 
Värt att notera är att dom troligtvis är för breda för att åka i preparerade spår, spåren förstörs och det är nog inte uppskattat! :)
 
Jag har ett par såna skidor i 205 cm (och kortare också).

Jag är 174 och väger 67 kg i bara skrotten och med utstyrsel och ryggsäck upp till 100 kg.

Jag har inte haft några problem med skidorna pga min vikt och skidornas längd vad gäller fäste. Problemet med längden är endast att det ibland är mer svårstyrt med långa skidor men det gäller ju alla skidor. Längden gör att de glider som bara den.

De är så breda att du INTE kan köra i maskingjorda spår hemmavid. De tar emot i kanterna och utöver att du förstör spåren så är det bökigt för din egen del.

Vill du ha en allroundskida som du kan ha både hemmavid och på fjället så satsa på en mellanbred skida, t.ex. Åsnes Vikafjell med stålkanter (3/4 av skidlängden).

Lycka till!
 
Rago är 67 mm bred enligt den här tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47388

Det går hursomhelst kanon att köra i spår med Åsnes Vikafjell som är 60 mm bred. Undrar verkligen om 7 mm gör sån stor skillnad? Har svårt att tänka mig det men nån här kanske vet bättre. Jag kör i vart fall INTE sönder några spår med såna här Nordic Norm monterade:
FV1103RO.jpg


PS. Nu ser jag att 7 mm gör skillnad (svaret ovan kom in just före mig).
 
Tackar för synpunkter!

Skidorna verkar vara från 2006, enligt affären, tycker kanske att det är konstigt att de stått kvar så länge.
Längd och viktguiden på Åsnes hemsida visar att det är en bra längd för mig . Enligt Åsnes har dom tillverkning av skidor i Åre!
Efter koll på forumet talar det mesta för att det blir affär.
Sen skall det till bindningar och pjäxor, har tunna fötter så det kan bli svårt att hitta pjäxor som sitter bra åt runt foten. Tips mottages tacksamt.

Mera synpunkter-Tack!
Trodde faktist inte det var problem att åka i spår med dessa skidor men det verkar ju inte bättre.
 

avslutad210712

Gäst
Har ett par alpina bc 1600 och tror att mina fötter är mer åt det smala än breda hållet och de passar mig hur bra som helst.

När det gäller Rago och preparerade spår så bodde jag 100 meter från elljusspåret i Kalix förut vilket innebar att jag åkte i preparerade spår varje gång jag åkte ut i skogen och jag upplevde aldrig att det var några problem med bredden på skidorna. Om inte spåret är väldigt grunt så är det väl ändå så att pjäxorna är bredare än skidorna och normala turpjäxor är nog inte så mycket bredare än motionspjäxor.
 
När det gäller Rago och preparerade spår så bodde jag 100 meter från elljusspåret i Kalix förut vilket innebar att jag åkte i preparerade spår varje gång jag åkte ut i skogen och jag upplevde aldrig att det var några problem med bredden på skidorna.

Min erfarenhet var att det inte funkade i färskdragna spår (när spåren blir äldre blir de förståss bredare).
Det verkar finnas olika spårbredd. Intressant.
 
Hej igen,

Köpte skidorna i helgen + Rottefella BC Manual + Alpina BC 1600 Läderkänkor. Fick vallhjälp av min längdskidåkande granne i går och premiärtur i dag.
Mycket snö är det, Svartedalen - Stenungsund, kall morgon och runt nollan på dagen, solsken och skarsnö - kan nog inte bli så mycket bättre. Åkte på okörda skogsvägar - perfekt. Uppför och utför, men jag måste lära mig att fästvalla - lyckades inte få fäste med Swix V45 så det blev väldigt jobbigt, otränad och lite korta stavar.
En god början, dock.
 
Senast ändrad:
Hej igen,

Köpte skidorna i helgen + Rottefella BC Manual + Alpina BC 1600 Läderkänkor. Fick vallhjälp av min längdskidåkande granne i går och premiärtur i dag.
Mycket snö är det, Svartedalen - Stenungsund, kall morgon och runt nollan på dagen, solsken och skarsnö - kan nog inte bli så mycket bättre. Åkte på okörda skogsvägar - perfekt. Uppför och utför, men jag måste lära mig att fästvalla - lyckades inte få fäste med Swix V45 så det blev väldigt jobbigt, otränad och lite korta stavar.
En god början, dock.

