Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv.

Hejsan.

Jag kommer köpa turskidor och som många andra så står man där och funderar vilka som är kandidater osv. Jag har läst rätt mycket på forum och har en bild över mitt eget behov och undrar väldigt mycket över "Fischer E109 Crown".

Detta verkar vara skidan för mig men jag undrar hur de är i jämförelse med Åsnes skidor osv.

Jag kommer använda dem i skogen här hemma i södrare delen av Sverige. Lufsa runt med ryggsäck och hålla på. Jag vill också göra lite längre turer och i slutändan turer med pulka och varierad terräng i nordliga delar av Sverige.
 
Jag förstår förnuftsmässigt att Åsnes Ingstad är hardcore och "topp of the line", men eftersom jag inte är hardcore så blir det nog Fischer-skidorna - de är trots allt avsevärt billigare.

Valla eller vallningsfri... jo jag har läst diskussionerna på forumet och har fått rejält bra tankar där.
 
Nya fischer modeller

Det här får en att tänka på vinter, härligt!

Har ett par vallniningsbara E109, funkar riktigt bra och är roliga nedför. Tycker att det funkar bra med vallningsbart om man har tillgång till en vallabod i emellanåt. På längre turer föredrar jag vallningsfritt alla gånger.

Fischer verkar komma med nya turskidor, en ny E109 kunde man hitta i vissa butiker redan i år. Det verkar även som E99 kommer att bli lättare till årets säsong.

http://content.yudu.com/Library/A1vv69/FischerCatalogoFondo/resources/46.htm

Var in på Udens sport i Göteborg och klämde på ett par 109 xlite, de hade högt och långt spann betydligt högre än gamla E109 men det var fortfarande mjuka i spannet. Tror att de kommer att glida fin fint samt ha kvar sina fina utförsegenskaper.
 
Det här får en att tänka på vinter, härligt!

Har ett par vallniningsbara E109, funkar riktigt bra och är roliga nedför. Tycker att det funkar bra med vallningsbart om man har tillgång till en vallabod i emellanåt. På längre turer föredrar jag vallningsfritt alla gånger.

Fischer verkar komma med nya turskidor, en ny E109 kunde man hitta i vissa butiker redan i år. Det verkar även som E99 kommer att bli lättare till årets säsong.

http://content.yudu.com/Library/A1vv69/FischerCatalogoFondo/resources/46.htm

Var in på Udens sport i Göteborg och klämde på ett par 109 xlite, de hade högt och långt spann betydligt högre än gamla E109 men det var fortfarande mjuka i spannet. Tror att de kommer att glida fin fint samt ha kvar sina fina utförsegenskaper.

Tack för bra tips.

Jag jämförde dimensionerna och den nya skidan:
Fischer E109 Crown Xtralite har 82-60-70 och väger 2050 g vid 200 cm.
Fischer Crown E109 (äldre) har 78-60-70 och väger 2290 g vid 198 cm.

Mao. Lite bredare i fram och rätt mycket lättare.

Undrar vad priset blir på den. Såg du det i butiken?
 
Samma här

Hejsan.

Jag kommer köpa turskidor och som många andra så står man där och funderar vilka som är kandidater osv. Jag har läst rätt mycket på forum och har en bild över mitt eget behov och undrar väldigt mycket över "Fischer E109 Crown".

Detta verkar vara skidan för mig men jag undrar hur de är i jämförelse med Åsnes skidor osv.

Jag kommer använda dem i skogen här hemma i södrare delen av Sverige. Lufsa runt med ryggsäck och hålla på. Jag vill också göra lite längre turer och i slutändan turer med pulka och varierad terräng i nordliga delar av Sverige.

Jag har likadana planer som du och kollar också efter lämpliga skidor, bindningar, pjäxor för ändamålet.

Smidigt att det nu finns vallningsfria skidor som Fischer E109 om det ny fungerar bra?

Nån som har erfarenhet?

Klämmer in en fråga, vad för ryggsäckar är lämpliga som man kan fästa skidorna på och som är mer anpassade för vintern? Jag har tagit hem en Osprey Kode 38 i stl L som då är på 41 liter.

Har endast testpackat hemma och den känns mycket bra, mycket funktioner och rejält material, spontant enda som kunde vara grövre kan jag tycka är spännena och remmarna på höftbältet.

Innan jag bestämmer mig för denna, nån som kan rekommendera andra motsvarande säckar i den stl lämpliga för skidåkning som jag bör kolla närmare på? Tycker jag googlat men inte riktigt sett något motsvarande.
 
Har erfarenhet av fisher e99 vallningsfria och de fungerar mycket bra. Bara provat Åsnes amundsen vallningsfria under en veckotur och gillade dem inte alls, och dessutom är de ganska dyra, även om åsnes har dyrare.
 
Jag tar och river upp en lite gammal tråd nu, men men...

Har ingen större erfarenhet av turskidor och undrar lite hur man ska tänka när man väljer bredd på skidan. Sitter och tittar på E99 och E109 där E99 är 66-54-61 och E109 82-60-70. 16mm är ju ganska stor skillnad. Hur breda skidor är man i behov av om man ska skida på leder i svenska fjällen? Jag tänker mig att det i så fall räcker med det smalare alternativet om snön är lite packad. (Jag menar inte spårat som ett längdspår men tänker mig att en skoter kanske åkt på leden.) Medan om man ger sig ut helt ospårat bör man ha en bredare skida, typ E109. Tänker jag helt galet?

Och hur stor är egentligen skillnaden åkmässigt mellan en bredare och en smalare skida? Antar att en smalare skida är mer snabbåkt i den mån man åker snabbt när man är på tur.
 
Har kollat lite på E89 också men jag har trots allt tänkt att ge mig ut i ospårat till och från och då är dom kanske lite för smala. Har dock inte tänkt att ge mig ut på något åt toppbestignings-hållet och jag antar att en skida som E99 klarar av ospårat i enkla former?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Snowtigher Erfarenhet avTurskidor: Fischer country crown Turskidåkning 20
vandrafjäll Fischer outtabounds crown 179 cm Turskidåkning 7
HikeAndFly Fischer E99 längd Turskidåkning 10
Lomma47 Fischer BCX 5 något att ha? Turskidåkning 3
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
halmstadpatrik Fischer E99 spann Turskidåkning 4
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
cwmint Slipa Fischer Crown belag Turskidåkning 0
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
rannug Fischer E 109 för telemarksväng? Turskidåkning 2
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
madir Nyfiken på Fischer Outtabounds Turskidåkning 2
andy_02 Fischer Country crown/ crown vax? Turskidåkning 1
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
651222 Erfarenheter av Fischer S Bound? Turskidåkning 2
x-treme Fischer 77 / 99? Turskidåkning 0
loljonas e109 xtralite Turskidåkning 0
Karhu Skillnad på E99 och E109? Turskidåkning 1
eriol067 E109, E99, Sondre, Rago Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.