Åsnes: Ingstad Fjell / Combat Nato?

Två olika namn ovan men det är samma skida - någon som testat när det gäller utför och på tur? Skidan har måtten: 84/62/74 och skall enligt Åsnes vara "optimerad" för både tur och utförsegenskaper...

Mina gamla Åsnes med BC-binding har måtten: 60/51/55 och har visat sig vara alldeles för lätta och ger för mycket "plocke-pin" så fort det bär av nedför. Det är totalt omöjligt att göra någon form av telissväng med dom då de uppför helt som vanliga längdskidor :(

Jag har hittills enbart gått i Norge och gärna Jotunheimen så det blir mkt både uppför och nedför och jag skulle gärna vilja kunna använda skidan till att faktiskt kunna ta riktiga telemarksvänger i en topptur med riktig 75 mm binding (ej BC).

Det känns som om jag hellre skall sikta på en lite tyngre skida snarare än lite för lätta denna gång, samtidigt måste den faktiskt måste vara möjlig att gå med under en hel dag med rimlig känsla.

Annars tar jag tacksamt emot tips på annan skida :)
 
Har precis köpt ett par

Hejsan!

Jag ser att vi har fastnat för samma skida av samma anledning :) Köpte ett par Åsnes Ingstad Fjell för ett par veckor sen. Tyvärr har jag hittills inte haft möjlighet att testa skidorna efterom vintern bestämde sig för att ta slut här nere, men jag ska upp till Jämtland under påsken på en liten premiärtur.

När jag gick igenom marknaden kändes Åsnes skidor som ett ganska självklart val då jag gillar deras kort stighud under trampet lösning. Jag vill nämligen inte ha vallningsfria skidor och samtidigt slippa att kladda med klister. Där kändes Åsnes lösning som en bra kompromiss.

Valet av bindning var däremot svårare. 75mm kändes som en självklarhet då jag vill kunna använda mina Scarpa T4:eek:r om tillfälle för topptur ges + att telemarkegenskaperna är klart bättre med NN 75 mm än med t.ex BC - bindningar. Men exakt vilken bindning som är den bästa kompromissen mellan längd och utförs egenskaper kändes väldigt lurigt. Till slut fastnade jag för ett par Voile' 3-pin Cable bindningar, som i alla fall känns som om det kommer fungera riktigt bra på platten.

/ Stefan
 
Intressant!

Tack för ditt inlägg. Jag är mycket intresserad av att få höra din feedback efter Påskturen med dessa skidor. Jag stog ofaktiskt och kände på dom i en sportbutik idag på lunchen och dom känns helrätta - lättare och smlare än dom vill jag nog definitivt inte ha!

Jag tror du har gjort helt rätt val när det gäller både bindning + T4:eek:r. Skulle gärna också vilja få ta på några T4:eek:r (stl 42 någon till salu?) men jag antar att de inte tillverkas längre så jag får försöka jaga upp ett par likvärdiga hederliga läderpjäxor med 75 mm.

Jag var på tur i Jotunheimen får två veckor sedan och en av de två norrmännen jag slog följe med körde faktiskt med kortfellar med stor framgång vad gällde fästet uppför, vi andra hade vanliga helfellar. En intressant sak med turen var att vi alla tre körde med BC-binding på alldeles för lätta skidor ... Vi konstaterade också att av rent "säkerhetskäl" ansåg vi alla att BC-bindning till viss del utgör en viss säkerhetsrisk på fjället då den är ganska klen och instabil. Som ett "reparations-kit" hade mina följeslagare med sig en rulle silvertejp medan jag hade förberett med ståltråd och några rostfria skruvar i min säck. Det intressanta är att vi inte kände varandra innan turen men vi hade alla gjort samma bedömning på varsinna håll att BC-bindingen är klen..

Det lutar ut ett par Rotefella Chilli för min del om jag inte kan få tag på den gamla Rivan (lite lättare).