Hur gillar du Alpina BC 1600..?? Jag börjar få lite brådis att inhandla turpjäxor och dessa är en av få modeller som eventuellt verkar hålla måttet och som går att få tag på i Sverige. Gillar dock inte Alpinas läst som jag tycker är för smal om man ska trycka ner ett extra värmelager (typ tjocka ullsockor eller liknande). Har tittat på Alfa Skarvet som jag tycker verkar bra men det är som förgjort när man måste beställa osett.

p.s: borde kanske tillägga att jag också har Rago och Rottefella BC Manual..

//Björn
 
Senast ändrad:
Hur gillar du Alpina BC 1600..?? Jag börjar få lite brådis att inhandla turpjäxor och dessa är en av få modeller som eventuellt verkar hålla måttet och som går att få tag på i Sverige. Gillar dock inte Alpinas läst som jag tycker är för smal om man ska trycka ner ett extra värmelager (typ tjocka ullsockor eller liknande). Har tittat på Alfa Skarvet som jag tycker verkar bra men det är som förgjort när man måste beställa osett.

p.s: borde kanske tillägga att jag också har Rago och Rottefella BC Manual..

//Björn

Valde mellan Alpina 1550 och 1600, hade bestämt mig för 1550 för att de var lite mjukare på foten och gav ett bättre hälfäste än 1600 som upplevs väldigt stel. Vid provning var det snörningen som avgjorde, 1600 är bättre för mig eftersom jag har låga vrister, och behöver tajta till ordentligt, vilket är enklare på dessa. Skippade de främsta snörringarna då dessa tajtar till lite onödigt långt fram. Förhoppningsvis gör "livet" i lädret, som dock är väldigt behandlat för att motstå väta, att de blir skönare när de blir ingångna. 1600 verkar vara av betydligt bättre kvalitet än 1550.
Crispi och Alfa verkar ha goare läder i sina kängor.
 
Tack för svaret!

Valde mellan Alpina 1550 och 1600, hade bestämt mig för 1550 för att de var lite mjukare på foten och gav ett bättre hälfäste än 1600 som upplevs väldigt stel. Vid provning var det snörningen som avgjorde, 1600 är bättre för mig eftersom jag har låga vrister, och behöver tajta till ordentligt, vilket är enklare på dessa. Skippade de främsta snörringarna då dessa tajtar till lite onödigt långt fram. Förhoppningsvis gör "livet" i lädret, som dock är väldigt behandlat för att motstå väta, att de blir skönare när de blir ingångna. 1600 verkar vara av betydligt bättre kvalitet än 1550.
Crispi och Alfa verkar ha goare läder i sina kängor.


Efter lite vånda har jag just postat en beställning av ett par Alfa Skarvet till globetrotter.de. En liten chansning är det ju men efter att ha provat ett par 46:eek:r och kommit fram till att dom var något små så blev det 47:eek:r. Håller tummarna att dom passar..! Priset landade på 228 Euro med svensk moms + frakt, helt ok med dagens låga eurokurs. Jämför tex med Crispi Stetind för hiskliga 2700 kr på Naturkompaniet.

//B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
uffe1 Åsnes Rago Turskidåkning 1
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Tundraman Åsnes race 48 Turskidåkning 0
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
joakimkarlsson1022 Truga Åsnes Spidsbergen Expedition Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
CalleNilsson Åsnes Amundsen - XXL Sisjön Turskidåkning 0
yeahyeahyeah Åsnes Nansen och andra turskidor utan spann Turskidåkning 7
moa_k40 åsnes sondre i skidspåren? Turskidåkning 1
AndersSupertramp ÅSNES: Skifell eftermontera, vem ? Turskidåkning 2
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
Virrhönan Åsnes Cecilie Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Åsnes Ingestad FL Turskidåkning 7
BD6 Har någon händig byggt om Åsnes fellelås? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
AndersSupertramp Eftermontering av Åsnes stughudar Turskidåkning 6
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
sailor2 Åsnes: Ingstad Fjell / Combat Nato? Turskidåkning 9
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
j-asplund Åsnes Storetind stavar? Turskidåkning 0
ades Funkar kort stighud på Åsnes (t.ex. Amundsen)? Turskidåkning 23
Lurvasman Åsnes Combat Turskidåkning 1
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
KatrinB Åsnes Lillehammer? Turskidåkning 2
undvall In i Rago, går det??? Turskidåkning 7
gurkan75 Åsne Rago? Turskidåkning 4
eriol067 E109, E99, Sondre, Rago Turskidåkning 12
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.