Åsnes Ingestad FL

Hej!

Kan jag få tips om Åsnes Ingestad FL för att användas på stugturer.

Vilka bindningar och pjäxor ska jag välja. Pjäxorna ska sedan även användas till
löshälskriskor som jag inte äger ännu.
 
Som bindningssystem rekommenderar jag Rottefella NNN BC till både dina fjällskidor och för skridskorna. En modern, beprövad och stabil bindning - har själv haft mina i ca 20 år på fjällskidorna (Åsnes Sondre Telemark) och på skridskorna.
Vad gäller pjäxor så är det många kända märken som tillverkar pjäxor till detta bindningssystem, ex Lundhags, Crispi, Alpina mm. Där är det nog bäst att du provar dig fram;)
 
NN75 eller NNN BC

Tycker att Åsnes Ingestad kanske lite för breda och tunga för NNN BC. Klart att det fungera men Ingestad är bred och har ganska mycket midja så det fungera utmärkt nedför. NN 75 är kanske ett bättre alternativ med då fungerar de inte med löshälsskridskor. Har du redan köpt skidorna och vill använda pjäxorna till löshälsåkning är det NNN BC manuell som gäller och inte NNN BC auto som ständigt fryser.

http://www.rottefella.no/en/Products/BC/BC-Manual/

Jag har ett par fischer E109 med NNN BC och de är roliga att göra telemarkssvängar med i lagom branta backar med fin snö i. Men jag tycker att det är på gränsen för ostabila. Fundera på att montera dit en kabelbindning. Men då förlorar man åkkänsla på platten samt att man måste köpa nya pjäxor.

Go tur
 
Orolig

Tycker att Åsnes Ingestad kanske lite för breda och tunga för NNN BC. Klart att det fungera men Ingestad är bred och har ganska mycket midja så det fungera utmärkt nedför. NN 75 är kanske ett bättre alternativ med då fungerar de inte med löshälsskridskor. Har du redan köpt skidorna och vill använda pjäxorna till löshälsåkning är det NNN BC manuell som gäller och inte NNN BC auto som ständigt fryser.

http://www.rottefella.no/en/Products/BC/BC-Manual/

Jag har ett par fischer E109 med NNN BC och de är roliga att göra telemarkssvängar med i lagom branta backar med fin snö i. Men jag tycker att det är på gränsen för ostabila. Fundera på att montera dit en kabelbindning. Men då förlorar man åkkänsla på platten samt att man måste köpa nya pjäxor.

Go tur

Nej jag ska även köpa skidor så jag är inte låst ännu. Så du tycker Ingelatad är för breda eller? Det är lite vad jag är rädd för att spår kommer vara för smala?
 
Åsnes Ingstad är i bredaste laget för stugturer på fjället. Jag tycker att Åsnes Amudsen eller Nansen är lämpligare alternativ. Ett annat alternativ är Fischer E99 som tidigare nämnts.

Fogden har rätt avseende bindning, välj den manuella versionen av Rottefella NNN BC.
 
Skulle Ingestad vara nåt för sån som söker skida som fungerar båda i djup snö i skogen samt fjäll? Eller har ni andra rekommendationer?

Var skulle man hitta dom?
 
Nej jag ska även köpa skidor så jag är inte låst ännu. Så du tycker Ingelatad är för breda eller? Det är lite vad jag är rädd för att spår kommer vara för smala?

Glöm spår om du har Ingestad, alldeles för breda. De är lysande skidor för kuperad fjällterräng men inte alls kompatibla med spår.

Själv har jag till mina Åsnes Rottefellas Magnum-bindning (BC-systemet) som är lite bredare och ger fin känsla tycker jag :). Till dessa har jag Crispi Stetind, som funkar finfint till skidorna men jag skulle aldrig vilja åka skridskor med dem, alldeles för tunga och klumpiga.

...om du har tänkt att åka i spår så rekommenderas jag nog ett par vanliga race- eller motionsskidor med väsentligt lättare pjäxor...

//J
 
Glöm spår om du har Ingestad, alldeles för breda. De är lysande skidor för kuperad fjällterräng men inte alls kompatibla med spår.

//J

Det är en viktig punkt att beakta. Där jag tillbringat många sportlov med familjen fanns det "transportsträckor" i preparerade spår innan man kunde ge sig upp på kalfjället. Här fungerade mina Åsnes Sondre Telemark fint tillsammans med Rottefella BC bindnng som inte heller den sticker utanför skidans bredd. Bredare skidor eller bindningar (typ NN75) skulle inte ha fungerat lika bra.

Åsnes Nansen eller Amundsen har liknande profil som mina gamla Sondre, vilket skall fungerar även i preparerade spår. Dessutom har jag sällan haft problem med bärigheten på snön på fjället, som ofta är hårt vindblåst eller skare, som skulle motivera bredare skidor än dessa modeller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Tundraman Åsnes race 48 Turskidåkning 0
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
joakimkarlsson1022 Truga Åsnes Spidsbergen Expedition Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
CalleNilsson Åsnes Amundsen - XXL Sisjön Turskidåkning 0
yeahyeahyeah Åsnes Nansen och andra turskidor utan spann Turskidåkning 7
moa_k40 åsnes sondre i skidspåren? Turskidåkning 1
AndersSupertramp ÅSNES: Skifell eftermontera, vem ? Turskidåkning 2
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
Virrhönan Åsnes Cecilie Turskidåkning 4
BD6 Har någon händig byggt om Åsnes fellelås? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
AndersSupertramp Eftermontering av Åsnes stughudar Turskidåkning 6
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
sailor2 Åsnes: Ingstad Fjell / Combat Nato? Turskidåkning 9
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
oldie Åsnes Rago Mountain. Turskidåkning 11
j-asplund Åsnes Storetind stavar? Turskidåkning 0
ades Funkar kort stighud på Åsnes (t.ex. Amundsen)? Turskidåkning 23
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
Lurvasman Åsnes Combat Turskidåkning 1
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
uffe1 Åsnes Rago Turskidåkning 1
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
KatrinB Åsnes Lillehammer? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.