Jag skall också ivåg på Påsktur - till Sunnmöre . Jag hoppas kunnna lägga in feedback någonstans på forumet efteråt. Då blir det dock enbart toppturer med tyngre NTN + all mountainskida. Jag lade för övrigt också in ett inlägg ang. NTN häromdagen.
 
Jo....

...jag har noterat detta....att du ska till Sunnmöre alltså (kolla Åsas inlägg som du svarat på :))

Jag lutade också mot Rottefella Chilli från start. Men då jag var i Sportsnetts butik i Oslo (har inte hittad någon butik med riktigt kompetent turutrustningsutbud i Sverige ännu), påstod de att Chili gott ur produktion. Hur som helst hade de i alla fall ingen inne. De kan ha haft fel då den fortfarande finns på Rotefellas hemsida.

Så då blev valet att antingen gå på Voile' 3-pin eller "gå upp" till en mer ren telemarksbindning som Rottefella Cobra eller liknande.

Ska göra mitt bästa att komma ihåg att skriva en rad eller två hur utrustningen funkade då jag kommer hem :)

/ Stefan
 
RE. binding..

OK, tack för mer info.

Jag håller med dig vad gäller dåligt med butiker i Sverige vad gäller turskidor.
Skandinavisk Höyfjellsutsyr i Hemsedal har ju en del.
I Sthlm bruka rjag alltid föröks att besöäk Sportkompnaiet som ligger långt ned på Kungsgatan nästen i krysset mo Vasagatan.
I Gbg dör jag bor är det tyvärr dåligt...

Som du säger, konstigt om Chilli skulle ha utgått då den ju ligger uppe på Rotefellas hemsida..? Jag läste på någon norsk tråd någonstans (kommer ej ihåg var) att en person hade dålig erfarenhet av Cobra på längden då han påstod att "flexpunkten" i skon kom något får långt bak och att det på såt sätt blev lite påfrestande att gå långt.

Hur som helst, jag avaktar din feedback på både binding + skidor :)
 
Jag har precis testat mina nya Ingstad-skidor på en veckas tur på Hardangervidda samt en dag i liftsystemet i Geilo. Jag använder Rottefella 412 bindningar (en gammal kabelbindning som verkar inte gå att få tag på längre).

Jag är grymt nöjd med skidorna; jag använde dem med läderpjäxor på tur och med T2:eek:r på piste. De är fantastiskt roliga utför! Jag skulle kunna ha dem som enda telemarksskidor utan problem. De förtjänar verkligen en kabelbindning; med NNN eller 3-pin är nog utförsegenskaperna förlorade. Som andra har redan nämt tror jag att Voile 3-pin cable skulle nog passa bra (utan att ha testat själv):
http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_19_15&products_id=8362

Jag kan tillägga att jag har 200cm skidor och är 185cm/88kg.
 
Kan rekommendera Combat

...
Två olika namn ovan men det är samma skida - någon som testat när det gäller utför och på tur?
...
Annars tar jag tacksamt emot tips på annan skida :)

Jag kan varmt rekommendera Combat modellen, mina är 210 cm lång, jag är hela 168 cm lång :)
Skidorna används till 95% tur och 5% nedför.
Jag har åkt skidor som är betydligt lättare att köra Telemark-stil med.
Det borde finns väääääääääääldigt många modeller som man kan räkna upp med betydligt bättre utförs-egenskaper.

Jag valde Combat modeel i huvudsak för att få en robust/kraftig skida där Telis-egenskaperna inte var prioriterade.

Om man kollar på måtten framme-mitten-bak så ser man att skidan är förhållandevis "rak".

Har använt skidorna i varierande före, från skare till klibb till puder, i Sarek, Abisko, Keb och Padjelanta.

Mvh
Anders
 
Åsnes

Tack för all feedback:)

Det verkar alltså inte vara en dum skida det här - och beskrivningen som Åsnes skriver på sin hemsida:"optimalt anpassade skidan för tur och nedkörning", verkar alltså stämma.

Samt, jag håller med er helt vad gäller förslag på bidningar ovan även om jag hittils enbart hade sneglat på Chilli.

Inväntar nu till sist även Stefans återkopplig efter påskturen och hoppas därefter på rea i butiken efter påsk :)
 
Kanonfin Turskida.

Hejsan!

Nu är man tillbaka vid datorn igen efter 5 dagars turåkande uppe i Jämtland. Den här gången blev det en tälttur med pulka och för den typen av skidåkning skulle jag vilja påstå att Åsnes Ingstad med korta stighudar under är ett näst intill oslagbart alternativ. Man har kanonfint fäste hela tiden och det är ytterst sällan som man saknar sina hellånga stighudar. Samtidigt är glidet fullt tillräckligt när man drar pulka, då det hur som helst inte går så fort :)

Hade jag gått med ryggsäck istället hade jag nog tyckt att det gick lite väl trögt, men då är det ju bara att slita av stighudarna och slänga på lite valla.

Eftersom det hade regnat strax innan vi gav oss ut var snöförhållanderna till stora delar isig skare, förutom i de områden där det kommit lite snöbyar. Det gjorde att det inte bara blev en topptur, trots det fina vädret. Men jag fick i alla fall ett par hundra fallhöjdsmeter med telissvängar och mitt första intryck av skidorna är att de fungerar riktigt hyffsat som telisskidor. Givetvis är det en bra bit ifrån mina Völkl Mantra, men så länge som man hittar bra snö har man mycket roligt även utförs.

Totalt sett är jag ännu mer övertygad än tidigare att jag köpt state-of-the-art utrustningen på marknaden. Har mycket svårt att se att det skulle finnas någon bättre kompromiss, i alla fall inte om man som jag har höga krav på turegenskaperna.

/ Stefan
 
Jag har precis testat mina nya Ingstad-skidor på en veckas tur på Hardangervidda samt en dag i liftsystemet i Geilo. Jag använder Rottefella 412 bindningar (en gammal kabelbindning som verkar inte gå att få tag på längre).

Jag är grymt nöjd med skidorna; jag använde dem med läderpjäxor på tur och med T2:eek:r på piste. De är fantastiskt roliga utför! Jag skulle kunna ha dem som enda telemarksskidor utan problem. De förtjänar verkligen en kabelbindning; med NNN eller 3-pin är nog utförsegenskaperna förlorade. Som andra har redan nämt tror jag att Voile 3-pin cable skulle nog passa bra (utan att ha testat själv):
http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_19_15&products_id=8362

Jag kan tillägga att jag har 200cm skidor och är 185cm/88kg.

Det har åkts åtskildigt med utför med tre pins bindningar av typen Rottefella Super Telemark, det är bara att ha rätt teknik så går det bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Tundraman Åsnes race 48 Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Truga Åsnes Spidsbergen Expedition Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
CalleNilsson Åsnes Amundsen - XXL Sisjön Turskidåkning 0
yeahyeahyeah Åsnes Nansen och andra turskidor utan spann Turskidåkning 7
moa_k40 åsnes sondre i skidspåren? Turskidåkning 1
AndersSupertramp ÅSNES: Skifell eftermontera, vem ? Turskidåkning 2
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
Virrhönan Åsnes Cecilie Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Åsnes Ingestad FL Turskidåkning 7
BD6 Har någon händig byggt om Åsnes fellelås? Turskidåkning 3
AndersSupertramp Eftermontering av Åsnes stughudar Turskidåkning 6
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
oldie Åsnes Rago Mountain. Turskidåkning 11
j-asplund Åsnes Storetind stavar? Turskidåkning 0
ades Funkar kort stighud på Åsnes (t.ex. Amundsen)? Turskidåkning 23
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
Lurvasman Åsnes Combat Turskidåkning 1
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
uffe1 Åsnes Rago Turskidåkning 1
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
KatrinB Åsnes Lillehammer? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.